دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

2تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته نسبت به مسائل مربوط به انحلال خانه سینما واکنش نشان دادند.


حجت‌الاسلام حمید رسایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون خط امام(ره) روز گذشته در این باره مواضع متفاوتی گرفتند تا ماجرای خانه سینما باز هم موضوع بحث‌ها شود. پیش از این نیز برخی نمایندگان مواضع کاملا متفاوتی نسبت به این مسئله گرفته بودند.

خانه سینما تبدیل به مجموعه‌ای سیاسی شده بود

حجت‌الاسلام حمید رسایی در تذکری شفاهی با اشاره به انحلال خانه سینما گفت: در کمیسیون فرهنگی موضوع انحلال خانه سینما مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس طبق بند الف ماده 15 اساسنامه هر گونه تغییر در اساسنامه باید به وزارت ارشاد ارسال شود که این امر رخ نداده است.

وی افزود: از سوی دیگر طبق ماده 30 اساسنامه خانه سینما باید تصویب نهایی هر گونه تغییر در اساسنامه توسط شورای فرهنگی انجام می‌شد که این امر رخ نداد و همچنین براساس ماده 28 این اساسنامه موضوع ناظر مالی باید حل می‌شد که متأسفانه در این رابطه تخلفات پی‌درپی انجام شد.

رسایی با بیان اینکه از میان 27 صنف عضو خانه سینما برخی از این اصناف رسمی نبودند، افزود: خانه سینما به جای اینکه مجموعه صنفی باشد با از دست دادن کارکرد صنفی‌اش به یک مجموعه سیاسی تبدیل شده است. سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی یادآور شد: وزیر ارشاد دولت اصلاحات که خیانت‌هایی در حق مردم کرده و از ایران فرار نموده امروز از خانه سینما حمایت کرده است که این موضوع نشان می‌دهد که عملکرد خانه سینما عملکرد صنفی نیست و عملکرد سیاسی دارد. رسایی افزود: براساس موارد متعدد مورد بررسی، اعلام کرده‌ایم درصورتی که وزارت ارشاد به وظیفه قانونی‌اش به‌ویژه بعد از اینکه اهالی خانه سینما از مستندسازان بی‌بی‌سی حمایت کردند عمل نمی‌کرد و با خانه سینما برخورد نمی‌نمود ما خود وارد می‌شدیم. وی افزود: وزارت ارشاد باید راه را باز کند و تشکل صنفی قوی برای سینماگران متشکل از همه اصناف تشکیل شود.

مشکلات خانه سینما باید با گفت‌وگو حل می‌شد

مصطفی کواکبیان نیز در تذکری شفاهی در صحن علنی دیروز (یکشنبه) مجلس با انتقاد از انحلال خانه سینما به اصل 26 قانون اساسی مبنی بر اینکه فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و اقلیت‌های دینی شناخته‌شده آزاد است مشروط بر اینکه اصول استقلال، آزادی، امنیت ملی و موازین اسلامی را نقض نکند، اشاره کرد.

عضو فراکسیون خط امام(ره)، با بیان اینکه معتقد نیستم که 100 درصد عملکرد خانه سینما قابل دفاع است گفت: ممکن است حتی عملکرد خانه سینما با مشکلاتی همچون حمایت برخی افراد از این تشکل مواجه باشد ولی نباید وزارت ارشاد خود را در مقابل 5 هزار سینماگر قرار دهد بلکه باید با گفت‌وگو این موارد را حل کند. کواکبیان با اشاره به تذکر رسایی و موارد نقض قانون خانه سینما در اساسنامه‌اش گفت: حتی اگر موارد مطروحه از سوی آقای رسایی درست باشد آیا این موارد به برخورد شلاقی و انحلال نیاز دارد؟ وی با بیان اینکه باید همه این مشکلات با گفت‌وگو حل شود گفت: نباید شرایط را به‌گونه‌ای جلوه دهند که در جامعه این‌طور تصور شود که دولت دهم با نهاد‌های مدنی رابطه‌ای ندارد.

کد خبر 156625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز