دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان انگلیسی در بررسی‌های خود نشان دادند که اجداد فیل‌های امروزی در حدود 40 میلیون سال قبل تکامل انگشت ششم را آغاز کردند

فیل

گروهی از محققان کالج سلطنتی دامپزشکی لندن در بررسی‌های خود نشان دادند که در حدود 40 میلیون سال قبل اجداد فیل‌ها شروع به تغییر عادات زندگی خود کردند، از آب به خشکی آمدند و مبارزه سختی را برای حرکت دادن بدن سنگین خود بر روی زمین آغاز کردند.

به این ترتیب، در مسیر تکامل آناتومی این جانوران، یک انگشت ششم به پاهای آنها افزوده شد تا بتوانند وزن بدن خود را بهتر تحمل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بسیاری از حیوانات، استخوان کنجدی (واقع در تاندون‌های ماهیچه‌های اندام‌های جلویی و عقبی با عملکرد تقویت اندام) به یک استخوان شبیه به انگشت تغییر شکل داده است.

بارزترین نمونه این مورد در انگشت شست جعلی خرس پاندا دیده می‌شود. اما موارد دیگری در قورباغه، موش کور و فیل نیز وجود دارد.

اولین بار در سال 1713 دانشمندی به نام "بلر" درباره انگشت ششم این پستانداران توضیح داد. از آنزمان تحقیقات وسیعی بر روی این استخوان‌های عجیب که با عنوان "پیش شست دست" و "پیش شست پا" شناخته می‌شوند انجام شد، تا اینکه دانشمندان پس از قرن‌ها بررسی به این نتیجه رسیدند که این انگشت در واقع یک زائده غضروفی است.

اکنون دانشمندان انگلیسی با استفاده از مدرن‌ترین ابزارهای فناوری (تجزیه بافت شناسی، پرتونگاری مقطعی رایانه‌ای پرتوهای ایکس و میکروسکوپ الکترونیکی) نشان دادند که این "پیش- انگشت‌ها" از جنس غضروف نیستند بلکه در یک فرایند استخوان سازی، یک سری استخوان‌های اسفنجی انعطاف پذیر و همزمان مقاوم ساخته شدند.

این محققان با حل معمای بافت شناختی این انگشت به بررسی عملکرد آن پرداختند، اما در این بررسی‌ها که با پرتوهای ایکس و مافوق صوت انجام شد وجود یک لایه چربی و یک لایه قطور اپیدرمی این تحقیقات را دچار محدودیت‌هایی کرد.

کد خبر 155593
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز