در گذشته‌های نه چندان دور که زندگی اجتماعی گسترش و وسعت امروزه را نداشت و تکنولوژی به پیچیدگی اکنون نبود، مردم با وسایل و ابزارهای محدودی که در اختیار داشتند، گذران زندگی می‌کردند اما حالا که زندگی شهری پیشرفت کرده و تکنولوژی‌های پیچیده و متنوعی وارد زندگی بشر شده، شکل و شیوه انجام کارها تغییر یافته است.

سطح شهر

به همین خاطر، سرعت به عامل مهمی در زندگی انسان بدل شده است. اکنون سرعت حرف اول را در کارهای روزمره می‌زند و بی‌تردید هر کس که به ابزار و ماشین آلات جدید مجهز باشد، توان سرعتی‌اش در انجام کارها افزایش محسوسی می‌یابد، از این‌رو تکنولوژی‌ها و وسایل جدید ساخته می‌شوند تا به موازات سرعت بیشتر، رفاه بهتری را هم برای انسان به ارمغان آورند. اما همین ابزارهای جدید، در کنار پیچیدگی‌های فنی خود، دقت و توجه مصرف‌کنندگان را در نحوه استفاده از آنها می‌طلبند؛ به این معنا که اگر از این وسایل استفاده نامناسب و نادرستی به عمل آید، نه تنها سرعت کار را افزایش نمی‌دهند؛ بلکه با بد کار کردن خود، سبب ایجاد معضلاتی می‌شوند که در نهایت رفاه همه را خدشه دار می‌سازند.

از قدیم گفته‌اند که هر چیزی را بهر کاری ساخته‌اند. به‌نظر می‌رسد که کاربرد این مثل حکیمانه امروزه بیش از گذشته ضرورت پیدا کرده است؛ چرا که در کوچه و خیابان‌های شهرمان کم نیستند صحنه‌هایی که حاصل بی‌توجهی به این سخن هستند. یکی از نمونه‌های این مسئله را می‌توانید در این عکسی که آقای مهدی مهرابی برای ما فرستاده ببینید: باربری با موتور! حتی سازندگان اولیه موتور هم هیچ‌گاه تصور این را نمی‌کردند روزی این وسیله در خدمت باربری- آن هم به این شیوه- در آید. همانگونه که مشاهده می‌کنید، فردی که در ترک این موتور نشسته لوله بزرگ سیمانی را در دست دارد. حجم و اندازه لوله و همچنین فضایی که اشغال کرده به حدی است که هر آن امکان تصادم آن با وسیله نقلیه‌ای دیگر و یا عابر پیاده‌ای وجود دارد. افزون بر اینها، فردی که در ترک موتور نشسته، به‌دلیل سنگینی لوله، با یک ترمز ناگهانی موتور، هر لحظه ممکن است تعادلش را از دست بدهد و حادثه ناگواری برای خود و دیگران رقم زند.

رعایت ایمنی در حمل بار

در مطلب بالا، نکته قابل توجه این بود که موتور به‌دلیل حجم و جثه کوچکش توانایی حمل‌ونقل وسایل بزرگ را ندارد، به همین خاطر برای حمل وسایل خانه به‌خصوص هنگام اسباب‌کشی و انتقال به خانه جدید، باید از ماشین‌های ویژه باربری مانند کامیون استفاده کرد. خوشبختانه امروزه آژانس‌های باربری به وفور در سطح شهر یافت می‌شوند و می‌توان بسته به حجم و اندازه اسباب و اثاثیه از ماشین‌های متفاوت ویژه باربری استفاده کرد. در این زمینه یادآوری چند نکته ضروری به‌نظر می‌رسد و آن، اینکه نحوه چیدن وسایل در خودروهای باربری باید به‌نحوی باشد که در درجه اول وسایل دچار خرابی یا شکستگی نشوند و نکته دوم آنکه پس از جا دادن وسایل در ماشین، حتما باید آنها را با ریسمان محکمی که از بالای ماشین رد می‌شود، بست تا مبادا وسیله‌ای هنگام حرکت خودرو به پایین و کف کوچه یا خیابان پرتاب شود. البته بیشتر آژانس‌های ویژه باربری با این اصول ایمنی آشنا هستند و ناگفته به رعایت این قبیل مسائل می‌پردازند.

با این حال معلوم نیست که چرا کامیونتی که در این عکس می‌بینید، از رعایت این نکات بدیهی سر باز زده است. همانگونه که در عکس می‌بینید، راننده این خودرو تنها به انداختن یک پوشش برزنتی روی وسایل اکتفا کرده و از بستن وسایل با هر‌گونه طناب خودداری کرده است. البته نتیجه این رعایت نکردن را خودتان می‌توانید به وضوح ببینید: یکی از وسایل بر اثر تکان‌های خودرو از جای خود در آمده و هر آن، خطر بیرون افتادن آن و در نهایت حادثه‌آفرینی برای سواره‌ها و عابران پیاده می‌رود.

کد خبر 156122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز