گروه بورس: با گذشت 10‌ماه از سال‌جاری، ارزش معاملات بورس تهران به 3/18هزار میلیارد تومان رسید، همچنین میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در دی‌ماه امسال نسبت به ماه قبل 5.3درصد افزایش یافت.

بورس

به گزارش همشهری، بورس تهران دی ماه امسال را با نوسان‌های زیادی پشت‌سر گذاشت، اگر چه ابتدای ماه شاخص‌های بورس تهران به‌طور مداوم نزول کردند اما در روز‌های پایانی این ماه، به‌دلیل انتشار برخی اخبار، نقدینگی زیادی به سمت بورس تهران هجوم آورد و زمینه رشد شاخص‌های بورس تهران را فراهم کرد. این روز‌ها بازارهای سکه طلا و ارز با نوسان‌های زیادی مواجهند و تغییرات قیمت در این دو بازار تاحدود زیادی دستخوش انتشار اخبارجدید است و انتشار هر خبر جدیدی از سوی دولت و نهاد‌های تصمیم‌گیر، تأثیر زیادی بر این دو بازار دارد؛ در این میان 2 بازار پول و سرمایه در کنار افزایش قیمت‌ها در این بازار‌ها واکنش نشان می‌دهند.

نمونه کامل این خبر‌ها در هفته گذشته و همزمان با انتشار خبر افزایش نرخ سود بانکی در بازار سرمایه اتفاق افتاد که باعث شد بخش زیادی از نقدینگی سرگردان از بازار‌های طلا و ارز خارج شوند و به سمت بازار سرمایه مهاجرت کنند. اما این خبر خوش برای اهالی بازار سرمایه و همچنین سپرده‌گذاران بانکی، چندان دوام نیافت و ظرف چندروز صف‌های سنگین برای خرید سهام بانک‌ها در بورس، تبدیل به صف فروش شد چراکه نظر شورای پول و اعتبار که اعلام کرده بود نرخ سود بانکی تا سقف 21‌درصد رشد می‌کند ظرف چند روز توسط دولت وتو شد و در طول این چند روز بازار سرمایه و سهام بانک‌ها با افزایش قیمت زیادی مواجه شدند.

در واقع انتشار خبر افزایش نرخ سود بانکی که باعث افزایش حجم سپرده‌های بانکی می‌شود، روی سهام بانک‌ها دربورس اثر مثبت گذاشت و تا حدود زیادی از التهاب بازار‌های طلا و ارز کاست. همین موضوع باعث شد تا شاخص کل بورس تهران که ابتدای دی ماه تحت‌تأثیر افزایش قیمت سکه و ارز مداوم کاهش می‌یافت، با افزایش مواجه شود و ظرف 2هفته بیش از 1500 واحد رشد کند. همچنین میزان بازده بورس تهران تحت‌تأثیر همین خبر نسبت به آذر ماه 5.3 درصد رشد کرد. شاخص کل بورس تهران در این ماه هزار و 317 واحد رشد کرد و به 25‌هزارو‌811 واحد رسید؛ حتی این شاخص تا مرز عبور از 26‌هزار واحد هم پیش رفت.

آمار‌های ماهانه بورس تهران نیز نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری در بورس تهران در دی ماه امسال 38‌درصد نسبت به آذر ماه افزایش یافته و در مجموع هزارو 588‌میلیارد تومان سهام توسط سهامداران خریداری شده است.گزارش‌های رسمی بورس تهران بیانگر آن است که ارزش کل معاملات بورس در 10ماه سال‌جاری به مرز معاملات 12‌ماهه سال1388 نزدیک شده و به 18.3 هزار میلیارد تومان رسیده است.

سهامداران بورس تهران در 12ماه سال88 معادل18.4هزار میلیارد تومان سهام دادوستد کرده بودند که این مقدار بیشترین میزان معاملات در طول تاریخ 44ساله بورس محسوب می‌شد اما این رکورد در سال89 شکسته شد و ارزش معاملات برای نخستین‌بار به21.7 هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب باید دید که آیا بورس تهران می‌تواند رکورد معاملات سال89 را بشکند یا بازهم تحت‌تأثیر انتشار خبر‌های دولتی و غیردولتی نظیر انتشار خبر افزایش نرخ سود بانکی، با نوسان‌های مقعطی روبه‌رو خواهد شد. همانطور که در روز‌های پایانی سال89 انتشار خبرکاهش نرخ سودبانکی، نقدینگی زیادی را رهسپار بورس تهران کرد و تحت‌تأثیر همین خبر، ظرف چندماه چندین‌میلیارد دلار سهام در بورس تهران دادوستد شد و باعث شد میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام در این سال به 76‌درصد برسد، که در مقایسه با سایر بازار‌ها از قبیل ارز، طلا و مسکن بیشترین میزان بازده در کل اقتصاد ایران بود.

کد خبر 157785
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز