یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران که در طول 2 هفته گذشته نزدیک به هزار و 120 واحد رشد کرده است در مبادلات با یک صعود انفجاری معادل 1.24 درصد رشد کرد و در آستانه عبور از مرز 26 هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش همشهری، همزمان با کاهش تب افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز و همچنین بلافاصله پس از اعلام غیررسمی افزایش نرخ سود بانکی تا سطح 21 درصد، شاخص‌های بورس تهران با صعود‌های انفجاری مواجه شد. شاخص کل بورس تهران که در طول 2 هفته گذشته نزدیک به هزار و 120 واحد رشد کرده است دیروز هم به‌شدت افزایش یافت و خاطرات روز‌های ابتدای سال در فروردین امسال را زنده کرد. شاخص کل بورس تهران در فروردین ماه امسال با صعود‌های انفجاری خود یک شبه ره صد ساله رفت و فقط در کمتر از 15 روز میزان بازده بورس تهران به 14درصد رسید. در همان زمان بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش حباب گونه قیمت‌ها هشدار دادند اما نقدینگی سرگردانی که آن زمان به بورس تهران هجوم آورده بود گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود و مدام در حال خرید سهام بود؛ به همین دلیل شاخص‌های بورس تهران در فروردین ماه به‌شدت صعود کردند تا اینکه از تابستان امسال ناگهان حباب بورس ترکید و از آن زمان تا اواخر پاییز قیمت سهام شرکت‌های بورس مدام نزول کرد. همزمان با نزول شاخص‌های بورس در تابستان و پاییز بازار‌های طلا و ارز وارد مدار صعودی شدند و بخش زیادی از نقدینگی موجود که براساس اخبار رسمی بیش از 300هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود به سمت این بازار‌ها حرکت کردند. هجوم نقدینگی به سمت بازار‌های طلا و ارز باعث شد تا قیمت‌ها در این بازار به‌شدت متورم شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند از یک سو اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت حجم نقدینگی را در کشور افزایش داده و از سوی دیگر کاهش نرخ سود بانکی این نقدینگی را سرگردان کرده است به همین دلیل است که این نقدینگی در فصل‌هایی از سال به سمت بازار طلا، سکه و ارز و در فصل‌هایی به سمت بورس هجوم می‌آورد اما با توجه به تورم 2رقمی به سمت سیستم بانکی کشور نمی‌رود. بر همین اساس هفته گذشته خبری روی سایت خبرگزاری‌ها قرار گرفت که حکایت از افزایش نرخ سود بانکی تا سطح 21 درصد داشت، گویا شورای پول و اعتبار و متولیان اقتصادی کشور در تلاش برای هدایت نقدینگی به سمت بانک‌ها هستند اما بازار سرمایه به این خبر واکنش معکوس نشان داد. هرچند به‌صورت کلاسیک بازار پول و سرمایه رقیب یکدیگر تلقی می‌شوند و زمانی که نقدینگی از بازار پول خارج می‌شود به سمت بورس می‌آید و بالعکس اما به‌نظر می‌رسد انتشار خبر غیررسمی افزایش نرخ سود بانکی باعث افزایش شاخص‌های بورس شد چرا که توجه را از بازار‌های سکه و ارز کمتر کرد.

هنوز هیچ‌کس به‌طور رسمی این خبر را تایید نکرده و گفته می‌شود ممکن است با مخالفت محمود احمدی‌نژاد روبه‌رو شود اما همین خبر کافی بود تا اثرات خود را بر بخش‌های مختلف اقتصاد ازجمله بازار سرمایه بگذارد. به‌طوری که در معاملات روز گذشته سهام بانک‌ها در بورس پرطرفدار شدند و بخش زیادی از معاملات بورس به معاملات سهام بانک‌ها اختصاص یافت. دیروز پس از ماه‌ها حجم معاملات بورس تهران یکباره متورم شد و در پایان مبادلات 607 میلیون سهم به ارزش 147 میلیارد تومان در بورس مبادله شد که بخش زیادی از آن به معاملات سهام بانک‌ها اختصاص یافت و در طول 6 ماه این میزان ارزش معاملات روزانه بی‌سابقه بود. همچنین دیروز شاخص بورس تهران در یک صعود انفجاری 315 پله بالا پرید و معادل1.24 درصد رشد کرد. این شاخص با احتساب صعود روز گذشته در طول 15 روز گذشته 1434 واحد رشد کرده است و اکنون فقط چند گام تا عبور از مرز 26 هزار واحد فاصله دارد.کارشناسان بر این باورند درصورتی‌که صعود شاخص همچنان ادامه داشته باشد شاخص بورس تهران تا پایان هفته جاری از مرز 26 هزار واحد هم عبور خواهد کرد.

همچنین بخش زیادی از مبادلات به سهام بانک‌ها اختصاص یافت و بانک پاسارگاد و بانک ملت از لحاظ حجم معاملات در صدر بازار قرا گرفتند. به‌نظر می‌رسد خبر افزایش نرخ سود بانکی که باعث افزایش حجم سپرده‌های بانکی و افزایش سود بانک‌ها می‌شود تاثیر زیادی بر سهام بانک‌ها در بورس تهران داشته است.از مجموع 607 میلیون سهم معامله شده در مبادلات روز گذشته فقط 220 میلیون سهم به معاملات سهام بانک پاسارگاد و 167 میلیون سهم به معاملات سهام بانک ملت اختصاص یافت. سهام بانک‌ها دیروز هدایتگر بازار سهام و شاخص بورس بودند و در مجموع 110 واحد تاثیر مثبت روی شاخص بورس برجای گذاشتند. این موضوع اثر روانی مثبتی برای بازار سهام داشت.

جدول

کد خبر 157277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز