گروه اقتصادی - محمد رضایی: تأخیر مجدد دولت برای ارائه لایحه بودجه 91، اهالی بهارستان را از ارائه لایحه در روزهای آینده ناامید و گمانه‌زنی‌ها را برای تصویب بودجه به‌صورت چند دوازدهم تقویت کرده است.

از طرفی تعطیلات مجلس برای انتخابات هم مزید بر علت شده و باعث شده تا نمایندگان با قاطعیت از تصویب لایحه بودجه در سال آینده سخن بگویند. به گزارش همشهری، این در حالی است که دولت پس از تصویب کلیات لایحه بودجه 91 در تاریخ 20 آذر، این تأخیر را طبیعی تلقی می‌کند، اما قانون می‌گوید که لایحه بودجه باید حداکثر تا 15آذرماه به مجلس تحویل داده شود. به همین علت ابوترابی از طرف مجلس مأمور شده تا موضوع را از دولتی‌ها پیگیری کند. حال باید دید با این اطمینانی که نمایندگان از تأخیر دوباره در تصویب بودجه دارند، این اتفاق در سال‌جاری هم تکرار خواهد شد یا خیر؟

تصویب کامل بودجه در سال آینده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تأخیر طولانی دولت در تقدیم لایحه بودجه به مجلس، می‌گوید: با توجه به برنامه زمانبندی بررسی این لایحه، راهی جز تکرار تجربه سال گذشته باقی نمانده است. جعفر قادری افزود: با توجه به اینکه مجلس در هفته جاری تعطیل است، اگر حتی دولت این لایحه را در نزدیک‌ترین زمان ممکن بعد از تعطیلات مجلس تحویل دهد، باز هم تصویب نهایی به پایان سال‌جاری نخواهد رسید.

وی با اشاره به زمانبندی فرآیند تصویب بودجه در مجلس گفت: از زمان تحویل تا زمان تصویب در کمیسیون تلفیق، حداقل 40 روز زمان لازم است اما با توجه به در پیش رو بودن انتخابات مجلس و تعطیلی‌هایی که برای آن درنظر گرفته شده است، تنها بخش کوچکی از بودجه امسال تصویب خواهد شد.یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه هم می‌گوید: بررسی کامل بودجه 3 ماه زمان لازم دارد، اما دولت بدون توجه به این برنامه، تا‌کنون اقدام به ارائه لایحه بودجه91 نکرده است. موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با همشهری بر این باور است که با وجود تعطیلی‌های مجلس برای انتخابات ممکن است تا پایان سال فقط زمان برای بررسی بخش‌هایی از این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی وجود داشته باشد. ثروتی افزود: بخش عمده فرایند تصویب بودجه اعم از جلسات کمیسیون تلفیق و صحن علنی به سال آینده موکول خواهد شد. به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، احتمالا مجلس با استفاده از اختیارات خود، طرح بررسی دودوازدهم بودجه را به تصویب رسانده و بودجه را فقط برای 2 ماه ابتدایی سال 91 به دولت ابلاغ کند.

بودجه دو دوازدهم به خاطر تأخیر دولت

نایب رئیس مجلس هم بر این باور است که تاخیر در ارائه لایحه بودجه 91 باعث شده تصویب این لایحه با تاخیر مواجه شود. شهاب‌الدین صدر گفت: بودجه سال91 به احتمال زیاد به‌صورت دو دوازدهم به تصویب می‌رسد و تصویب باقی آن به سال آینده موکول خواهد شد. اما رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به خبرنگار ما گفت: با فشرده کردن زمان بررسی لایحه بودجه می‌توان آن را تا پایان سال به تصویب رساند. به گفته رضا عبداللهی این امکان وجود دارد که ارائه پیشنهادها توسط نمایندگان و بررسی لایحه در کمیسیون‌های تخصصی به‌صورت همزمان انجام شود.

احتمال گنجاندن نفت 85 دلاری در بودجه

مدیرعامل شرکت ملی نفت از احتمال گنجاندن نفت 82 تا 85 دلاری در بودجه سال آینده خبر داد. احمد قلعه بانی در گفت‌وگو با مهر درباره پیشنهاد شرکت ملی نفت ایران برای تعیین قیمت نفت خام در بودجه سال 1391، گفت: به‌نظر می‌رسد قیمت نفت در بودجه سال آینده همچون سال‌جاری تعیین شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در بودجه سال آینده بین 82 تا 85 دلار تعیین شود، تصریح کرد: در مجموع نباید تغییرات چندانی در قیمت نفت برای بودجه سال آینده اتفاق بیفتد.

کد خبر 155431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز