چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

حالا کار به جایی رسیده که در روز روشن و آن هم درست وسط این همه جمعیت، این فرد با استفاده از ابزاری- که این روزها زیاد در دست این سارقان دیده می‌شود- در حال باز‌کردن دهنه صندوق صدقه است تا پول‌های آن را به سرقت ببرد!

سطح شهر

یا زشتی و قبح این کار نزد شهروندان ریخته یا مردم آنقدر در گرفتاری‌های خودشان غوطه‌ور هستند که اصلا متوجه این قبیل صحنه‌ها در سطح شهر نمی‌شوند و یا اگر هم بشوند، ترجیح می‌دهند که خود را درگیر نسازند. اتفاقا بررسی‌ها و موارد مشابه این، نشان می‌دهد که متأسفانه برای بسیاری از شهروندان دیدن این قبیل کارها عادی شده و بدون اینکه حساسیتی نسبت به آنها از خود نشان دهند، به سادگی از کنارشان می‌گذرند. نتیجه این بی‌تفاوتی هم این شده که سارقان زمینه را برای کار خود کاملا مساعد دیده و بدون ترس از سرزنش و نگاه شماتت‌بار مردم و ترس از ماموران- مانند این عکس- با خیالی راحت پول‌ها را به یغما برند. حال آنکه همه به‌خوبی می‌دانیم که این صندوق‌ها علاوه بر جذب و ساماندهی کمک‌های شهروندان به نیازمندان، به مقابله با تکدی‌گری می‌پردازد. با توجه به اینکه کمیته امداد امام‌خمینی(ره) به‌عنوان متولی اصلی صدقه در کشور، بیش از 2میلیون و 700 هزار نفر را تحت پوشش خود دارد و با استفاده از منابع در آمدی خود ازجمله همین صندوق‌ها، زندگی این نیازمندان را تمشیت می‌کند، لازم است هم مسئولان و هم مردم توجه و مراقبت بیشتری درخصوص این صندوق‌ها به عمل آورند.

جلوی ایجاد شیرابه‌ها را بگیریم

یکی از مهم‌ترین عوارضی که به‌واسطه زباله‌ها ایجاد می‌شود، مایع خطرناکی است به نام شیرابه که درصورت باقی ماندن آن در محیط‌زیست می‌تواند پیامدهای مرگباری را برای انسان و موجودات دیگر رقم زند. لازم به یادآوری است که بیشتر زباله‌ها در واکنش به آب، این مایع خطرساز را تولید می‌کنند و به همین دلیل باکتری‌های موجود در این شیرابه‌ها به آسانی و از طرق گوناگون به انسان منتقل می‌شوند. از همین رو، مدیریت بهینه زباله‌ها و مهار شیرابه‌های تولید شده از آنها ازجمله دغدغه‌های مسئولان شهری در کشورهای پیشرفته به شمار می‌آید. متأسفانه برخی شهروندان بدون توجه به پیامدهای خطرزای شیرابه‌ها، آنقدر دیر آشغال‌های خود را از خانه بیرون می‌برند که منجر به تولید شیرابه می‌شود.

تازه گاهی وقت‌ها هم این دسته از شهروندان هنگام بردن زباله‌ها به بیرون از خانه خود، آنها را در کیسه‌های مناسب و محکم قرار نمی‌دهند و نتیجه این می‌شود که حین حمل آنها، شیرابه‌ها بر زمین ریخته و خطی سیاه و آلودگی روی پله‌ها و راهروها باقی می‌ماند. این وضعیت هم محیط ساختمان را کثیف می‌کند و هم موجب پراکنده شدن انواع آلودگی‌ها و میکروب‌هایی می‌شود که هرکدام می‌توانند، عواقب خطرناکی برای ساکنان داشته باشد. از آنجا که جدا نساختن زباله‌های خشک از زباله‌های ‌تر در مبدا عامل اصلی تولید این شیرابه‌هاست، توصیه می‌شود پیش از انتقال آشغال‌ها به بیرون از محل کار یا زندگی، آنها را از هم جدا کرد.

 

کد خبر 157016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز