یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

آوا زمانی: قطب شمال از آن‌دسته مکان‏های جادویی روی کره‌ی زمین است که بسیاری از مردم در مدت عمر خودشان لذت بودن در آن‌جا را تجربه نمی‏کنند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 634

اما برای مردم ساکن در آن‌جا و خرس‏های قطبی، قطب شمال یعنی خانه و کاشانه؛ اکوسیستم شکننده‏ای که زندگی‏شان به آن بستگی دارد؛ اما چرا شکننده و ضعیف؟!

بالارفتن میزان دی‏اکسیدکربن و گازهای دیگر که باعث گرم‌شدن هوا می‏شوند، تأثیر عمیقی روی آب‌وهوای قطب شمال و آب‌شدن یخ‌های آن داشته است. هوای این منطقه دو برابر سرعت استاندارد جهانی در حال گرم‌شدن است.

به گفته‌ی «جف یورک» دانشمندی که حدود 20 سال است روی خرس‏های قطبی تحقیق می‏کند، اگر یخ‏ها از بین بروند، خرس‎های قطبی هم از بین خواهند رفت. آن‌ها با آب‌شدن یخ‏ها، غذای کم‌تری پیدا می‏کنند و به‌همین‌دلیل سلامتی‏شان در خطر افتاده است. به‌طوری‌که جثه‏شان کوچک‏تر شده و مجبورند مسافت‏ بیش‌تری را شنا کنند تا یخ‏های پایدار برای زندگی پیدا کنند و این مسئله هم نظم طبیعی بدن‌شان را بر هم زده است.

این موضوع حتی روی زندگی بومیان قطب هم تأثیر گذاشته است چرا که یخ‏ها برای آن‌ها حکم خیابان و بزرگ‌راه را دارند؛ حال اگر نتوانند از روی آن‌ها برای رفت‌و‌آمد استفاده کنند، زندگی‏شان مختل خواهد شد. در گزارشی که به‌تازگی از سوی سازمان فضایی ناسا منتشر شده است، ماهواره‏ها کم‌ترین میزان یخ‏های قطبی را گزارش کردند و از افزایش سرعت آب‌شدن آن‌ها خبر دادند. یک گروه تحقیقاتی در انگلستان هم پیش‏بینی کرده تا سال 2015 میلادی تمامی یخ‏های قطب شمال از بین خواهند رفت و زیستگاه تعداد زیادی از جانوران نابود خواهد شد.

کد خبر 156570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز