گروه اقتصادی: ضعف و بی‌تدبیری بانک مرکزی و همچنین سایر دغدغه‌های دولت از قبیل فعالیت‌های انتخاباتی مانع ورود جدی مسئولان برای کنترل بازار متلاطم ارز شده است.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان این مطلب به همشهری گفت: گویا دولت به کارهای دیگری مشغول شده؛ مثل اینکه وارد مسائل سیاسی شده و به جای اینکه به کارهای اصلی که مدیریت کشور است بپردازد، مسائل انتخابات را دنبال می‌کند. غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه بانک مرکزی باید براساس قانون وارد بازار می‌شد و نرخ ارز را مدیریت می‌کرد، ادامه داد: این در حالی است که تقاضاهای خرد و ساماندهی موجب خروج بخشی از منابع بانک‌ها و بورس به سمت بازار ارز شد که همین مسئله افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در این بازار را به‌دنبال داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال ذخایر ارزی کشور را بسیار مناسب توصیف و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تحویل دلار و سایر ارزها برای تولیدکنندگان و بازرگانان توسط بانک‌ها و بانک مرکزی به‌صورت حواله به خارج از کشور با مشکلی روبه‌رو نیست. برای همین هم واردات و صادرات به‌صورت روان در حال انجام است. رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با رد این فرضیه که دولت با گران شدن ارز درصدد جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌هاست، آسیب‌های این اقدام را بسیار بیشتر از منافع آن دانست و گفت: ارز تقاضا شده در بازار کمتر از 5 درصد ارزی است که در اقتصاد کشور جریان دارد و نمی‌توان با این رقم اندک درآمدی کسب کرد‌ و آن را به هدفمند کردن یارانه‌ها اختصاص داد.

کاهش هیجانات ارزی

دیروز اما چرخش موضع رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اعلام نکردن سیاست‌ها و راهکارهای ایجاد تعادل در بازار ارز باعث شد تا دلار در حوالی 1600تومان پرسه بزند و دست‌کم بخشی از هیجان روزهای گذشته و نوسان شدید قیمت‌ها گرفته شود. به گزارش همشهری، دیروز بازار دلالان و سوداگران به‌دلیل ابهام تصمیم‌گیری، خاکستری بود چرا که خریداران و متقاضیان ارز ‌ با احتیاط و وسواس به نوسان قیمت ارز در روزهای آینده نظر داشتند. خاکستری شدن بازار آزاد ارز و نبود مرجع قابل اتکا برای اعلام ارزش واقعی قیمت ارزهای معتبر باعث شد تا اندک صرافان و فروشندگان ارز محدوده قیمتی 1590 تا 1605 تومان را برای هر دلار آمریکا انتخاب کنند. وضعیت مبهم بازار ارز البته به نفع بازار سکه و طلا تمام شد؛‌ چه اینکه این فلز گرانبها افزایش قیمت را تجربه کرد و هر سکه طرح قدیم 632 هزار تومان، سکه طرح جدید 615 هزار تومان، نیم سکه 300 هزار تومان، ربع سکه 151 هزار تومان و سکه گرمی 77 هزار تومان فروخته شد.

کد خبر 156456
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز