گروه اقتصادی: مجلس شورای اسلامی روز گذشته به استفساریه‌ای رای داد که به موجب آن دایره اختیارات دولت در دخل و خرج منابع هدفمندی یارانه‌ها محدود خواهد شد و بخشی از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به‌جای اختصاص به یارانه‌های نقدی به شرکت‌های خدماتی آب، برق و گاز اختصاص خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، با تصویب طرح استفساریه ماده12 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر شد درآمد مربوط به قیمت قدیم خدمات شهری از جمله آب، گاز و برق برای اجرای تعهدات شرکت‌های گاز، برق و آب به این شرکت‌ها اختصاص یابد.بهروز مرادی رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مخالفت با این تصمیم مجلس گفت: چیزی که اکنون اجرا می‌شود همین موضوع است؛ مابه‌التفاوت درآمد قبل و بعد از قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها مربوط به این سازمان است. وی افزود: به‌طور مثال مابه‌التفاوت نرخ 27 تومان و 6‌ریال تا 43 تومان که قیمت برق است به سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها تعلق دارد یا در آب شرب مابه‌التفاوت نرخ 150تا288تومان متعلق به ماست. او تاکید کرد: به‌دلیل مشکلات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به‌طور مثال به شرکت آب 30 درصد بیشتر از مابه‌التفاوت را پرداخت کردیم.

محمد دهقان، عضو هیأت رئیسه مجلس که از طراحان این طرح استفساریه است با قرار گرفتن پشت تریبون، اظهارات مرادی را رد کرد و گفت: آمار بسیاری از استان‌ها چنین اظهاراتی را تایید نمی‌کند.
او افزود: به‌عنوان نمونه شرکت گاز خراسان رضوی 260میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها درآمد داشته که به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شده اما این شرکت فقط8.5میلیارد تومان از این مبلغ را پس گرفته است. شرکت آب هم می‌گوید فقط حق انشعاب را گرفته‌ایم و مبلغ اندکی اضافه بر آن به آنها داده شده است.

اخراج نماینده دولت از مجلس

در جریان رسیدگی طرح استفساریه قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، بین نماینده فریمان و رئیس سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها درگیری لفظی و فیزیکی ایجاد شد که در پی این اتفاق، رئیس مجلس، ‌ بهروز مرادی رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها را از مجلس اخراج کرد. براساس این گزارش پس از توضیحات رئیس سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها درخصوص وضعیت فعلی یارانه‌ها، سیدحسین حسینی نماینده مردم فریمان با بیان سخنانی، اعتراض خود را به روند اجرای این قانون به بهروز مرادی رئیس سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد که در جریان این موضوع به‌دلیل برخی سخنان خارج از ادب مرادی، بین نماینده فریمان و رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها درگیری فیزیکی اتفاق افتاد و مجلس برای دقایقی به تشنج کشیده شد. در پی این اتفاقات، لاریجانی دستور اخراج مرادی از مجلس را صادر کرد و گفت: مرادی حق نداشت اینگونه حرف بزند و باید ادب را رعایت می‌کرد.

کد خبر 155229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز