همشهری‌آنلاین: محققان آلمانی موفق شده اند سریعترین فیلم جهان را با سرعتی 800 میلیارد بار سریعتر از سیستمهای تصویربرداری فیلمها در هالیوود تصویربرداری کنند.

لیزر

این فیلم که تنها از دو فریم تشکیل شده است در سرعتی برابر 50 فمتوثانیه (یک فمتوثانیه 10 به توان منفی 15 از یک ثانیه یا یک کوادریلینیوم از یک ثانیه است) ضبط شده است.

به گزارش مهر، این فیلم که سرعتی 800 میلیارد بار بیشتر از سرعت فیلمهایی که در هالیوود ضبط می‌شوند دارد با کمک پرتو لیزر ضبط شده است. محققان آلمانی از دانشگاه برلین پرتو لیزری را از هم شکافته و نیمی از آن را به مسیری 0.015 میلیمتر طولانی تر منحرف کردند و سپس در زمان پایان یافتن مسیری که هر دو پرتو باید آن را طی می‌کردند، پرتوها ضبط شدند.

از آنجایی که هیچ ردیابی نمی‌تواند اطلاعات را با چنین سرعت بخواند، دانشمندان تصاویر را به شکل هولوگرامهای همپوشانی شده‌ای ضبط کرده و امکان بازسازی بعدی تک عکسها را فراهم آوردند. انحراف مسیر پرتو لیزری تاخیری 50 فمتوثانیه ای را میان دو پرتو ایجاد کرد که کوتاهترین وقفه‌ای است که تا کنون در میان فریمهای یک فیلم به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش گیزمودو، این فناوری جدید می‌تواند در زمینه ردیابی عملکرد نانوساختارها در زمان حقیقی کاربرد داشته باشد.

به گفته محققان لیزرهای پرتو ایکس می توانند شیوه‌های نوینی را برای تصویربرداری پرسرعت از فرایندهای مولکولی و واکنشهای شیمیایی ارائه کنند تا به این شکل درک بهتری از این فرایندها به دست بیاید.

کد خبر 158729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز