سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

از نظر همه ما زباله‌ها و پسماند‌ها، چیزهای آلوده و بیماری‌زایی هستند که باید هر چه زودتر از شر آنها خلاص شد؛ اما شاید در مخیله هیچ‌یک از ما نگنجد که آشغال‌ها هم می‌توانند فارغ از بیماری‌زایی و آلوده‌سازی‌ محیط زندگی، در چرخه اقتصاد کشور وارد شده و بر رونق در آمد و اشتغال هم بیفزایند!

زباله

البته سابقه ساخت پیکره‌های هنری از آهن قراضه‌ها و دیگر فلزات دور ریخته‌شده به دهه های قبل بازمی‌گردد؛ ولی چند سالی بیش نمی‌گذرد که برنامه‌ریزان شهری و کارشناسان محیط‌زیست از زباله به‌عنوان طلای کثیف یاد کرده و بر ارزش آفرینی آن از نظر اقتصادی تأکید کرده‌اند. ارزش زباله در چرخه اقتصادی برخی کشورها چنان بالاست که اندیشه واردات زباله به‌عنوان ماده خام به‌طور جدی ذهن کارشناسان اقتصادی و مسئولان کشورهای پیشرفته را به‌خود مشغول کرده است.

اشتباه نکنید؛ توصیه ما این نیست که از امشب یا فردا زباله‌ها و پسماندها را به خارج از خانه‌تان منتقل نکنید و به‌دنبال روش‌هایی برای کشف پول و طلا از آنها برآیید! شکی نیست که این کار شدنی است اما نه به دست شهروندان؛ بلکه سازمان‌های شهری وظیفه بازیافت و تبدیل زباله‌ها را بر عهده دارند. در این میان تنها وظیفه‌ای که بر دوش شهروندان قرار می‌گیرد، همکاری با این سازمان‌های مسئول از طریق گذاشتن بموقع زباله‌ها در زباله‌دان‌هاست. اما پیش از اینکه آشغال‌ها را به خارج از خانه منتقل‌سازیم، باید آنها را از هم جدا‌سازیم. جدا‌سازی‌ زباله‌های خشک و‌تر از یکدیگر و همچنین قرار دادن زباله‌های الکترونیکی و کاغذهای باطله در کیسه‌های جداگانه از اصلی‌ترین مرحله‌های بازیافت و بهره‌برداری از زباله به شمار می‌رود. بنابراین طرح تفکیک زباله از مبدا افزون بر آنکه محیط شهری را از آلودگی مصون می‌دارد، در رونق بخشی به اقتصاد شهر هم تأثیر‌گذار خواهد بود.

کد خبر 156867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز