گروه اقتصادی: دبیرکل و رئیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ارزیابی متفاوتی از نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی دارند.

مسعود میرکاظمی

به گزارش همشهری، عبدالله سالم البدری دبیرکل اوپک احتمال سقوط نفت در سال 2011 میلادی به زیر 100دلار را رد می‌کند و با تاکید بر تثبیت قیمت نفت در بازار می‌گوید: اوپک آمادگی دارد کمبود نفت در بازار را جبران کند اما مسعود میرکاظمی رئیس ایرانی سازمان اوپک از تک روی اعضای این سازمان گلایه می‌کند و قیمت نفت را مناسب نمی‌داند.دبیر کل اوپک دیروز در حاشیه بزرگداشت 50سالگی این سازمان در تهران در پاسخ به سؤال همشهری که ارزیابی شما از قیمت مطلوب نفت نزد اعضای اوپک چیست و آیا با افزایش قیمت نفت به بالای 130 دلار تا ماه‌های آینده احتمال دارد در نشست تابستان سقف تولید اوپک افزایش یابد؟ اظهار کرد: اوپک قیمت نفت را تعیین نمی‌کند بلکه در دبیرخانه اوپک گروهی به‌صورت مستمر رشد اقتصاد کشورهای جهان را بررسی می‌کنند و پس از بررسی تقاضای بازار تصمیم می‌گیریم که امروز دنیا به چه میزان ظرفیت دریافت نفت دارد و بعد از این تصمیمات است که قیمت مشخص می‌شود. البدری افزود: به‌عنوان مثال ما قیمتی را می‌خواهیم که هم بودجه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری ما را تأمین کند و هم جریان نقدینگی آزاد که تورم تولید می‌کند، وجود نداشته باشد. دبیرکل اوپک در پاسخ به سؤال دیگری گفت:‌ بازار با توجه به شرایط موجود دنیا و آینده مایل به تثبیت قیمت روی حد نرمالی است و احتمالا قیمت نفت تاآخر 2011 زیر 100دلار نخواهد رفت.

البدری درخصوص چشم‌انداز بازار نفت با بیان اینکه فکر نمی‌کنم مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد، گفت: بازار در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و اگر نیاز به نفت وجود داشته باشد ما ظرفیت مازاد و آماده برای وارد کردن به بازار داریم؛ در عین حال برای 58 روز نیز ذخیره کافی وجود دارد. البته اگر پالایشگاه‌ها مشکلی نداشته باشند می‌توانند محصولات خود را تولید کنند. وی تصریح کرد: به‌عنوان دبیرخانه اوپک نمی‌خواهیم قیمت نفت خیلی بالا یا خیلی پایین باشد و ترجیح می‌دهیم هم برای خریدار و هم برای فروشنده قیمت مناسب باشد.

اعضای اوپک تک‌روی نکنند

به گزارش خبرنگار ما، مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران و رئیس دوره‌ای اوپک با تاکید بر اینکه قیمت کنونی نفت مناسب نیست، اعمال تحریم‌های بین‌المللی را منجر به کاهش تامین امنیت انرژی جهانی اعلام کرد و گفت: اعضای اوپک با افزایش سقف تولید نفت تک‌روی نکنند. او با تاکید بر اینکه برخی از کشورها با انتخاب القابی برای اوپک درصدد تضعیف این سازمان بین‌المللی هستند تصریح کرد: اما با همدلی و هماهنگی اعضای اوپک در دوران تخریب این مشکلات پشت‌سر گذاشته شده و تلاش برای تعامل بین مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان جهانی نفت آغاز شده است.میرکاظمی با تاکید بر اینکه همانطور که امنیت عرضه انرژی برای مصرف‌کنندگان اهمیت دارد، تامین امنیت تقاضای انرژی برای کشورهای عضو اوپک هم مهم است، یادآور شد: در حال حاضر تمامی میادین نفت جهان در نیمه دوم عمر خود به سر می‌برند و ضرورت سرمایه‌گذاری در میادین نفتی برای حفظ تولید انکارناپذیر است.

دلایل افت تولید نفت در ایران

وزیر نفت در باره میزان واقعی تولید و ظرفیت تولید نفت در ایران گفت: هم‌اکنون نگرانی‌ای در جهان با عنوان نقطه اوج تولید و کاهش تولید بعد از آن وجود دارد که دلیل آن افزایش سن میدان‌های نفتی جهان است. وی با بیان اینکه اکثر میدان‌های نفتی جهان بالای50 سال عمر دارند، گفت: یکی از نگرانی‌های عمده جهانی در زمینه نفت خام، کاهش تولید از مخازن نفتی و حتی پایان عمر آنهاست.
میرکاظمی با یادآوری اینکه افزایش عمر مخازن نفتی در ایران نیز یکی از چالش‌های صنعت نفت کشور است، گفت: اگر تولید صیانتی از مخازن نفتی صورت نگیرد، در آینده با کاهش شدید تولید نفت روبه‌رو خواهیم بود.

پاسخ کلی و مبهم وزیر نفت درباره نیروهای شرکتی

درحالی‌که رئیس‌جمهور و معاون نیروی‌انسانی ریاست‌جمهوری در ماه‌های اخیر بر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی تاکید داشته و مصوبه‌ای را برای ساماندهی نیروهای متخصص شرکتی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده‌اند اما به‌نظر می‌رسد وزارت نفت که ازجمله دستگاه‌های اصلی دولتی مدنظر این مصوبه است، در این زمینه بسیار کند حرکت کرده و اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است. این در حالی است که دستگاه‌های دیگر اقدامات جدی در این زمینه را آغاز کرده و بسیاری از نیروهای خود را ساماندهی کرده‌اند.

به گزارش همشهری، کندی حرکت وزارت نفت در این زمینه از اظهارات دیروز وزیر نفت کاملا مشخص است. مسعود میرکاظمی دیروز درباره تبدیل وضعیت نیروهای متخصص شرکتی شاغل در صنعت نفت پاسخ کلی و مبهم داد و تصریح کرد: هم‌اکنون کارگروهی در معاونت منابع انسانی وزارت نفت برای مطالعه و تحقیق در زمینه چگونگی انجام این کار (تبدیل وضعیت) تشکیل شده است. مسعود میرکاظمی بدون اشاره به زمان خاصی برای انعقاد قرارداد مستقیم با نیروهای متخصص شرکتی شاغل در بخش‌های ستادی صنعت نفت براساس مصوبه هیات دولت اظهار کرد: هم‌اکنون برخی از این کارکنان در حوزه‌های ستادی با شرایط خوبی مانند داشتن لیسانس و عملکرد مناسب مشغول به کار هستند که اخذ مجوز برای تبدیل وضعیت آنها آسان‌تر است.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه تغییر حجم کارکنان پیمانکاری به قراردادی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، گفت: در بسیاری از صنایع پایین‌دستی هم‌اکنون تصمیم‌گیری درباره تبدیل وضعیت نیروی انسانی در این شرکت‌ها به‌عهده بخش خصوصی یا اینکه در حال واگذاری است؛ از این‌رو تصمیم‌گیری در باره نیروی انسانی فعال در این شرکت‌ها در حیطه وظیفه بخش خصوصی است. او تصریح کرد: اگر بخواهیم کارکنان پیمانکاری را به‌صورت قراردادی جذب صنعت نفت کنیم، براساس قانون نیاز به برگزاری یک آزمون سراسری بین این کارکنان است.

کد خبر 132866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز