گروه شهرستان‌ها - محمد خادمی: زنان و مردان زیادی همه‌ساله از نیمه بهار تا اواخر تابستان، در کوره‌های آجر پزی شهرستان شبستر و در دمای گاه تا 80درجه سانتی‌گراد و در کنار سیاهی دود مازوت و دیگر شرایط سخت کار می‌کنند تا بتوانند هزینه معیشت زندگی یکساله خود را تأمین کنند.

کارگران - کوره پزخانه

این زنان و مردان زحمتکش که راه دیگری برای امرار معاش ندارند این روزها در آستانه بیکاری قرار گرفته‌اند. از یک سو هزینه‌های تحمیلی از سوی شرکت گاز برای گازکشی و تبدیل سوخت کوره‌ها از مازوت به گاز و از سوی دیگر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که اعطا نشدن بسته‌های حمایتی برای واحد‌های صنعتی را به دنبال داشته، باعث شده تا مالکان کوره‌های آجرپزی شبستر کم‌کم به این نتیجه برسند که تولید مقرون به صرفه نیست و نسبت به تعطیلی کوره‌ها اقدام کنند. این همه در بهار سالی اتفاق می‌افتد که به تدبیر مقام‌معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی نامیده شده است.

کوره‌های آجرپزی در آستانه تعطیلی

رئیس اتحادیه فخاران شهرستان شبستر در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان شبستر، مسئولان اداره گاز و محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی برگزار و قرار شد که گازکشی کوره‌ها به عهده اتحادیه کوره‌داران باشد و سپس در اختیار اداره گاز قرار گیرد. در این مدت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز شد و به ما گفتند چون هزینه زیادی برای سوخت‌رسانی گاز برای کوره‌ها نیاز است باید با تهران نامه نگاری کنیم و بعد از موافقت از تهران کار اجرایی می‌شود. هزینه اشتراک گاز کوره‌های آجرپزی ابتدا 10میلیون تومان بود اما بعد از مدتی 26میلیون و 700هزار تومان اعلام شد.

احد جعفری‌وایقان می‌افزاید: چون سوخت یکی از نیاز‌های اساسی کوره‌های آجر‌پزی است، تصمیم به اجرای لوله‌کشی گاز گرفتیم، کوره‌داران یا به شکل نقدی باید هزینه را پرداخت کنند یا اینکه یک سوم هزینه را نقد و مابقی هزینه را در مدت 6 ماه بپردازند. وی افزود: این در حالی بود که از 365کوره آجرپزی شهرستان شبستر 24واحد از قبل گاز‌کشی شده بود و تنها 85 واحد برای انتقال لوله‌کشی گاز با اداره گاز قرارداد بستند.

رئیس اتحادیه فخاران شهرستان شبستر، تعلل در گازرسانی و اعطا نشدن بسته‌های حمایتی به کوره‌های آجر‌پزی را موجب ورشکستگی کوره‌داران و بیکاری کارگران دانسته و می‌گوید: در این 365کوره آجر‌پزی شبستر 30هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند، که در سال گذشته تعداد زیادی از کوره‌های آجرپزی 20 تا 50درصد ظرفیت فعالیت خود را به‌دلیل افزایش سوخت مازوت کاهش دادند.

جعفری وایقان یادآور می‌شود: بعد از هدفمندی یارانه‌ها و 20برابر شدن قیمت نفت کوره که موجب غافلگیری کوره‌داران آجرپزی این شهرستان شد دولت مصوبه‌ای مبنی بر گازی کردن کوره‌ها و ارائه تسهیلات یارانه‌ای برای تبدیل انرژی و خرید سوخت ارائه کرد که تاکنون این مصوبه اجرا نشده است.

وی در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته، می‌گوید: نامه‌نگاری‌های بسیاری با دستگاه‌های گوناگون از قبیل اداره گاز، استانداری، وزارت صنایع و معادن و دفتر ریاست‌جمهوری انجام داده‌ایم. نتیجه این پیگیری‌ها این بود که ابتدا اعلام شد بعد از تعطیلات نوروزی مناقصه گازکشی برای انتخاب پیمانکار انجام شود، اما بعد از 13فروردین و پایان تعطیلات گفتند مناقصه 20فروردین برگزار می‌شود و در آخر هم به ما گفتند 30فروردین سال‌جاری پیمانکار انتخاب شده و اردیبهشت ماه کار لوله‌کشی آغاز خواهدشد. شرکت ملی گاز هم به فرماندار شبستر قول داده که تا 3خرداد سال‌جاری و همزمان با سالروز آزادی خرمشهر این پروژه به بهره‌برداری برسد.

تصمیم‌گیری نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور

طبق نامه شماره 226785 به تاریخ 11دی‌ماه سال89 با موضوع اصل127 قانون اساسی و با عنوان تصمیم‌گیری نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور که به امضای محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور، به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده طی چند بند آن آمده است که افزایش قیمت آجر تولیدی صرفا متناسب با تغییرات نرخ گاز مجاز است.

همچنین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مجاز است به واحد‌های فعال صنعتی و صنفی دارای سوخت مازوت یا نفت متناسب با تغییرات ساختاری آنها مبلغ 500میلیون ریال تا یک‌میلیارد ریال در قالب تسهیلات هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند. این وزارتخانه همچنین مجاز است در قالب بسته حمایتی صنعتی نسبت به پرداخت یارانه موقت به واحد‌های مدرن تولیدی آجر که گاز مایع مصرف می‌کنند تا زمان بهره‌مندی از گاز شهری اقدام کند. شرکت گاز موظف است نسبت به تأمین گاز واحد‌های آجرپزی فاقد شبکه گاز اقدام کند. موضوعات مطرح شده در این نامه بعد از گذشت یک سال تاکنون برای کوره‌های آجرپزی شهرستان شبستر به اجرا نرسیده است.

کد خبر 168195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز