همشهری آنلاین: هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با استقبال فراوان هنرمندان و علاقمندان از 8 دی‌ماه در موسسه فرهنگی، هنری صبا برگزار شده است.

نمایشگاه نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، محمود شالویی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی در افتتاحیه دوسالانه با اشاره به رشد کمی و ارتقای کیفی آثار در هشتمین دوره دوسالانه گفت: همراهی هنرمندان و سعی و همت مسئولان و همکاران دوسالانه موجب شد دوسالانه پررونق و پرمحتوا و با ارزش برگزار شود.

شالویی با تاکید بر برگزاری منظم دوسالانه نقاشی امیدواریم دوسالانه نقاشی با شور و رونق بدون وقفه برگزار شود و زنگ آغاز هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با اختتامیه هشتمین دوسالانه نواخته شود.

مدیر کل هنرهای تجسمی در ادامه از هنرمندان پیشکسوت، استادان و هنرمندان جوان که در دوسالانه همکاری و مشارکت دارند، اعضای شورای سیاستگذاری، هیات انتخاب و داوری، دبیر و نهادها و مراکز مشارکت‌کننده در دوسالانه قدردانی کرد.

احمد وکیلی؛ دبیر هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در ادامه گفت: در این دوسالانه 6226 اثر از 1589 هنرمند به دبیرخانه رسید که پس از دو مرحله بررسی توسط هیات انتخاب 317 اثر برای دوسالانه انتخاب شد.

وکیلی با اشاره به تم دوسالانه گفت: برای اولین بار برای دوسالانه نقاشی تم در نظر گرفته شد و با نظر اعضای شورای سیاستگذاری تم نگاهی نو به مکتب هرات برای دوسالانه انتخاب شد و اگر این رویکرد ادامه یابد نقاشی ما به هویت ملی دست می‌یابد.

وکیلی ادامه داد نقاشی ایران فاخر است و قابلیت‌های فراوانی دارد. انتخاب تم نگاهی نو به مکتب هرات جرقه‌های اولیه است تا به هنر ملی با هویت ملی دست پیدا کنیم.

یوری دولان؛ داور هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران از کشور اسلواکی نیز در این مراسم گفت: کشور ایران ر ا دوست دارم و نقاشی و نقاشان ایران را می‌شناسم و با هنرمندان ایران ارتباط دارم.

در کارگاههای نقاشی دوسالانه که در فضایی مناسب در شهر تاریخی و فرهنگی نیشابور برگزار شد نقاشان جوان در این کارگاهها با الگو قرار دادن هنر ایرانی و با نگاهی جدید آثارشان را خلق کردند.

دولان افزود: آثاری که در این ورک شاپ با نگاه معاصر و توجه به ریشه‌های هنر ایران ارائه شد فراتر از تصورم بود. آثار نقاشان جوان ایران قابلیت عرضه در کشورهای مختلف جهان را دارند و ضرورت دارد که زمینه ای برای عرضه آثار هنرمندان ایران در جهان فراهم شود.

احمد خلیلی فرد؛ نقاش و عضو شورای سیاستگذاری هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران و داور دوسالانه نیز در ادامه مراسم گفت: دیرزمانی بود نقاشان این دیار در سرزمین غوغای رنگ و خط که بیینال(دوسالانه) می نامیم گرد هم نیامده بودند.

رنگ تشنگی از لبان همه جاری بود و شوق دیدار نقاشی هایتان در دل زبانه می کشید. جمعی از دلسوختگان و عاشقان هنر نقاشی که برای شما عزیزان نام آشنایند به دعوت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر تهران که سکاندارش هموراه یار و مددکار نقاشان این دیار بوده است، دور هم جمع شدند که دیدار امروز را رقم زد تا شاید عشق آغاز شود.

خلیلی فرد در ادامه گفت: این جمع را همه به خوبی می شناسند، مهربا نیها، دوستی ها و حتی جدل هایشان را.سکان این بی ینال به دست یکی از تربیت یافتگان مدرسه معلم بزرگ و اندیشمند دلسوز نقاشی ایران مرحوم هانیبال الخاص افتاد. همین جا بایسته است و شایسته که قدردان همکاری و همیاری بی دریغ تمامی بزرگوارانی باشیم که با رویی گشاده و سینه هایی مالامال از مهربانی دست یاری به سو ما دراز کردند.و یار و یاورمان شدند.حاصل این هم اندیشی و همفکری نمایشگاهی است که اینک رودر روی شماست که به پیشنهاد دبیر محترم بی ینال و دوست بزرگوارمان احمد وکیلی و تایید شورای محترم سیاستگزاری بر مبنای "نگاهی نو به مکتب هرات" که که جمع تمامی مکاتب پیش از خود بود، نام نهاده شد تا شاید به هدف والای خود دست یابیم.

وی ادامه داد: هدف این بود که توجه هنرمندان و هنرجویان عزیز ایران را دگر باره به گذشته پرافتخار خود با نگاهی نو و با تامل به هنر نقاشی ایرانی که در مقاطعی از تاریخ هنر جهان موثر افتاده و نیز هنرمندان بسیاری از درخت پربار نگارگری ایرانی میوه ها چیده اند، جلب کند که به مدد الهی ادعا داریم چنین شده است.

خلیلی فر افزود: دلیل اثبات این ادعا حضور بی سابقه نقاشان از سراسر کشورعزیزمان است و نیز برپایی کارگاه آموزشی که در نیشابور با حضور 40 هنرمند نقاش برگزار شد.

کارگاهی که طی دو روز در نیشابور برگزار شد و آثار آن در مشهد به نمایش گذاشته شد و حاصل کار تعجب داوران خارجی را برانگیخت.

داورانی را که در کشورهای متعدد نمایشگاههای فراوانی را دیده اند و شاهد برپایی کارگاههای بسیاری بوده اند، به ستایش واداشت. باشد که هنرمندان نقاش این دیار چون گذشتگان خالق آثار زیبنده و با ارزش هنری باشند که گنجینه هنری ایران را غنی‌تر سازند.

در هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران 317 اثر از 286 هنرمند به نمایش گذاشته شده است که 131 اثر با تم نگاهی نو به مکتب هرات و 186 اثر با موضوع آزاد است و در بخش مدعوین 50 اثر از 50 هنرمند پیشکسوت و استاد نقاشی ارائه شده است.

 

 

کد خبر 155475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز