همشهری آنلاین: یک شرکت تکنولوژی پزشکی ابزاری را عرضه کرده است که مدعی است با دور کردن ذرات آلرژی‌زا از صورت مبتلایان به آسم در هنگام خواب، مانع بروز حمله بیماری در شب می شود.

Protexo

مبتلایان به آسم هنگامی که بیدار هستند، با وجود نیاز به استفاده متوالی از داروی استنشاقی یا دور ماندن از موقعیت‌های تحریک‌کننده حمله، به قدر کافی مشکل دارند. اما علائم برخی از این بیماران هنگامی به بستر می‌روند، بدتر می‌شود.

به گزارش گیزمگ یک شرکت تکنولوژی پزشکی سوئدی به نام ایرسونت (Airsonett) ابزاری را عرضه کرده است تا خواب شبانه آسمی‌ها راحت‌تر شود. این شرکت وسیله‌ای به نام پروتکسو (Protexo) ابداع کرده است که مدعی است که به خواب شبانه مبتلایان به آسم کمک زیادی می‌کند.

به گفته این شرکت حرارت منتشر شده از پوست برهنه فرد در حال خواب باعث ایجاد "اثر دودکش" (هم‌رفت هوا) می‌شود، به این معنا که هوای سرد از مجاورت فرد به سمت سر او می‌کشاند و بعد به بالا می‌راند. هنگامی که هوا در طول ملحفه‌های تختخواب (که منبع عمده‌ مواد آلرژی‌زا هستند) حرکت می‌کند، این ذرات را از ملحفه‌ها برمی‌دارد و به سمت بینی فرد می‌برد و فرد آنها را استنشاق می‌کند.

پروتکسو به این ترتیب کار می‌کند که به آرامی جریانی از هوای تصفیه‌‌شده را به سمت فرد می‌فرستد که از هوای اتاق خنک‌تر است. این جریان هوا "اثر دودکش" را خنثی می‌کند، و در واقع باعث می‌شود که هوای مملو از ذرات آلرژی‌زا از صورت شخص دور شود. سرعت این جریان هوا را می‌توان تنظیم کرد تا ضمن آنکه جریان هوا ناشی از هم‌رفت را خنثی می‌کند، آرامش فرد را به هم نزند.

به گفته این شرکت این تکنولوژی که آن را "درمان با جریان هوای لایه‌ای با درجه حرارت کنترل‌شده" یا TLA می‌نامند، می‌تواند 3000 بار میزان ذرات به اندازه نیم میکرون و بزرگتر را در محدوده تنفسی فرد کاهش دهد. همچنین این شرکت می‌گوید کارکرد تصفیه هوای این وسیله 99 درصد بالاتر از تصفیه‌کننده‌های هوای هم‌‌رتبه است.

اخیرا یک بررسی طولانی‌مدت بر روی 281 فرد آسمی غیرسیگاری از شش کشور اروپایی که به طور منظم یا از پروتکسو یا یک وسیله مشابه دروغین استفاده می‌کردند، انجام شده است.

به گفته شرکت سازنده گروهی که از پروتکسو استفاده می‌کردند در پایان دوره بررسی 14 تا 15 درصد کیفیت زندگی خود را بالاتر ارزیابی کردند؛ همچنین این بررسی نشان‌دهنده کاهش میزان اکسید نیتریک و ایمونوگلبولین E - دو شاخص بیانگر التهاب- در خون این افراد بود.

هنوز قیمتی برای این وسیله اعلام نشده است.

کد خبر 153422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز