مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

چگونه یک هواپیما پرواز می‌کند؟ پاسخ را باید در قوانین آیرودینامیک یافت؛ در واقع در یک زمان 4 نیروی مختلف با یکدیگر کار می‌کنند: نیروی رانشی، نیروی مقاومت هواپیما، وزن و نیروی بالابر.

هواپیما

توازن میان این نیروها برای معلق‌نگهداشتن هواپیما در هوا ضروری است. بال‌ها نیز به پرواز کمک می‌کنند. بال‌ها در واقع بخش‌های ضمیمه شده ساده یک هواپیما نیستند و شکل، اندازه و ساختار آنها نتیجه طراحی‌های پیچیده است. اما یک کارشناس علوم هوانوردی به تازگی اعلام کرده است فناوری‌های جدید به منظور کنارگذاشتن خلبان در یک هواپیمای غیرنظامی، مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی می‌گوید: فناوری پرواز خودکار، لحظه به لحظه در حال پیشرفت است. فناوری‌های گوناگون مانند هدایت هواپیما، کنترل رایانه‌ای و راهنمایی‌های ماهواره‌ای را می‌توان برای کنارگذاشتن انسان‌ها در هدایت هواپیما به کاربرد و پرواز را به‌طور خودکار انجام داد. اکنون دیگر می‌توان یک هواپیما را در مسافت‌های بسیار طولانی و از راه‌دور هدایت کرد.

باربارا رابرت که قبلا سفیر آمریکا در فنلاند و نیز نخستین زنی بوده که با یک F18 پرواز کرده می‌گوید: این فناوری‌ها قبلا در هواپیماهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته است، اما وجود خلبان انسان همچنان ضروری به‌نظر می‌رسد چراکه مسافران هواپیما دوست دارند خلبان، خود را به آنها معرفی کرده و آنها را درباره امنیت پروازشان مطمئن کند. این یک عامل فیزیولوژیک و غیرقابل انکار است. وی پیرامون اشتیاق روزافزون خطوط هوایی مبنی بر استفاده از چنین فناوری‌هایی می‌گوید: هیچ کس نمی‌تواند به‌طور قطع آینده را پیش‌بینی کند. شاید روزی این ضرورت به‌نظر برسد که دیگر نیازی به انسان برای هدایت هواپیما نیست.


PTI.COM

کد خبر 156642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز