همشهری آنلاین: مهلت ثبت نام در کارگاه‌های آموزشی سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به درخواست علاقمندان و با توجه به تعطیلات رسمی کشور تمدید شد.

به گزارش همشهری آنلاین، دبیرخانه این دوره از جشنواره به درخواست علاقمندان به حضور در کارگاه های آموزشی سی‌امین جشنواره تئاتر فجر، مهلت ثبت نام برای علاقمندان را تا دوم بهمن ماه تمدید کرد.

علاقمندان می‌توانند برای تسریع در ثبت نام برای حضور در کارگاه های آموزشی سی‌امین جشنواره تئاتر فجر مدارک خود را به پست الکترونیکی kargah.amoozesh@gmail.com ارسال کنند.

بخش کارگاه های آموزش و نشست های تخصصی سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با مدیریت محمودرضا رحیمی؛ با رویکرد آموزشی- پژوهشی و بهره گیری از استادان برجسته حوزه های گوناگون هنر نمایش از کشورهای مختلف، برگزار خواهد شد.

بخش کارگاه های آموزشی و نشست‌های تخصصی شامل 4 کارگاه ، 4 سمینار و 1 نمایش عکس است که استفاده حداکثری هنرمندان، دانشجویان، استادان دانشگاه و هنردوستان هدف اصلی برگزارکنندگان است.

به دلیل محدودیت‌های موجود در ظرفیت کارگاه ها و با توجه به تخصصی بودن مباحث آموزشی، ستاد برگزاری بر آن است تا بر اساس اولویت‌های ثبت نام و شرایط متقاضیان امکان استفاده هنرمندان بیشتری را از این فرصت مغتنم آموزشی فراهم کند.

بر همین اساس عنوان و اهداف کارگاه ها و نشست‌های تخصصی به این شرح اعلام می‌شود.

1- سمینار "مدیریت تئاتر چیست؟": ژاک لسل( Jacques Lassalle ) از کشور فرانسه- ظرفیت 50 نفر.

در این نشست تخصصی مدیر سابق کمدی فرانسز با ارائه مثالهایی از نحوه مدیریت تئاتر در این مجموعه (کمدی فرانسز) و تئاترهای دیگری که وی مدیریت آنها را بر عهده داشته به بیان مبانی اصلی مدیریت در حوزه هنری می‌پردازد.

این سمینار در دو بخش برگزار می‌شود: در بخش اول ژاک لسل به بررسی مدیریت کلان تئاتر در فرانسه می‌پردازد و در بخش دوم به طور خاص تر و با ارائه نحوه کار خود در کمدی فرانسز به بررسی مبانی مدیریت هنری خواهد پرداخت.

2- سمینار "میزانسن چیست؟" : ژاک لسل از کشور فرانسه - ظرفیت 50 نفر.

ژاک لسل کارگردان پر تجربه فرانسوی در این سمینار به بیان مبانی کارگردانی می‌پردازد.

وی با استفاده از یک متن کلاسیک (مدرسه زنان از مولیر) در طیدو جلسه به همراه شرکت کنندگان در سمینار به بررسی نحوه برخورد با متن از ابتدا تا مرحله اجرا خواهد پرداخت.

لسل دسامبر ۲۰۱۱ نمایشنامه مدرسه زنان را در کمدی فرانسز به روی صحنه برد. سبک کار این کارگردان کهنه کار "نئو کلاسیک" است.

3- سمینار "خلاقیت بازیگراز سنت تا مدرنیته، ماورای مرزهای فرهنگی" : ژان ماری پرادیه (Jean-Marie Pradier ) از کشور فرانسه - ظرفیت 50 نفر.

در کشورهای چون چین و ژاپن، با توجه به قدمت و غنای مراسم آیینی و نمایشی، بازیگران و کارگردانان همواره با استفاده از این پیشینه به خلق آثار مدرنی می‌پردازند که هویّت کاری آنها را تشکیل می‌دهد.

بدین معنا که با وجود تفاوت سبک کارگردانان مختلف، تئاتر مدرن ژاپنی دارای هویتی خاص است.

در این کارگاه ژان ماری پرادیه، رئیس خانه علوم انسانیپاریس- شمال و بنیانگذار خانه صحنه شناسیاقوام (اتنو سنو لوژی) به بررسی چگونگی این اتفاق و نحوه برخورد هنرمندان مدرن با سنتها می‌پردازد.

4- سمینار "بازی با فضا در مکان‌های غیرنمایشی": ژان ماری پرادیه از کشور فرانسه - ظرفیت 50 نفر.

در این سمینار، ژان ماری پرادیه به بررسی چگونگی استفاده از عوامل نمایشی در مکانهای که برای تئاتر پیش‌بینی نشده اند می‌پردازد.

5- کارگاه "میزانسن، افسانه شخصی اجراگر" : رابینسون سائوتسوی(Sawitzki Robinson ) از کشور برزیل- ظرفیت 15 نفر.

در این کارگاه عملی، به بررسی و ساخت پرفورمنس، با استفاده از افسانه شخصی اجراگر ( personal mythology of performer) پرداخته می‌شود.

در اینجا از اتو بیوگرافی به عنوان منبع خلاقیت استفاده می‌شود.هدف این کارگاه این است که با استفاده از تمرینات فیزیکی به دست آماده از تئاتر فیزیکال، حرکات موزون، سیرک و بوتو به عنوان وسیله و تکنیک بدنی برای خلاقیت، دست به تلاشی برای پیدا کردن منبع اصلی و رفرنس حرکت خلاقه بزند.

در کارگاه به کار روی بدن به عنوان مکان جغرافیائی که " درام" و " قصه" در آن اتفاق میافتد، پرداخته می‌شود. در واقع سوال اصلی این کارگاه، بدن به عنوان یک امکان، مکان و موضوع وجود پرفورمنس است.

6- کارگاه "بدن در سایه‌ها": یورگاس نانوریس( Georgios Nanouris ) از کشور یونان- ظرفیت 15 نفر.

کارگاه بدن در سایه، به بازیگر کمک می‌کند تا با استفاده از سایه خود بتوانند به حرکات سیال بدنی دست یابد و با خلق تصاویر مختلف از سایه خود، بازیگر دوم(که همان سایه اش هست) را به نزد خود فراخواند.

7- کارگاه "ماسک و پرسونا": برایان دالی (Brian Dooley ) از کشور کانادا- ظرفیت 15 نفر.

این کارگاه هم برای بازیگران و هم برای کارگردانان در نظر گرفته شده، در فرایند فشرده این کارگاه شرکت کنندگان با زدن نیم ماسک‌های مختلف بر صورت خود و از طریق بازی‌های خود انگیخته به کشف شخصیت‌های نهفته در ماسک‌ها می‌پردازند و تخیلات و تصوراتشان را رها می‌سازند.

این نیم ماسک‌ها به عنوان کاتالیزوری برای آزادسازی انگاره فرد عمل می‌کنند.

برایان دالی، آموزش دیده مکتب ژان لکوک و کارگردان و نویسنده معروف کانادایی، هدف از این کارگاه را در این می‌داند که "نیم ماسک ها" بازیگران را برای خلق شخصیت های کاملاً فرم یافته ای هدایت می‌کنند، شخصیت هایی آپولونی و دیونوزوسی، کمدی و تراژدی و در نهایت جسارت و زیرکی.

این نیم ماسک ها که به بازیگران اجازه صحبت نیز می‌دهد سبب اکتشافات کلامی و فیزیکی خلاقانه در بازیگر می‌شود.

8- کارگاه "ارتباط تنفس و تصور" : پاتریک رامیو ( Patrick Rameau) از کشور آمریکا- ظرفیت 15 نفر.

پاتریک رامیو بازیگر و استاد دانشگاه در آمریکا و فرانسه، در این کارگاه با استفاده از ابزاری همچون تنفس و موسیقی فولکولور به دنبال رسیدن به یک بازیگر بدون مرز و محدودیت است.

تمرینات او بر پایه تنفس و حرکات بدنی قرار گرفته و معتقد است جهان ما(بازیگر) بر اساس تجربه و تصور به وجود آمده است، به همین دلیل ما به دنبال پرورش بازیگرانی هستیم که آزادانه کار می‌کنند و به دور از مرز بندی و کلیشه‌های از پیش تعیین شده هستند.

9- نمایشگاه عکس آخرین اجرای رابرت ویلسون ( Robert Wilson) به نام"زندگی و مرگ مارینا آبراموویچ" با حضور عکاس(امید هاشمیان) و جلسات پرسش و پاسخ پیرامون مبحث پرفورمنس آرت است.

امید هاشمیان دانشجوی دکترای فیزیکال تئاتر سوربون فرانسه است و از شاگردان و همکاران مارینا آبراموویچ و رابرت ویلسون است.

اولویت حضور در سمینارها به ترتیب با استادان دانشگاه، فارغ التحصیلان، دانشجویان و هنرمندان حوزه تئاتر است.

همچنین نظر به مرتبط بودن کارگاه ها با حوزه‌های بازیگری و کارگردانی، اولویت حضور با بازیگران و کارگردانان تئاتر است.

متقاضیان برای حضور در این کارگاه های آموزشی و نشست‌های تخصصی تئاتر می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره www.fitf.ir نسبت به تکمیل فرم ثبت نام خود؛ حداکثر تا تاریخ دوم بهمن ماه 1390 اقدام نمایند و به همراه مدارک لازم فرم ثبت نام را به دبیرخانه دائمی جشنواره های مرکز هنرهای نمایشی به نشانی: تهران، خ حافظ - خ استاد شهریار - جنب تالار وحدت - مرکز هنرهای نمایشی تلفن: 66710702 تحویل دهند.

کد خبر 157509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز