انتقاد از اسلامی نبودن فضای مهدهای کودک سبب شد تا سازمان بهزیستی به پالایش مهدها بپردازد.

مهد کودک

علی‌محمد زنگانه، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، با اعلام این خبر گفت: انحراف از برنامه‌ها و مشکلاتی که منجر به بروز انحراف در مجموعه مهدهای کودک می‌شود مربوط به کلانشهرهاست، به همین دلیل مهدهای کودک 8 کلانشهر در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اصفهان، البرز، ‌تهران، خراسان‌رضوی، خوزستان و فارس در برنامه پایش فراگیر مهدهای کودک مورد ارزیابی قرار گرفتند.او با اشاره به اینکه بیش از 2 ماه از آغاز این طرح می‌گذرد به ایسنا توضیح داد: در نخستین مرحله این پایش ویژگی‌های مختلف 3‌هزار و 700 مهدکودک مورد ارزیابی ناظران و کارشناسان بهزیستی قرار گرفته‌اند. به گفته معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، برنامه کیفی‌سازی، رفع اشکالات و چالش‌ها و بهبود وضعیت مهدها برنامه‌ای سه‌مرحله‌ای است که در طول برنامه پنجم‌توسعه اجرا می‌شود. نخست طرح پایش فراگیر مهدهای کودک از اواخر مهر تا پایان آبان‌ماه انجام شد و طی آن 3هزار و 729 مهدکودک مورد ارزیابی قرار گرفتند و مراحل بعدی طرح پایش فراگیر، استقرار برنامه‌های بازنگری و پروژه‌های بهبود وضعیت مهدهای کودک را شامل می‌شود و تا پایان برنامه پنجم توسعه ادامه دارد.

200 گروه از ناظران بر مرحله نخست طرح پایش فراگیر مهدهای کودک نظارت کردند. طبق نتایج طرح پایش که در بیش از 96‌درصد مهدهای مورد ارزیابی قرار گرفته، آموزش قرآن به‌عنوان کلاس فوق‌برنامه انجام می‌شود. رعایت حجاب اسلامی و پوشش ساده در 97‌درصد مهدهای مورد ارزیابی رعایت می‌شود و واحد کار مرتبط با مفاهیم دینی و مذهبی در برنامه سالانه بیش از 94‌درصد مهدهای مورد ارزیابی قرار گرفته وجود دارد.زنگانه با اشاره به آمارهای به دست آمده مرتبط با آموزش قرآن، وضعیت حجاب و عفاف، رعایت پوشش اسلامی و آموزش مفاهیم دینی عنوان کرد: چگونه است که برخی این آمارها را نادیده می‌گیرند و درصدهای کم مهدهای متخلف را به‌عنوان آینه کلیه مهدها جلوه می‌دهند؟

او افزود: الگوی حجاب، عفاف و پوشش مناسب مهدهای کودک به‌گونه‌ای کامل و جامع و به‌صورت لباس فرمی یکسان در ستاد صیانت از حقوق شهروندی و حجاب و عفاف وزارت کشور و مراجع ذی‌ربط در وزارت ارشاد در حال تدوین است. زنگانه گفت: طبق مصوبه 497 شورای انقلاب فرهنگی محتوای آموزشی مهدهای کودک پس از تدوین و تأیید توسط مراجع ذی‌ربط، در همه‌ مهدها آموزش داده می‌شود.
زنگانه همچنین با بیان اینکه شهریه مهدها از دیگر مواردی بود که توسط تیم‌های ارزیابی مورد بررسی قرار گرفت، عنوان کرد: در بیش از 72‌درصد مهدهای مورد ارزیابی قرار گرفته، مقدار شهریه در تابلوی اعلانات نصب شده است و انجام این امر توسط مهدهای باقیمانده به‌صورت ویژه در استان‌ها رصد می‌شود. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی معتقد است: لازم است روند تعیین شهریه مهدهای کودک مانند سایر فضاهای آموزشی باشد و از مشمولیت تعیین شهریه توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خارج شود و در این راستا مکاتباتی با معاون اول رئیس‌جمهور انجام شده است.

کد خبر 156589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز