آیدا ابوترابی: به‌نظر شما محتوای 24 جلد کتاب را می‏توان در نوک یک سوزن جا داد؟ شاید این سؤال احمقانه به‌نظر برسد، اما پایه‏گذار فناوری «نانو» با مطرح‌کردن آن در سال 1959 میلادی توانست تحول بزرگی در فناوری به وجود آورد

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره 633

«ریچارد فایمن» دانشمند آمریکایی علاقه‌ی زیادی به فیزیک نوین و قوانین کوانتومی داشت. او 52 سال پیش، بحث فناوری‏های نانو را در محافل علمی مطرح کرد و سخنرانی جنجالی‌اش را با این سؤال آغاز کرد که«آیا می‏شود تمام دایره‏المعارف 24 جلدی «بریتانیکا» را در سر یک سوزن جای داد؟»

البته جالب‏تر جوابی است که فایمن به این پرسش داد: «در نوک یک سوزن آن‌قدر جا هست که بتوان چنین کاری انجام داد. فقط کافی است تمام این کتاب‏ها را 25هزار بار مچاله کنیم!» با همین سخنرانی پایه‌ی فناوری نانو شکل گرفت. با این‌که هنوز این فناوری نامی نداشت و هیچ‌کس نمی‏دانست که موضوع بحث تا چند دهه‏ بعد، دنیای اختراعات را متحول خواهد کرد، اما همه می‏دانستند از دانشی صحبت شده که از مقادیر بسیار ریز سخن می‏گوید.

در سال 1986 میلادی فایمن در مقاله‌ای‏ به‌علت انفجار سفینه‌ی فضایی «چلنجر» اشاره کرد؛ فضاپیمایی که بعد از 73 ثانیه منفجر شد و کسی نتوانست به‌طور دقیق بگوید به چه دلیل این اتفاق افتاده است. فایمن گفت که این اتفاق به‌دلیل سردی هوا روی داده است. سفینه در صبحی سرد پرتاب شده و سردی هوا انعطاف واشرها را گرفته بود؛ همین تغییرِ به‌ظاهر کوچک در اتم‏های واشر، منجر به انفجار شد.

با گذشت بیش از پنج‌دهه، هم‌اکنون فناوری نانو آن‌قدر پیشرفت کرده که علوم مختلف از پزشکی تا فضا را تحت‌تأثیر قرار داده است. کسی فکرش را نمی‏کرد که بشر بتواند این‌‌قدر در ساخت اشیایی با مقیاس نانو (10 به‌توان منهای 9) مهارت پیدا کند؛ این‌قدرکه در زمینی به مساحت یک دانه‌ی برنج مسابقه‌ی فوتبال برگزار کند. مسابقه‌ای که برای تماشایش باید از میکروسکوپ استفاده کرد. فوتبالیست‌های این مسابقه، ربات‏های بسیار ریزی بودند و قطر توپ بازی به‌اندازه‌ی قطر موی انسان بود!

این مسابقات اولین‌بار در سال 2007 میلادی در «آتلانتا»ی آمریکا برگزار شد. یکی از کاربرد‏های مهم این ربات‏ها مربوط به علم پزشکی است؛ جایی‌که ربات‏های میکروسکوپی می‏توانند در بدن حرکت کنند و تأثیرات داروها را افزایش دهند یا به کشف بیماری‌ها بپردازند.

کد خبر 155949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز