دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

جوادنصرتی: دانشمندان می‌گویند داروهای درمانی آسم، می‌توانند باعث کم‌شدن وزن و بهبود دیابت در افراد شوند

به گزارش رویترز محققانی که در این‌باره کار کرده‌اند همچنین می‌گویند که داروهای آسم می‌توانند قند خون بیماران را هم کاهش دهند. پیش‌تر دانشمندان به ارتباط چاقی و دیابت نوع 2 پی برده بودند و حالا امیدوارند با توجه به یافته‌های جدید درباره تاثیر داروهای آسم و آلرژی بر این بیماری‌ها، در راه کشف درمانی مناسب برای آن قدم بردارند.

نرخ افزایش چاقی و دیابت نوع 2 در سراسر جهان به خاطر تغذیه نامناسب و عدم‌تحرک انسان‌ها درحال افزایش است.گو پینگ شن از دانشگاه هاروارد که در این‌باره تحقیق کرده می‌گوید که در موش‌های آزمایشگاهی که اضافه وزن داشتند، تعدادی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن در بافت‌های چاق بسیار زیاد بوده است؛ این سلول‌ها در مواردی که انسان به آسم یا آلرژی مبتلا باشد غیرقابل کنترل می‌شوند.

این محقق برای تشریح کارش می‌گوید او و همکارانش برای انجام این تحقیقات ابتدا با دادن غذا به تعدادی موش آزمایشگاهی آنها را در شرایط چاقی قرار داده‌اند. سپس این موش‌ها را با 2 نوع داروی ضد‌آسم مورد مداوا قرار داده‌اند. هر دوی این داروها سلول‌های سیستم ایمنی بدن موش‌ها را تثبیت کرده‌اند.

گو پینگ شن در این باره می‌گوید: بهترین چیز درباره این داروها این است که ما می‌دانیم مصرف آنها برای انسان خطری ندارد؛ حالا سؤال اینجاست که آیا این داروها در انسان‌ها هم به همین ترتیب مؤثر خواهند بود یا نه؟

فقر با دیابت ارتباط مستقیم دارد

دانشمندان انگلیسی می‌گویند افرادی که در فقر زندگی می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی این افراد در مقایسه با افراد عادی، دوبرابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. احتمال ابتلا به دیابت با افزایش محرومیت ارتباط مستقیمی دارد.

چاقی، کمبود تحرک بدنی، رژیم غذایی نامناسب و کم‌ارزش و سیگار کشیدن ازعوامل اصلی احتمال ابتلای فقرا به دیابت هستند.در همین رابطه کارشناسان بهداشت عمومی در انگلیس هشدار داده‌اند که برای مقابله با دیابت باید ابتدا به سراغ آسیب‌پذیرترین بخش‌های اجتماع رفت.

شایع‌ترین نوع دیابت در میان افراد فقیر، دیابت نوع 2 است که مستقیما با شیوه زندگی افراد مانند اضافه وزن ارتباط دارد. این بیماری هنگامی در بدن رخ می‌دهند که انسولین کافی تولید نمی‌شود و یا انسولینی که در بدن تولید شده است به درستی به کار گرفته‌ نمی‌شود.

در این گزارش که توسط یک نهاد خیریه تهیه شده همچنین آمده است افرادی که با کمترین درآمد ماهانه زندگی می‌کنند 4برابر بیشتر از خانواده‌های معمولی در معرض ابتلا به دیابت هستند.

کد خبر 86398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز