دانشمندان دانشگاه وندربیلت، پای مصنوعی بیونیکی ساخته‌اند که این امکان را به افراد معلول می‌دهد که به صورت عادی راه بروند؛ برخلاف پاهای مصنوعی موجود در بازار که باید آنها را روی زمین کشید و راه رفت. در این وسیله از جدیدترین دستاوردهای موجود رایانه‌ای، سنسور، موتورالکتریکی و باتری استفاده شده تا تمامی قابلیت‌های بیونیک را داشته باشد.

پای بیونیک

این نخستین پای مصنوعی است که از زانو و مفصل‌های الکتریکی ساخته شده که همزمان باهم نیز می‌توانند کار کنند. این پای بیونیک با سنسورهایی مجهزشده که حرکات کاربر را کنترل می‌کنند. در ریزپردازشگرهای این پا از اطلاعات موجود استفاده شده تا بتواند آنچه کاربر قصد انجامش را دارد پیش‌بینی کرده و به گونه‌ای وسیله مذکور را تنظیم کند تا حرکات فرد آسان‌تر شود. افرادی که این پای بیونیک را به‌طور آزمایشی امتحان کرده‌اند می‌گویند این پای جدید با پاهای مصنوعی موجود تفاوت عمده‌ای دارد. پاهای مصنوعی موجود همواره هنگام راه رفتن عقب‌تر از بدن قرار می‌گیرند حال آنکه این پای بیونیک این‌طور نیست. این محصول حاصل 7سال تحقیق در دانشگاه وندربیلت است؛ تحقیقاتی که با مدیریت مایکل گلد فارب، استاد مکانیک این دانشگاه صورت گرفته است.

پای بیونیک برای استفاده روزمره تهیه شده و راه رفتن، نشستن، ایستادن و بالاو‌پایین رفتن از پله‌ها با این پا بسیار راحت‌تر از دیگر پاهای مصنوعی است چراکه هم 25درصد سریع‌تر از نمونه‌های دیگر روی یک سطح صاف حرکت کرده و هم30 تا40درصد کمتر انرژی کاربر را مصرف می‌کند. وزن این محصول جدید حدود 4کیلوگرم بوده و کمتر از پای معمولی انسان وزن دارد و با یک نوبت شارژ می‌تواند 3روز متوالی کار کرده و مسافتی حدود 13تا14کیلومتر را بی‌وقفه پیاده‌روی کند. سروصدای ناشی از حرکت دادن آن نیز بسیار کمتر از سایر نمونه‌های موجود است.ازجمله توانمندی‌های خارق‌العاده این پای بیونیک توانایی تشخیص موانع است؛ بدین‌معنی که هنگام حرکت اگر مانعی سرراهش باشد و کاربر به آن گیرکند پا خودبه‌خود بالا رفته مانع را کنار زده و دوباره روی زمین صاف قرار می‌گیرد.

برای آنکه تمامی امکانات ذکرشده در این وسیله به‌خوبی عمل کند سخت‌افزار آن تاکنون 7بار تغییر کرده و برد الکترونیکی آن نیز 15بار دستکاری شده است. گلدفارب می‌گوید: هرقدر امکانات این وسیله بیشترشود دردسرهای کارکرد صحیح آن نیز بیشترخواهد شد چراکه تنظیم‌کننده آن نه تنها باید بسیاری از کارها را به دقت انجام دهد بلکه باید گاهی در یک زمان چندین کار را همزمان باهم و بدون ذره‌ای خطا انجام دهد.

Biology news net

کد خبر 156655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز