دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هفته پیش حسین مسافرآستانه در مقام مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرده بود فراخوان سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌زودی منتشر می‌شود اما این فراخوان هنوز منتشر نشده‌است.

 آنطور که مسافرآستانه به مهر گفته‌است این فراخوان در انتظار تایید شورای سیاستگذاری جشنواره است.اگر یکی از مشکلات جشنواره‌ها معرفی دیرهنگام دبیر جشنواره باشد، در این دوره از جشنواره دبیر سی‌امین جشنواره تئاتر فجر در اختتامیه دوره قبلی جشنواره تئاتر فجر معرفی شد تا محمد حیدری به‌عنوان دبیر جشنواره زمان کافی برای انجام کارهای جشنواره داشته‌باشد. با این حال فراخوان این جشنواره هنوز منتشر نشده‌است. محمد حیدری که دومین سال پیاپی است عهده‌دار این سمت است، از تاخیر انتشار فراخوان نگران است.

وی معتقد است که این تاخیر به روند جشنواره و سطح کیفی آن آسیب می‌زند. حال این روزها با پیگیری‌های زیاد دفتر مرکز هنرهای نمایشی معلوم شده که این فراخوان یک یا دو هفته آینده منتشر خواهد شد، زمانی که محمد حیدری آن را با توجه به سی‌امین سالگرد جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و برگزاری همزمان آن با جشن‌های شکوهمند انقلاب اسلامی دیر اعلام می‌کند.مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به مهر گفت: شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر باید

جلسه‌ای برگزار کند که به احتمال زیاد این جلسه اوایل هفته آینده است. در آن جلسه شورا سیاست‌های کلی و نظرات خود را اعلام می‌کند و تغییرات ایجاد شده در فراخوان را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر کمی به گذشته برگردیم به یک نقطه مشترک می‌رسیم، نقطه‌ای که نشان‌دهنده این است که همه اتفاقات در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی دیر اتفاق می‌افتد. معرفی دیرهنگام مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، معرفی دیرهنگام رئیس تئاتر شهر پس‌از یکسال، معرفی دیرهنگام مدیرکل مرکز موسیقی بعد از یکسال و چند ماه، معرفی دیرهنگام دبیر بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر آن هم زمانی که فقط 5 ماه به برگزاری این رویداد مهم هنری مانده بود و معرفی رهبر ارکستر ملی بعد از 2 سال سکوت این ارکستر و البته وعده‌هایی که هنوز شکل اجرایی به‌خود نگرفته‌است که نمونه بارز آن را می‌توان در عدم‌پرداخت حق و حقوق هنرمندان تئاتری جست.

به گفته محمد حیدری فراخوان جشنواره سی‌ام 31 خردادماه آماده شده و دلیل منتشر نشدن آن انتظار برای تأیید معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما مسافرآستانه اعلام کرد: کارهای دبیرخانه جشنواره تعطیل نشده و در حال انجام است. اطلاع‌رسانی درباره جشنواره سی‌ام کمابیش انجام شده و تنها مقررات و آیین‌نامه‌ها از طریق فراخوان اعلام می‌شود. از این‌رو آسیبی به جشنواره وارد نمی‌شود. در حال حاضر نه تنها فراخوان جشنواره تئاتر اعلام نشده بلکه هنوز مقدار بودجه این رویداد مهم تئاتری هم مشخص نیست اما مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی این وعده را می‌دهد که وقتی فراخوان جشنواره اعلام شود، برآورد بخش‌های مختلف آن هم مشخص می‌شود. او این نوید را داده‌است که بودجه جشنواره سی‌ام نسبت به جشنواره بیست و نهم کم نخواهد شد و بسته به نیاز افزایش یافته و یا به اندازه دوره بیست و نهم خواهد بود. با این حال در برگزاری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تغییراتی در این فراخوان دیده می‌شود که آنطور که دبیرجشنواره گفته سعی شده برنامه‌هایی با توجه به شأنیت جشنواره با نظر هنرمندان طراحی و اجرا شود.

کد خبر 140098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز