سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با تکذیب خبر افزایش نرخ سود بانکی، شاخص بورس تهران که طی 3 روز صد‌ها واحد رشد کرده بود، سقوط کرد و همزمان با همین رخداد قیمت سکه در بازار تهران و بورس کالا به‌شدت افزایش یافت.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از ابتدای هفته در واکنش به خبر افزایش نرخ سود بانکی شروع به افزایش کرد و در طول چندروز به مرز 26‌هزار واحد نزدیک شد اما همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد خبر افزایش 21‌درصدی نرخ سود بانکی که توسط شورای پول و اعتبار تعیین شده بود هرگز از سوی دولت تأیید نشد و در روز دوشنبه منابع خبری از مخالفت با افزایش نرخ سود بانکی خبر دادند. همین موضوع کافی بود تا سهام بانک‌ها که تا پیش از این با صف‌های خرید سهامداران مواجه بودند فقط در طول چند ساعت با صف فروش مواجه شوند.

به این ترتیب بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های کلان و شفاف و قطعی نبودن مصوبه‌ها، باردیگر جو بی‌اعتمادی گسترده‌ای را در عرصه اقتصادی کشور به‌ویژه در بازار سرمایه به‌وجود آورد؛ چرا که با وجود تصویب شورای پول و اعتبار و انعکاس گسترده آن در رسانه‌ها، معاون اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور برداشت رسانه‌ها را از مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش نرخ سود بانکی اشتباه خواند و گفت: فعلا چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار مشخص نیست، اصلا موضوع افزایش نرخ سود سپرده در این شورا مطرح نشده بلکه مصوبه درخصوص نرخ سود عقود مشارکتی بوده است. روز دوشنبه علی آقا محمدی معاون اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که از ابتدا افزایش نرخ سود بانکی مطرح نبوده و فقط سود عقود مشارکت 21‌درصد افزایش می‌یابد.

این خبر باعث شد بازار سکه از شوک و رکودی که دچار آن شده بود خارج شود و روند افزایشی خود را از سر بگیرد، در عین حال این خبر اثرروانی منفی بر سهام بانک‌ها در بورس داشت. سهامدارانی که از روز یکشنبه میلیون‌ها سهم بانکی خریده بودند، دیروز در تلاش بودند تا سهام خود را بفروشند، این موضوع اثر روانی منفی برای بازار سهام داشت و زمینه خروج نقدینگی را از بورس تهران فراهم کرد. از ابتدای سال‌جاری نقدینگی موجود در کشور که معادل 300 هزار میلیارد تومان برآورد شده است در بازار‌های بورس، طلا، سکه و ارز جا به جا شده است و هنوز دولتمردان نتوانسته‌اند جریان نقدینگی را کنترل کنند. این نقدیندگی که باعث متورم شدن قیمت‌ها در بازار‌های طلا و ارز در طول چند ماه گذشته شده بود بار دیگر به سمت بازار سکه حرکت کرد و قیمت سکه در بازار معاملات آتی بورس کالا و همچنین کف بازار تهران با رشد قیمت تا سقف 40 هزار تومان مواجه شد.

هجوم نقدینگی به بازار سکه

به این ترتیب با سقوط شاخص‌های بورس تهران جریان نقدینگی که دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری است بار دیگر به سمت بازار سکه حرکت کرد و قیمت سکه طرح قدیم که صبح روز گذشته 700‌هزار تومان بود، در میانه ظهر یکباره به 745‌هزار تومان رسید و نرخ سکه طرح جدید به 730‌هزار تومان، نیم بهار به 356‌هزار تومان و ربع بهار به 185‌هزار تومان صعود کرد. در عین حال خبرگزاری مهر در باره بازار سکه خبر داد: صرافی‌ها و طلا‌فروشان دارای مجوز خرید و فروش سکه، با ازدحام جمعیت برای خرید سکه مواجه هستند که این روند بی‌سابقه است.

معاملات آتی سکه

دیروز همچنین واکنش بورس کالا و معاملات آتی سکه به انتشار خبر افزایش نیافتن نرخ سود بانکی قابل توجه بود به‌طور ی‌که در نخستین دقایق شروع معاملات آتی سکه در بورس کالا قیمت این اوراق با 3‌درصد افزایش قیمت مواجه شد. از چهارشنبه هفته گذشته تا روز دوشنبه با انتشار خبر افزایش نرخ سود بانکی و تصویب آن در شورای پول و اعتبار بازار سکه دچار رکود شده بود. دیروز قیمت سکه در معاملات آتی برای اسفند، اردیبهشت و تیر ماه با افزایشی حدود 23‌هزار تومان به 726، 751 و 783‌هزار تومان رسید. فعالان این بازار چنین رویه‌ای را ناشی از ابهامات موجود در بازار می‌دانند و اعلام می‌کنند نبود یک قیمت واحد برای دلار و اعلام نرخ‌های صعودی برای این ارز در کنار رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب افزایش قیمت معاملات آتی سکه شده است.

در همین رابطه آیدین کسالایی، مدیر معاملات کارگزاری توسعه سرمایه دنیا به سایت بازار و سرمایه گفت: بازار معاملات آتی در حال حاضر با صف خرید مواجه است، ضمن اینکه قیمت طلا در بازار‌های جهانی با رشد روبه‌رو بوده و به رقم ۱۶۶۰ دلار و ۸۸ سنت رسیده است.وی افزود: با توجه به فرمول مورد محاسبه در معاملات آتی که در آن نرخ دلار لحاظ می‌شود، هر گونه رشد قیمت دلار این بازار را متأثر می‌کند.
کسالایی گفت: هم‌اکنون رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و همچنین افزایش قیمت دلار موجب رشد قیمت در معاملات آتی سکه شد.این مدیر معاملات کارگزاری در ادامه از اعلام نرخ دلار بر مبنای طلا خبر داد و گفت: با توجه به نوسان‌های موجود، در حال حاضر برخی مراجع نرخ دلار را بر مبنای نرخ طلا اعلام می‌کنند که با این تفاسیر از ابتدای ساعت معاملات دیروز این نرخ با رشد1.43درصدی مواجه بوده است.

دلیل نزول شاخص بورس

محمد رضا کفاش مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن در گفت‌وگو با همشهری در باره علل نزول شاخص در مبادلات رو گذشته گفت: نوسان‌های اینچنینی در بازار به کرات دیده شده اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بازار سهام هم دچار هیجان شده است و علل صعود و سقوط شاخص در طول هفته جاری را باید تحلیل نداشتن خریداران سهام بانک‌ها و هیجان‌های ناشی از آن دانست. او افزود: نکته دیگری که وجود دارد این است که زمانی که قیمت دلار افزایش یافت سهام شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس و شرکت‌های پتروشیمی به‌دلیل اینکه شرکت‌های صادراتی هستند با افزایش قیمت مواجه شدند، بنابر این طبیعی است که سهامدارانی که سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند، اکنون سود خود را به دست آورده‌اند و در حال خروج از سهام هستند. او در باره اینکه افزایش قیمت سهام بانک‌ها در طول چند روز گذشته که باعث رشد شاخص بورس شده بود و در عین حال دیروز زمینه نزول شاخص را فراهم کرد، گفت:

سهام بانک‌ها ظرف چند روز گذشته بدون تحلیل با صف خرید مواجه شدند و دیروز هم بدون تحلیل صف‌های فروش برایشان تشکیل شد. وی افزود: نمی‌توان صرفا با انتشار یک خبر چنین رفتار هیجانی در باره سهام بانک‌ها نشان داد. در واقع باید این موضوع بررسی می‌شد که اولا منابع مالی بانک‌ها از چه محلی تأمین می‌شود، این منابع در چه جاهایی سرمایه‌گذاری می‌شوند و اینکه آیا این نرخ سود فقط مربوط به سپرده‌هاست و یا اینکه مطابق با آن نرخ سود تسهیلات هم رشد می‌کند. او تاکید کرد: متأسفانه تحلیلی در این باره وجود نداشت و هم‌اکنون نقش افرادی که بدون تحلیل در بازار سهام خرید می‌کنند افزایش یافته و همه به‌دنبال کسب 10‌‌درصد سود هستند و حتی سهامداران حقوقی هم به‌دنبال دریافت سود کوتاه مدت هستند و این برای بازار مضر است.

کد خبر 157564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز