همشهری‌آنلاین: برخی دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از تلاش تعدادی از کشورهای اروپایی برای به تأخیر افتادن روند بررسی و تصویب تحریم‌های جدید علیه نفت خام ایران خبر دادند.

ایران اروپا

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا امروز جمعه اعلام کردند: تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت خام ایران به دلیل تلاش برخی پایتخت‌های اروپایی احتمالا چندماهی به تأخیر خواهد افتاد.

بنا به اعلام این مقامات اروپایی، برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار در نظر گرفته یک دوره مهلت بیشتر از یک تا ۱۲ ماه در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه بخش انرژی و نفت ایران شده‌اند.

دیپلمات‌های اروپایی تأکید کردند: کشور یونان که به شدت به واردات نفت از ایران وابسته است، بیشتر مهلت اضافه یعنی ۱۲ ماه را خواستار شده است.

بنا به اعلام این دیپلمات‌های اروپایی، انگلیس، فرانسه، هلند و آلمان خواستار تأخیر سه ماهه در روند تصویب این تحریم‌ها شده‌اند.

بنا بر این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کنند و بسیاری از کشورهای این اتحادیه به شدت به ذخایر نفتی ایران وابسته هستند و همین مسئله نیز درست در زمانی که اروپا با بحران بدهی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، نگرانی‌ها را در خصوص هزینه‌های اقتصادی تحریم‌های جدید علیه نفت ایران برای اتحادیه اروپا افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، یونان به عنوان بزرگترین کشور اروپایی وارد کننده نفت ایران، تقریبا یک چهارم نفت مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند. ایتالیا ۱۳ درصد و اسپانیا نیز ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کنند و به شدت نیز درگیر بحران بدهی‌های خود هستند.

خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش کرد: ایتالیا نیز آماده است تا از تحریم‌ نفتی اتحادیه اروپا مادامی که این تحریم‌ها به تدریج اعمال شود و انتقال نفت ایران به شرکت انی ایتالیا همچنان تا مدت زمان معین ادامه داشته باشد، حمایت کند.

بنا بر این گزارش، ماریو مونتی نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه‌ای با روزنامه فیگارو فرانسه که روز چهارشنبه منتشر شد، این اظهارات را مطرح کرده است.

خبرگزاری رویترز در شرایطی از موافقت ایتالیا با تحریم‌های نفتی علیه ایران خبر داده است که مونتی در گفت‌وگو با فیگارو تأکید کرده است: در صورتی که ثابت شود گفت‌وگوی سازنده با تهران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور غیرممکن است، رم از این تحریم‌ها حمایت خواهد کرد.

وی افزود: تحریم نفت ایران ممکن است اما مادامی که این تحریم‌ها تدریجی باشد و انتقال نفت ایران به شرکت نفت ملی ایتالیا، انی را نیز مستثنی کند.

نخست‌وزیر ایتالیا همچنین تأکید کرد که این کشور ۱۳ درصد از نفت مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند. مونتی این اظهارات را پیش از سفر امروز پنج شنبه خود به فرانسه مطرح کرده است.

  • دیپلمات‌های اروپا: توافق در خصوص تحریم‌های نفتی علیه ایران حاصل شده است

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 14 دی اعلام کرده بودند: دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در خصوص اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران به توافق اولیه دست یافته‌اند، اما همچنان در خصوص زمان اجرای این تحریم‌ها اختلاف نظر دارند.

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: در اصول اولیه برای پیشرفت سریع در خصوص تحریم‌های نفتی علیه ایران توافق حاصل شده است، اما هنوز اقدامات بسیاری باید در رابطه با زمانبدی اجرای این تحریم‌ها صورت گیرد که به نشست ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن‌ماه) موکول می‌شود.

بنابر این گزارش، اتحادیه اروپا تا کنون در خصوص تصویب و یا عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه نفت ایران دچار شکاف بود و کشورهای اسپانیا، یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی واردکننده نفت ایران با این تحریم‌ها مخالفت کرده بودند.

یکی دیگر از دیپلمات‌های اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: کشورهای اروپایی مخالف تحریم‌های نفتی علیه ایران نیز مخالفت خود را پس گرفتند.

بنا بر این گزارش، انگلیس و فرانسه در اقدامی به بهانه مجازات ایران برای پیگیری برنامه هسته‌ای‌اش تحریم‌هایی را علیه بخش انرژی و نفت این کشور مطرح کرده‌اند و تمام تلاش خود را نیز به کار گرفته‌اند تا موافقت اتحادیه اروپا را برای تصویب این تحریم‌های جدید بدست آورند.

کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا تا کنون تحریم‌های یکجانبه بسیاری را علیه ایران به بهانه متوقف کردن برنامه هسته‌ای کاملا صلح آمیز ایران تصویب کرده‌اند، اما این تحریم‌ها بیش از اینکه به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند، نه تنها موفق نبوده بلکه به شکوفایی و خودکفایی بیشتر ایران نیز انجامیده است. علاوه براین، جمهوری اسلامی تا کنون همکاری کامل و همه‌جانبه‌ای را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و آژانس نیز در گزارش‌های مکرر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، بر عدم انحراف این برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.

  • ژوپه: تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران تا ۳۰ ژانویه نهایی می‌شود 

"آلن ژوپه" وزیر امورخارجه فرانسه پس از دیدار با همتای پرتغالی خود در لیسبون، پایتخت پرتغال در کنفرانسی مطبوعاتی در رابطه با نشست صورت گرفته میان اعضای اتحادیه اروپا گفت: در اینجا من ابراز امیدواری می کنم می‌توانیم این تحریم را علیه صادرات نفت ایران اعمال کنیم.

وی افزود: ما همچنان روی این موضوع کار می‌کنیم و این روند همچنان ادامه دارد.

ژوپه در ادامه تأکید کرد: برای توافق نهایی در رابطه با این تحریم‌ها ما باید به برخی از شرکای اروپایی خود که نفت ایران را خریداری می‌کنند، تضمین دهیم. ما باید جایگزین این نفت را برای آنها تأمین کنیم. این جایگزین‌ها وجود دارد و من بر این باورم که ما می‌توانیم به هدف نهایی خود تا پایان ژانویه دست یابیم.

کد خبر 156228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز