همشهری ‌آنلاین: مقامات اسکاتلند اعلام کردند که پاییز سال ۲۰۱۴ یک همه ‏پرسی بر سر جدایی از بریتانیا برگزار خواهند کرد.

Alex Salmond

uk scotlandهمشهری آنلاین یادآوری می‌کند که اسکاتلند بخشی از بریتانیا است که دارای نوعی حکومت خودگردان هم هست.

آلکس سالموند (Alex Salmond) رئیس دولت اسکاتلند که عضو حزب ملی اسکاتلند (Scottish National Party) است معتقد به جدایی اسکاتلند از بریتانیاست حالا آنکه دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا خواهان حفظ وضع موجود است.

حالا پرسش روز در محافل سیاسی بریتانیا این است که چه کسی حق برپایی همه پرسی برای جدایی از اتحادیه را دارد؟ اسکاتلند یا بریتانیا؟ از دیگر سو  در پی اعلام این تصمیم، بحث درباره برگزاری این همه‏ پرسی علاوه بر کابینه دولت اسکاتلند به پارلمان بریتانیا نیز کشیده شده است.

more  آشنایی با احزاب سیاسی و پارلمان بریتانیا

به گزارش یورو نیو، آلکس سالموند، نخست‏ وزیر اسکاتلند در این باره گفت: این تصمیمی بزرگ است. مهم‌ترین تصمیمی که طی ۳۰۰ سال اخیر گرفته می‏‌شود. پس از یک بررسی دقیق تشخیص داده‌‏ایم که تنها زمان مناسب برای انجام صحیح این کار با همه پیش زمینه‏‌هایش و در پی برطرف شدن پرسش‏‌های مردم اسکاتلند، در پاییز سال ۲۰۱۴ فراهم خواهد شد.

دیوید کامرون، نخست‏ وزیر بریتانیا نیز در مجلس عوام بریتانیا گفت: صادقانه بگویم که من خواهان یک مناظره هستم چراکه فکر می‏‌کنم بسیاری در حزب ملی اسکاتلند از سخن گفتن درباره این روند خوشحال هستند. آنها از سخن گفتن درباره این روند خوشحالند ولی نمی‌خواهند درباره اصل ماجرا سخنی بگویند.

تازه ترین نظرسنجی صورت گرفته درباره شمار موافقان و مخالفان استقلال اسکاتلند نشان می‏دهد که تنها ۲۹درصد از اسکاتلندی‏ها خواهان جدایی از بریتانیا هستند.

دولت بریتانیا با انتقاد از این طرح می‏گوید که در صورت اصرار مقامات اسکاتلند به برپایی همه پرسی درباره جدایی از بریتانیا بهتر است که این کار هر چه زودتر صورت گیرد. دولت این کشور بر این باور است که تعیین زمانی دور برای برگزاری این همه پرسی، اقتصاد بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‏‌دهد.

کد خبر 157030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز