گروه بورس: مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای مشارکت در بورس انرژی و عرضه نفت در این بورس نداریم، اعلام کرد:

بورس

معاملات ثانویه اوراق سلف نفتی از ماه آینده در مجموعه بازار سرمایه آغاز می‌شود. محسن قمصری در گفت‌وگو با همشهری درباره عرضه نفت خام در بورس کالای ایران که تاکنون با وجود 8 بار عرضه ناموفق باقی مانده است، گفت: ما عرضه نفت خام را در بورس کالا متوقف نکرده‌ایم اما موضوع این است نفت را زیر قیمت نخواهیم فروخت. وی افزود: عرضه نفت در بورس کالای ایران موقتا متوقف شده و درصورتی که مشکلات عرضه نفت در بورس حل شود بار دیگر نفت خام در بورس کالا عرضه می‌شود. وی تاکید کرد: بحث اصلی برای عرضه نفت در بورس کالا، نحوه قیمت‌گذاری است و شرکت نفت حاضر نیست، نفت را زیر قیمت بفروشد و اگر این مشکل حل شود، عرضه نفت در بورس کالا از سر گرفته خواهد شد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است معاملات اوراق سلف نفتی فقط در شعب بانک‌ها انجام شود؟ گفت:خیر، پس از پایان پذیره‌نویسی اوراق سلف نفتی در بانک‌ها، معاملات ثانویه آن در بازار سرمایه و بورس آغاز خواهد شد. وی افزود:از ماه آینده، زمینه انجام معاملات ثانویه اوراق سلف نفتی در بازار سرمایه فراهم می‌شود و متقاضیان می‌توانند از طریق بازار سرمایه این اوراق را دادوستد کنند.

در بورس انرژی مشارکت نمی‌کنیم

قمصری همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به راه‌اندازی بورس انرژی تا ماه‌های آینده آیا شرکت ملی نفت مشارکتی برای عرضه نفت در بورس انرژی خواهد داشت یا خیر؟ گفت: خیر، فعلا برنامه‌ای برای مشارکت یا عرضه نفت در بورس انرژی نداریم و این بورس مربوط به معاملات برق است.

عرضه دوباره نفت خام در بورس

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت همچنین در گفت‌وگوی دیگری با فارس با بیان اینکه قرارداد ما با بورس کشف پرمیوم است نه کشف قیمت گفت: قصد داریم دوباره عرضه نفت کوره و نفت خام را در بورس آغاز کنیم چنان‌که به احتمال زیاد یک محموله نفت کوره تا پایان ماه جاری میلادی در بورس عرضه خواهد شد. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه بورس کالا با بورس نفت متفاوت است، اضافه کرد: بحثی که اینجا مطرح است فروش فیزیکی نفت است اما چیزی که به‌عنوان بورس نفت مورد اشاره قرار می‌گیرد همان چیزی است که اساس آن کاغذ است. او در پاسخ به پرسشی در زمینه فیزیکی بودن پایه بورس‌های نفت جهان گفت:در بورس نیویورک نخستین سندی که باید برای ورود به آن امضا کنید آن است که بورس هیچ تعهدی برای تحویل فیزیکی محموله نفت ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که اگر پایه فیزیکال وجود نداشته باشد با چه اعتباری خرید و فروش اوراق نفتی انجام می‌شود؟ اعلام کرد: چگونه1.4 میلیارد بشکه نفت در روز در بورس‌های جهان معامله می‌شود درحالی‌که تولید نفت۸۴ میلیون بشکه در روز است؟ قرار نیست آن بورس‌ها فیزیکال شوند چنان‌که اگر فیزیکال می‌شدند این همه معامله در آنها انجام نمی‌شد. او افزود: در واقع خرید و فروش فیزیکال براساس معاملات کاغذی انجام می‌شود چنان‌که شاخص‌ها (ایندکس‌ها) در بورس‌های کاغذی مشخص می‌شود و خرید و فروش فیزیکال براساس آن شاخص‌ها (ایندکس‌ها) انجام می‌شود.

عرضه نفت کوره در بورس

او گفت: قصد داریم دوباره عرضه را شروع کنیم چنان‌که مقدمات عرضه نفت کوره در بورس فراهم شده و به‌دنبال عرضه نفت خام نیز هستیم. قمصری با بیان اینکه به احتمال زیاد در ماه جاری میلادی یک محموله نفت کوره را در بورس عرضه خواهیم کرد، اضافه کرد: فعلاً قرار است بیشتر روی فراورده‌های نفتی فعال شویم و سپس به سراغ نفت خام برویم. او اعلام کرد: ما در یک بحث فراورده‌ با مشکلات مربوط به قانون بودجه روبه‌رو نیستم اما در موضوع نفت خام همچنان باید قانون بودجه ۹۰ را رعایت کنیم. او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه قانون بودجه باید چگونه تغییر کند که امکان عرضه آسان‌تر نفت خام در بورس فراهم شود، گفت: نمی‌تواند انجام شود. ما قیمت رسمی داریم و نمی‌توانیم در بورس زیر قیمت رسمی نفت را بفروشیم. قمصری با تاکید بر اینکه قانون نیز قطعاً الزامات ما را رعایت خواهد کرد، تاکید کرد: در سال‌جاری این اجازه را نداریم که زیر قیمت رسمی نفت را بفروشیم و در سال ۹۱ نیز قطعاً قانون این اجازه را به ما نخواهد داد.

عرضه اوراق سلف نفتی؛ اواسط بهمن ماه

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم گفت: اوراق سلف نفتی تا نیمه بهمن ماه امسال عرضه خواهد شد. محمدحسن موسوی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: مراحل پایانی عرضه این اوراق به‌عنوان یکی از راه‌های جذب سرمایه در بخش صنعت نفت میان وزارت نفت و سازمان بورس و اوراق بهادار طی شده و پس از تاییدیه رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی عملیاتی می‌شود. عرضه اوراق سلف نفتی یکی از جذاب‌ترین ابزارهای ارائه شده برای جذب سرمایه‌گذاری است.

کد خبر 156224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز