دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دومین نشست خبری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی برگزار شد که نزدیک به یک ماه به آغاز این رویداد مهم هنری مانده است.

جشنواره تئاتر فجر

رحمت امینی، دبیر جشنواره در این نشست که صبح دیروز در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد از نقاط قوت جشنواره و حضور فعال گروه‌های نمایشی سخن گفت، درحالی‌که بیشتر سؤالات خبرنگاران به موضوع ممیزی، مشخص نبودن معیارهای ممیزی و توقیف تئاترها اختصاص داشت.

این سؤالات باعث شد که رحمت امینی که ریاست شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی را برعهده دارد در این باره بگوید: تئاتر هنری زنده‌ است. اضافه کردن یا کم کردن یک جمله یا عبارت می‌تواند معنی تئاتر را دگرگون کند. نمایشی که بازبینی می‌شود با نمایشی که اجرا می‌شود، رفته‌رفته متفاوت می‌شود.

او این روند را در تئاتر طبیعی خواند و با این حال درخصوص مشکلات ایجاد‌شده برای اجرای نمایش خشکسالی و دروغ گفت: وظیفه شورا این بود که از مجوز خود دفاع کند. از گروه نمایش نیز تشکر می‌کنم زیرا برای جلوگیری از آسیب دیدن تئاتر، همکاری و تعامل بسیار خوبی با شورای نظارت و ارزشیابی داشتند.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که از 5 تا 22 بهمن‌ماه با دبیری رحمت امینی برگزار می‌شود قرار است با کیفیت‌تر از سال‌های قبل برگزار شود، وعده‌ای که دبیر جشنواره آن را اینطور نوید می‌دهد: کیفیت جشنواره امسال بسته به تمرین گروه‌هاست و ما از بین کارها بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم.

به گفته امینی، در این دوره 250 اثر متقاضی حضور در بخش بین‌الملل بودند. این حضور باعث شد که او استقبال از بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره‌ را نسبت به دوره‌ گذشته متفاوت بخواند. ایتالیا، آلمان، فرانسه، سوئیس و ژاپن کشورهای متقاضی حضور در جشنواره هستند و تا به حال حضور 7 اثر نمایشی در بخش بین‌الملل جشنواره سی‌ام قطعی شده است. انتخاب آثار خارجی توسط فیلم‌های ارسالی صورت گرفته‌است، این شکل انتخاب باعث شد که دبیر جشنواره بگوید: امیدواریم کیفیت موجود در فیلم اجرای آثار انتخاب شده در زمان اجرا در جشنواره هم وجود داشته باشد.

رحمت امینی نزدیک به 3 ماه است که دبیری این دوره از جشنواره را پذیرفته است. او پس از استعفای محمد حیدری از دبیری سی‌‌امین دوره جشنواره موسیقی فجر بر این مسند تکیه زد و قول داد که مسئولیت‌های خود را کم کند تا به دبیری این دوره تمام و کمال برسد. به همین دلیل او از مدیر گروهی تئاتر دانشگاه آزاد استعفا‌ کرده است و مسئولیت خودش را در سمت رئیس ارزشیابی و نظارت و سمت خود را در جشنواره شمسه به دیگری واگذار کرده‌است تا به‌خوبی از عهده دبیری سی‌امین جشنواره تئاتر فجر بر بیاید.

او در این نشست اعلام کرد: از پنجم تا 11 بهمن‌ماه کارگاه‌های آموزشی مختلف نظیر تئاتر نوین دنیا، ماسک، تنفس و تصور، بدن در سایه، میزانسن، افسانه شخصی بازیگر و مدیریت تئاتر چیست برگزار می‌شوند.

همچنین نمایشگاه عکس نمایش مارینا آبراموویچ به کارگردانی رابرت ویلسون در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود. به گفته او، استقبال دانشجویان از بخش نگاه ویژه بسیار عالی بوده است. همچنین او اعتقاد دارد که بازار تئاتر این جشنواره از رونق بهتری برخوردار است، چراکه افرادی که به بازار دعوت شده‌اند افراد تشریفاتی و توریستی نیستند.

گرچه سخنان رحمت امینی در جایگاه دبیر جشنواره امید بخش بوده است، با این حال او با اشاره به بودجه 2‌میلیارد تومانی جشنواره اعلام کرد: از نظر من این بودجه بسیار کم است اما چون تعهد کردم با همین بودجه کم کار را ادامه می‌دهم. با این حال امیدوارم که بودجه جشنواره در سال آینده افزایش پیدا کند.

کد خبر 155754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز