مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

یک کرکس اولین پرنده در جهان است که یک پای مصنوعی دائمی بیونیک دریافت می‌کند.

پاي مصنوعي كركس

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نیو اطلس، اگرچه تاکنون پرندگانی بوده‌اند که پاهای مصنوعی بنددار دریافت کرده‌اند، اما دانشمندان اکنون گزارش داده‌اند که اولین ادغام پای مصنوعی مستقیماً در استخوان پای یک کرکس صورت گرفته است. دانشمندان این حیوان را به عنوان اولین "پرنده بیونیک" در جهان توصیف می‌کنند.

این پرنده با نام "میا"، یک کرکس ریش‌دار یا همای ماده است که بزرگترین پرنده در اروپا است. "میا" در پناهگاهی در هرینگسی اتریش نگهداری می‌شود. "میا" با یک پای به شدت آسیب دیده مشاهده شد و در نهایت مجبور به قطع پای این پرنده شدند.

در حالی که پرندگان کوچک‌تر ممکن است بتوانند تنها با یک پا از پس زندگی برآیند، اما چنین فقدانی فرود، راه رفتن یا نگه داشتن طعمه را برای پرندگان سنگین‌تر مانند کرکس‌های ریش‌دار بسیار دشوار می‌کند و با در نظر داشتن این مشکلات، گروهی در دانشگاه پزشکی "وین" تصمیم گرفتند پای جدیدی را که به طور دائمی به استخوان پای "میا" متصل می‌شود، به این پرنده هدیه کنند.

انجام فعالیت‌های ورزشی با پاهای مصنوعی ارزان و کاربردی

این گروه توسط پروفسور "اسکار آزمان" که قبلاً در کارهایی مانند مجهز کردن سه فرد دچار قطع عضو به بازوهای بیونیک قابل کنترل با ذهن مشارکت داشته است، هدایت می‌شد.

دانشمندان برای این کرکس ریش‌دار از فرآیندی موسوم به استخوان‌سازی استفاده کرد که در آن پایه پای مصنوعی مستقیماً به انتهای استخوان پای پرنده متصل می‌شود. "میا" طی سه هفته پس از عمل جراحی تلاش برای راه رفتن را شروع کرد و پس از شش هفته تمام وزن خود را روی پای مصنوعی خود گذاشت. اکنون گفته می‌شود که "میا" در حال حاضر به شکل عادی راه می‌رود و فرود می‌آید.

"آزمان" می‌گوید: ما برای اولین بار موفق شدیم اندام کرکس را به صورت بیونیکی بازسازی کنیم.

مقاله‌ای در مورد این کار در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 607651
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha