مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه خواجه نصیر موفق به تولید پروتز پای مصنوعی کربنی به منظور راه رفتن و دویدن افراد معلول شدند.

به گزارش ايسنا، هادی نوروزیان، مجری طرح پروتز پای مصنوعی کربنی با توضیح جزئیات این دستاورد با بیان این که این پروتز مصنوعی در دو نوع دویدن و راه رفتن توسط تیم مهندسی مکانیک مرکز تحقیقات مواد و سازه‌های پیشرفته و هوشمند دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای اولین بار در کشور طراحی و تولید شده است، گفت‌: پروتز پای مصنوعی کربنی با داشتن قابلیت انعطاف‌پذیری بالا همانند یک فنر تخت عمل می‌کند و این امکان را برای فرد معلول فراهم می‌کند که در کنار افراد سالم به ورزش‏‌هایی نظیر دو و میدانی بپردازد.

وی با بیان این که پروژه ساخت پروتز‏های مصنوعی کربنی از سال 1390 در قالب پایان‏‌نامه کارشناسی‏ ارشد در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با هدف ارتقای سطح کیفی زندگی معلولان و جانبازان آغاز شد، گفت:‌ این پروژه با صرف هزینه 100 میلیون ریال طی مدت دو سال ادامه یافته و در نهایت اولین نمونه‏‌های آزمایشگاهی از پروتزهای مصنوعی کربنی در سال 1392 ساخته و مراحل آزمون‏های آزمایشگاهی و عملی خود را طی کرد.

وروزیان با بیان این که این پروتز مصنوعی از جنس کامپوزیت کربن- اپوکسی ساخته شده است، گفت: در این روش پارچه‌های کربنی با روش‌های پیشرفته در کنار هم قرار می‌گیرند و در نهایت محصول مورد نظر تولید خواهد شد که در این میان از ویژگی‌های اصلی کامپوزیت‌ها سبکی و استحکام بالا است.

وی كه عملکرد مشابه این پروتز نسبت به نمونه‏‌های خارجی در کنار قیمت ارزان را از ویژگی‏‌های اصلی این محصول به شمار آورد،‌ اظهار کرد: پروتزهای مصنوعی کربنی در دو نوع دویدن و راه رفتن، تا پایان سال جاری وارد بازار خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت مسئولان از تولیدکنندگان داخلی، هرچه بیشتر شاهد رشد و شکوفایی کشور در راه رسیدن به دستاوردهای پژوهشی جدید باشیم.

کد خبر 282390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha