چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: «گئورگ وارطانیان» ، رئیس گروه جاسوسان شوروی در ایران در 87 سالگی درگذشت.

kgb

به گزارش واحد مرکزی خبر، وارطانیان که با نام مستعار امیر سال ها درایران زندگی کرد، همراه همسرش در دوران جنگ جهانی دوم سالها برای سرویس جاسوسی شوروی فعالیت کرد که شناسایی تعداد زیادی از جاسوسان آلمان نازی و افرادی که قصد ترور سران کشورهای شوروی ، انگلیس و آمریکا را در اجلاس سال 1943 تهران داشتند از جمله سوابق وی است.

وارطانیان در شهر راستوف روسیه در سال 1924 در یک خانواده ایرانی تبار متولد شد؛ پدرش نیز جاسوس شوروی بود که به دستور سازمان جاسوسی شوروی ( کا گ ب ) راهی ایران شد و گئورگی در آن زمان شش سال داشت .

وی بعد ها راه پدرش را ادامه داد و جاسوس سازمان اطلاعات و امنیت شوروی شد .

سازمان جاسوسی انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم مدرسه جاسوسی در تهران تاسیس کرد ؛ وارطانیان با وجودی که شوروی متفق انگلیس بود در 16 سالگی وارد این مدرسه شد و همه فارغ التحصیلان این مدرسه را که به قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی شوروی فرستاده شدند ؛ شناسایی و به مسکو اطلاع داد .

در سال 1954 گئورگی وارطانیان به شوروی بازگشت و بعد از دوره آموزشی در ارمنستان سال ها در خارج از کشور برای سرویس جاسوسی شوروی فعالیت کرد و تا دهه 1980 که به شوروی بازگشت فعالیت های وی افشاء نشد .

وی پس از بازگشت به شوروی تا پیش از مرگ خود از جمله استادان موسسه آموزشی زیر نظر سازمان اطلاعات و امنیت روسیه بود .

گئورگی وارطانیان در دوران فعالیت خود در سازمان اطلاعات و امنیت شوروی و روسیه نشان ستاره طلایی قهرمان اتحاد جماهیر شوروی ؛ نشان لنین و تعداد زیادی از نشان های افتخار ملی این کشور را کسب کرد .

نام و مشخصات این جاسوس بزرگ شوروی در سال 2000 نخستین بار منتشر شد و به عقیده کارشناسان وی از جمله 100 جاسوس بزرگ تاریخ جهان محسوب می شود.

کد خبر 156963
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز