یکی از پدیده‌های بسیار رایج در سطح شهرهای بزرگ، ایجاد و گسترش حاشیه‌های مختلفی است که خارج از نظم و قانون شهری قرار دارند.

سطح شهر

اگرچه این حاشیه‌ها ممکن است در نگاه اول چندان مخل نظم شهری به‌نظر نیایند، اما در بلندمدت با شانه خالی کردن از قوانین شهری و ساز مخالف زدن با نظم شهری، عملا سبب ساز معضلات عمده‌ای می‌شوند. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که کشورهای پیشرفته با آن رویارویند، همین گسترش حاشیه‌هایی است که با رشد قارچ گونه خود به دور از دسترس قانون، تلاش دارند تا هویت شهری را از معنای خود تهی سازند. بنابراین یکی از وظایف اصلی دولت‌هایی که در این کشورها بر سر کار می‌آیند، مهار حاشیه‌ها و جذب آنها در چارچوب نظم شهری و شهروندی است. به غیراز تکدیگری که از جمله نمودهای مهم حاشیه‌های شهری است، انواع دستفروشی در کوچه و خیابان‌ها هم پدیده شاخصی است که شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی چون تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. واقعیت این است که چون دستفروشی جزو شغل‌هایی نیست که در قانون برای آن تعریفی ارائه شده باشد، به همین خاطر هم زیر پوشش هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای قرارنمی‌گیرد.

هر روزه در پیاده‌روها، چهار راه‌ها و کناره‌های خیابان‌ها با افرادی در رده‌های سنی گوناگون بر خورد می‌کنیم که اصرار دارند ما چیزی از آنها بخریم. اتفاقا هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، به‌دلیل رفت‌وآمد بیشتر مردم در شهر برای خرید شب‌عید، بازار انواع دستفروشی از آجیل و لباس گرفته تا کفش و اسباب بازی و لوازم آرایش داغ‌تر می‌شود. باتوجه به شلوغی و ترافیک خیابان‌ها در چنین روزهایی، دستفروش‌ها نیز با اشغال پیاده‌روها و خیابان‌ها عملا عبور و مرور پیاده‌ها و سواره‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌سازند. دستفروشی یک آسیب شهری است که باید برای ساماندهی و مهار آن چاره‌ای اندیشید؛ پیش از آنکه با رشد بی‌رویه آن، نظم شهر و سلامت شهری مخدوش شود.

کد خبر 157445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز