دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

کرج- الناز جعفری: چند روز که نه‌ چند ماه است با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. تا به اینجا از هفت‌خوان رستم گذشته ولی شاخ دیو هنوز سر جایش است.

بیکاری

 بعد از آن هزارتوی مبهم ازدواج که به جان خریده است، حالا سرگردان به روزنامه‌ای خیره شده که امیدوار است از طریق آن، کاری برای خود بیابد. براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار که توسط مرکز آمار ایران اجرا شده است، استان البرز نیز امسال برای نخستین‌بار در فهرست محاسبه‌ نرخ بیکاری کشور قرار گرفته است. نرخ بیکاری این استان در تابستان سال‌جاری 17/7درصد برآورد شده که 6/6 درصد بیشتر از متوسط نرخ بیکاری کل کشور است.

مدیر کل کار و امور اجتماعی استان البرز بالا بودن نرخ بیکاری در استان البرز را مهم‌ترین چالش استان عنوان کرده و می‌گوید: نرخ بیکاری در کل کشور 11/3درصد گزارش شده که نسبت به تابستان سال قبل با کاهش مواجه بوده، اما در استان البرز به‌دلیل نوپا بودن آن هنوز با بحران شدید بیکاری روبه‌رو هستیم و نگرانی و چالش بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت بیکار استان قشر تحصیلکرده آن هستند و از آنجا که این قشر حاضر به انجام هر کاری نیستند، ساماندهی اوضاع اشتغال آنها بسیار دشوار خواهد بود.

به گفته کاوه حدادپور اغلب موقعیت‌های شغلی ایجاد شده در استان در خط تولید و در حد کارگری بوده و هنوز در ایجاد موقعیت اشتغال مطلوب برای قشر تحصیلکرده با مشکل مواجه هستیم.

سیاست‌های اشتغال‌زایی مناسب دهه شصتی‌ها نیست

یک استاد دانشگاه با انتقاد از مواجهه شعارگونه و وعده‌های بیجا در مرتفع کردن مشکلات بیکاری جوانان و فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی می‌گوید: ایجاد اشتغال مسئله‌ای است که باید با آن علمی برخورد شود و با آمارهای نابجا، شعار و وعده‌های بیجا نمی‌توان این نیاز جوانان را تأمین کرد. برازنده یک دانشجوی ایرانی نیست که جز تحصیل علم، دغدغه دیگری داشته باشد.

رئیس یکی از مراکز دانشگاه پیام نور در استان البرز در ادامه با بررسی مشکلات فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌گوید: هزینه سنگینی که جوانان برای تحصیل تقبل می‌کنند باید به گونه‌ای هدایت شود که پس از فارغ‌التحصیلی مشکلی از بابت ایجاد اشتغال وجود نداشته باشد ولی متأسفانه در حال حاضر استان البرز از لحاظ اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد و آماری که در خصوص تعداد بیکاران و اشتغال مطرح می‌شود قابل تامل است. ما شاهد هستیم که متولدین دهه 60 که متقاضی حضور در بازار کار هستند 2خصوصیت مهم دارند اولا کار مناسب خودشان را پیدا نمی‌کنند و دوم اینکه سیاست‌های اشتغال‌زایی نیز متناسب با دهه شصتی‌ها نیست.

تقویت حوزه گردشگری البرز برای کاهش نرخ بیکاری استان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز معتقد است تقویت حوزه گردشگری در استان البرز باعث افزایش اشتغال‌زایی و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری در این استان می‌شود. محمدرضا پوینده ادامه می‌دهد: سهم استان البرز برای ایجاد اشتغال در سال جدید 60 هزار فرصت شغلی است که درصورت تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه گردشگری می‌توان برای تعداد قابل توجهی از بیکاران برنامه ریزی کرد. این اداره کل آمادگی دارد درصورت تأمین نیازهای این حوزه تا حدود 10درصد از آمار ایجاد اشتغال جدید را برای استان البرز تعهد کند.

پوینده با اشاره به اینکه استان البرز دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی است، خاطر نشان می‌کند: استان البرز به واسطه بسیاری از پتانسیل‌های مختلف دارای ظرفیت‌های بالایی برای تقویت صنعت توریسم است که می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی استان نقش بسزایی در ایجاد اشتغال داشته باشد.

مهاجرت بی‌رویه، عامل افزایش بیکاری در استان استاندار البرز هم در این خصوص اظهار می‌دارد: 121هزار نفر از جمعیت 3میلیون نفری استان بیکارند؛ در حالی که این میزان به نسبت جمعیت استان باید80هزار نفر باشند، ولی در استان البرز به‌دلیل مهاجرپذیری این تعداد بیشتر است. بزرگ‌ترین مشکل در خصوص بیکاری در استان مربوط به کلانشهر کرج است؛ چرا که مهاجرت به این شهر بیشتر از شهرهای دیگر استان است و این مسئله باعث افزایش بیکاری در کل استان شده است. به گفته عیسی فرهادی دیگر این واقعیت که استان البرز در زمینه بیکاری با انواع نابسامانی مواجه است به باوری در اذهان بدل شده که گویا باید به هر صورت ممکن با آن مدارا کرد.

اما در این میان، نادیده گرفتن نیازهای عمومی، پاک کردن صورت مسئله است چرا که به مرور زمان افزایش گستره نیازهای اساسی برطرف نشده، به‌عنوان یک عارضه به ایجاد بحرانی جدی می‌انجامد که تبعات آن اغتشاش در نظم و رفتار اجتماعی و کاهش اعتماد عمومی نسبت به سیاستگذاران و مدیران اجرایی است و درصورت تداوم می‌تواند آسیب‌های فراوان دیگری را در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد کند؛ لذا تصمیم‌گیری برای رفع موانع موجود در خصوص ایجاد امکانات شغلی می‌تواند مرهمی باشد برای درمان دردهای مزمن چند دهه اخیر کلانشهر کرج.

کد خبر 156627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز