سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

22 آذر ماه گزارش تفریغ بودجه 88 در صحن علنی مجلس قرائت و به این ترتیب میزان تحقق و تخلفات صورت گرفته در اجرای این قانون مشخص شد.

 جعفر قادری

در این‌باره با جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • به‌طور کلی میزان انحراف از بودجه 88 را در مجموع چه مقدار ارزیابی می‌کنید؟

نمی‌توان عدد و رقم مشخصی را در این‌باره اعلام کرد. البته به خاطر اینکه دیوان محاسبات در گزارش خود راجع به بندها، مواد، ساختار‌سازی‌ و بخش‌های مختلف به تفکیک اظهارنظر نکرده بود کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی‌های دقیقی روی این گزارش انجام داد تا انحراف از هرکدام از بخش‌ها کاملا مشخص شود. همچنین تلاش شد تا موادی که کاملا اجرا شده، موادی که بخشی از آن اجرا شده و موادی که اصلا اجرا نشده است، دسته‌بندی شود. علاوه بر این راجع به دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف به‌طور جزئی بحث شده است. گزارشی که روز گذشته در مجلس مطرح شد نتیجه همین بحث‌هاست تا در آینده اظهارنظر راجع به آن راحت‌تر شود.

  • فرایند قانونی رسیدگی به این گزارش چیست؟

روال کار به این ترتیب است که دیوان محاسبات گزارش بررسی‌های خود را از بودجه‌های سنواتی به مجلس می‌دهد و بخش‌هایی که جنبه قضایی دارد از طریق دادستانی دیوان محاسبات پیگیری می‌شود. اما بخشی که جنبه اطلاع‌رسانی به نمایندگان دارد تا در قانونگذاری رعایت شود به مجلس ارائه می‌شود تا در مراحل بعدی در قالب طرح سؤال، تذکر یا درصورت نیاز استیضاح آن را دنبال کنند.

  • منشأ اختلافات بین ارقام واریزی به خزانه با ارقام مصوب را در چه مواردی می‌بینید؟

اختلاف اسمی به این دلیل است که تمام درآمدهای مربوط به فروش نفت بلافاصله وصول نمی‌شود. بخشی از درآمدهای هر سال مربوط به سال گذشته است. حال آنکه رقمی که دیوان محاسبات اعلام می‌کند براساس نفت فروش رفته است اما محاسبات دولت براساس درآمدهای واریز شده به خزانه است. به همین دلیل نمی‌توان گفت که ارقام کلانی جابه‌جا شده و اگر هم تغییراتی بوده بخشی از آن ناشی از همین محل است.

عمده مغایرت‌ها مربوط به جابه‌جایی‌هاست و گزارش تفریغ هم در همین باره تأکید دارد. چنین مسئله‌ای در تمام سنوات دیده می‌شود. متأسفانه برآوردهای دولت ابتدای سال خیلی غیرواقعی است و ارقام غیرواقعی را به‌عنوان درآمدها به مجلس می‌آورد. از طرفی عدم‌ورود جدی مجلس به بحث اصلاح درآمدها باعث می‌شود که این مشکلات همیشه وجود داشته باشد. شاید منطقی‌ترین شکل آن این باشد که اگر درآمدها واقعی دیده شود دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

  • آیا تأمین کسری بودجه سال 88 از محل عدم‌واریز درآمدهای نفتی به خزانه را تأیید می‌کنید؟

خیر؛ نمی‌توان اینگونه اظهارنظر کرد. کسری بودجه یک رقم کاملا مشخص است و البته نمی‌توان برای جبران آن چندان روی کاهش هزینه‌های جاری مانور داد. در نتیجه به ناچار باید از محل اعتبارات عمرانی این رقم را تأمین کرد و عملا هر سال این کسری‌ها را از طریق کاهش اعتبارات طرح‌های اقتصادی جبران می‌کنند. در سال‌جاری هم کل اعتبارات عمرانی 35 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود اما زمانی که سقف درآمدها محقق نمی‌شود ناچار به کاهش همین میزان در هزینه‌های عمرانی هستیم و احتمال می‌رود که این رقم تا پایان سال در حدود 22 هزار میلیارد تومان محقق شود.

کد خبر 153771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز