گروه اقتصادی: تصمیم کشورهای مصرف‌کننده نفت جهان برای آزادسازی بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خود کاهش قیمت طلای سیاه را در بازارهای جهانی رقم زد تا چالش بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با سازمان بین‌المللی انرژی که همواره منافع مصرف‌کنندگان نفت را به‌دلیل تاثیرپذیری از کشورهای غربی را دنبال می‌کند، بیشتر شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: با اعلام فروش ذخایر نفت برخی کشورهای مصرف کننده، بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت و بهای نفت خام دریای برنت روز پنجشنبه با ۶دلار و ۹۵ سنت کاهش به ۱۰۷دلار و ۲۶سنت رسید که پایین‌ترین رقم طی 4ماه گذشته است. همچنین بهای نفت سبک آمریکا نیز با ۴دلار و ۳۹سنت کاهش به ۹۱دلار و 2سنت رسید. به گزارش همشهری روند کاهشی قیمت نفت روز جمعه هم ادامه یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 106.8 دلار و هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز91.5 دلار قیمت خورد. سازمان بین‌المللی انرژی در دفاع از تصمیم برخی کشورهای عمده مصرف‌کننده نفت برای آزادسازی بخشی از ذخایر استراتژیک خود اعلام کرد: ناآرامی‌ها در لیبی موجب شد تا برخی از اعضای این سازمان تصمیم به فروش ذخایر استراتژیک خود بگیرند. براساس تصمیم اخیر این کشورها، قرار است ۶۰ میلیون بشکه نفت بیشتر وارد بازارهای جهانی شود. دولت آمریکا اعلام کرد ۳۰ میلیون بشکه نفت یعنی نیمی از ذخایر استراتژیک خود را وارد بازار می‌کند و انگلیس هم اعلام کرد: 3 میلیون بشکه از ذخایر خود را عرضه می‌کند.

به گزارش رویترز، این سومین‌بار است که سازمان بین‌المللی انرژی از کشورهای عضو که عمدتا وارد‌کنندگان نفت هستند، می‌خواهد بخشی از ذخایر خود را در بازار عرضه کنند تا عرضه نفت در بازارهای جهانی به‌طور موقت2.2 درصد افزایش یابد.

سکوت اوپک و ادامه چالش

اقدام کشورهای عضو سازمان بین‌المللی انرژی مبنی بر آزادسازی بخشی از ذخایر نفت استراتژیک خود تا‌کنون با سکوت اوپک همراه بوده است چه اینکه یکی از نگرانی‌های اوپک بالا بودن سطح ذخایر استراتژیک نفت در کشورهای مصرف‌کننده است. همزمان روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: به‌رغم نگرانی‌های مداوم ایران مبنی بر ثابت نگه‌داشتن سقف تولید اوپک، عربستان با نادیده گرفتن اوپک صدها هزار بشکه در روز بیشتر از سهمیه خود در این سازمان نفت تولید و صادر می‌کند. به‌گزارش فارس به نقل از رویترز، تصمیم سازمان بین‌المللی انرژی برای باز کردن ذخایر استراتژیک نفت خود، زحمات 20 ساله سازمان مذکور برای برقراری روابط نزدیک با اوپک را به هدر می‌دهد.

کد خبر 138495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز