نخستین رایانه‌هایی که به دست بشر ساخته شدند، فقط برای انجام محاسبات تجاری و اقتصادی درنظر گرفته شده بودند، اما امروزه با گسترش همزمان فناوری‌های رایانه‌ای و اطلاعاتی مانند اینترنت، زندگی انسان نه فقط در بعد اقتصادی که در همه ابعاد دیگر هم دستخوش دگرگونی زیادی شده است.

قبض

کافی است نگاهی هرچند گذرا به پیرامون خود بیندازیم تا به وسعت و عمق گسترش این ابزارهای جدید در زندگی خود واقف شویم. مهم‌ترین تاثیری که این فناوری‌های نوین بر زندگی ما گذاشته‌اند، شتاب بخشیدن به کارهای روزمره و در نهایت جلوگیری از اتلاف انرژی، وقت و... است. به همین خاطر از چند سال پیش به این سو، در برخی کشورها و ازجمله کشور خودمان، مقوله‌ای به نام شهروندی الکترونیک ایجاد‌شده و سازمان‌ها و نهادهایی که متصدی این کار هستند، با عضوگیری از میان شهروندان، به وسیله بسته‌های الکترونیک به آموزش اصول و مهارت‌های عملی مرتبط با رایانه، اینترنت، پست‌الکترونیک و کاربردهای آنها در زندگی روزانه و شغلی شهروندان می‌پردازند.

از آنجا که در زندگی امروزی، وظایف متعددی برای شهروندان تعریف شده، هر شهروند، هم برای انجام این وظایف و هم رفع نیاز‌های خود، مجبور به استفاده از شیوه‌های آسان و کم‌هزینه‌تر است. از این روست که هم‌اکنون در بسیاری از نقاط جهان و ازجمله در کشور ما، شهروندان برای انجام آسان‌تر فعالیت‌های روزمره خود، مانند پرداخت قبض‌های آب، برق، گازو...، پرداخت عوارض، انجام امور بانکی، مراجعه به اداره‌ها، دریافت مجوزهای گوناگون، خرید و فروش و حتی امور آموزشی به سراغ اینترنت می‌روند. انجام این امور با اینترنت، نه‌تنها به کارهای یادشده شتاب بیشتری می‌بخشد بلکه در وقت، هزینه و انرژی شهروندان صرفه‌جویی می‌شود؛ البته مشروط به اینکه در درجه اول ضریب ایمنی اینترنتی انجام این قبیل کارها به‌ویژه واریزها، پرداخت‌ها و حساب‌های شخصی بالا رود و دوم، نواقص فنی موجود در سامانه اینترنتی کشور رفع شود تا مبادا شهروندان عطای پرداخت اینترنتی را به لقایش ببخشند و دوباره صف‌های طویل جلوی باجه‌های بانک‌ها تشکیل شود!

کد خبر 156581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز