علی شاکری: پرونده رقابت‌های نیم‌فصل لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران در سال جاری در حالی با انجام 66بازی در 11هفته با صدرنشینی تیم مهرام بسته شد که هیچ‌کدام از رقبای چند فصل گذشته این تیم مثل ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی شرایط سال‌های پیش خود را نداشتند و تازه خود مهرام نیز با تجدیدنظر در سیاست‌های قبلی، با تیمی دگرگون‌شده و متفاوت در بازی‌های این فصل حاضر شد.

ورزش- بسکتبال

یکی از نکات جالب‌توجه مسابقات نیم‌فصل لیگ برتر بسکتبال در بازی‌های امسال، صعود تیم تازه‌وارد فولاد ماهان سپاهان در حضور مدعیان قدیمی تا مکان دوم جدول بود؛ درحالی‌که کمتر کسی در ابتدا پیش‌بینی می‌کرد که تیم دوم شهر اصفهان در نخستین فصل حضورش در لیگ برتر در حضور تیم‌های باسابقه‌ای چون ذوب‌آهن، پتروشیمی و دانشگاه آزاد بتواند به این عنوان دست پیدا کند. رتبه سوم نیز به تیم دانشگاه آزاد به سرمربیگری مهران حاتمی رسید.

آغازی توأم با تأخیر

فدراسیون بسکتبال برای به حرکت درآوردن گردونه رقابت‌های باشگاهی این فصل خود با مشکلات مشهودتری نسبت به سال‌های قبل روبه‌رو بود، امسال جدا از مشکل بی‌ثباتی تیم‌ها که همواره در سال‌های اخیر آزاردهنده‌ بوده پیش کشیده‌شدن بحث منع هزینه‌کرد تیم‌های دولتی و تا حدودی سرخوردگی بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در این رشته ورزشی، این بار کلیت خود لیگ را مورد تهدید جدی قرار داد تا جایی که حتی در مقطعی خبر عدم برگزاری لیگ برتر بسکتبال هم به گوش رسید. پس از اینکه تیم‌ها در چند نوبت آمادگی خود را برای حضور در لیگ اعلام نکردند، این‌بار نوبت مسئولان فدراسیون بسکتبال بود که در واکنش به تأخیرها اعلام کنند در صورت به‌حدنصاب نرسیدن تیم‌ها چاره‌ای جز رجوع و بازگشت به همان مسابقات استانی قهرمانی کشور دهه‌های پیشین نخواهند داشت.

با گذشت زمان اگرچه همه مشکلات حل نشد اما برگزاری چندین نشست با مسئولان تیم‌ها، راه‌اندازی لیگ برتر بسکتبال را با حضور 12تیم به هر زحمتی بود ممکن ساخت و این بازی‌ها درست از اواخر مهرماه کلید خورد. شروع بازی‌ها حداقل این فایده را داشت که به برخی از ابهامات ، حاشیه‌ها و زمزمه انحلال برخی از تیم‌های باسابقه پایان داده شد، اگرچه کابوس بودن و نبودن هنوز دست از سر یکی از تیم‌های باسابقه یعنی ذوب‌آهن برنداشته و همچنان همانند بختک بر سر این تیم سنگینی می‌کند.

ارزیابی تیم‌ها

با این مقدمه نگاه گذرایی داریم به موقعیت 12تیم حاضر در نیم‌فصل اول لیگ برتر براساس رتبه‌ای که در جدول برای خود کسب کرده‌اند.

مهرام: مهرام با 4عنوان قهرمانی در لیگ برتر و 2قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در باشگاه‌های آسیا در این فصل با تیمی متفاوت وارد این بازی‌ها شد. تیمی که تا چندماه مانده به شروع لیگ، صحبت از انحلالش بود، سرانجام به این نتیجه رسید که با حفظ تنی چند از ستارگانش با هزینه‌ای کمتر و میدان‌دادن بیشتر به جوانانش همچنان به فعالیتش ادامه دهد. در اوضاع و احوالی که رقبای اصلی مهرام درگیر مشکلات مشابه بودند، تیم مدافع عنوان قهرمانی با جذب دوباره مصطفی هاشمی در سایه انسجام و همدلی گوی سبقت را از همه ربود و حتی راحت‌تر از سال‌هایی که معروف به تیم کهکشانی بسکتبال ایران و آسیا بود، بدون شکست و از همه مهم‌تر بی‌حاشیه، قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر شد.مهرام تنها تیم بدون شکست نیم‌فصل بود که با دراختیار داشتن صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق و جوانانی چون امیر صدیق، سجاد مشایخی و یک بازیکن گرجستانی به نام نیکولز تمامی بازی‌هایش را حتی در برابر مدعیان تازه‌نفسی چون فولاد ماهان، صنایع پتروشیمی و دانشگاه آزاد به راحتی برد. مهرام در این فصل نیز همچنان بخت اول قهرمانی محسوب می‌شود.

فولاد ماهان: نماینده دوم شهر اصفهان در حالی که تصور می‌رفت در سایه ذوب‌آهن و سایر مدعیان حداقل در سال اول حضورش در لیگ برتر شانسی برای قرارگرفتن درجمع مدعیان قهرمانی نداشته باشد، با توجه به مشکلاتی که گریبانگیر سایر تیم‌های با سابقه بود، توانست در پایان دور رفت با 9برد و 2 باخت ( در برابرتیم‌های مهرام و ذوب‌آهن)، در مکان دوم جدول بایستد. جواد داوری، بابک نظافت، جابر روزبهانی، محمد حسن‌زاده، اصغر کاردوست و راشاد اندرسون آمریکایی بیشترین حضور را در ترکیب این تیم اصفهانی به سرمربیگری محسن صادق‌زاده داشته‌اند.

دانشگاه آزاد: این تیم فصل متفاوتی را با دوره‌های قبل آغاز کرده است. دانشگاه آزاد در سومین فصل همراهی مهران حاتمی با بازیکنانی چون پویا تاجیک، مجتبی بنی‌عقیل، روزبه ارغوان، موسی نبی‌پور و ساندیس بسکوویچ با 8 برد و 3 باخت در رده سوم بازی‌های نیم‌فصل ایستاد. این تیم برای نخستین بار این بخت را دارد که با راهیابی به مرحله پایانی به بهترین عنوان خود در سال‌های اخیر دست پیدا کند.

ذوب‌آهن: نایب‌قهرمان چند فصل اخیر لیگ برتر در این فصل از همان ابتدا با از دست دادن حامد آفاق و نامشخص بودن ادامه فعالیتش، هیچ نشانی ازآن تیم منسجم سال‌های گذشته نداشت. بحث انحلال ذوب‌آهن و مشکلات مالی و از همه مهم‌تر بی‌انگیزگی بازیکنان این تیم موجب شد تا باسابقه‌ترین تیم لیگ بسکتبال هرگز نتواند زیر بار مشکلات کمر راست کند و در پایان نیم‌فصل هم با 8 برد و 3باخت در جای چهارم قرار بگیرد. این تیم با بازیکنانی چون باهران، داوودی، ساهاکیان، سلمانی، احمدیان و لورن ووز حتی می‌توانست قهرمان نیم‌فصل باشد.

پتروشیمی بندر امام: نماینده نام‌آشنای بسکتبال جنوب که حالا دو تیم هم‌استانی دیگر را هم در کنار خود می‌بیند، چوب دورخیز دیرهنگام و از همه مهم‌تر وضعیت نامشخص ابتدای فصلش را خورد.

شرکت ملی حفاری: نماینده دوم خوزستان در دومین فصل حضورش به‌‌رغم جذب حامد حدادی از 11بازی صاحب 5‌برد و 6 باخت شد. مهم‌ترین مشکل تیم اهوازی کمبود بازیکن بود که با وجود استخدام یک بازیکن خارجی هم این خلأ به طور کامل پر نشد. حالا با رفتن حدادی به ‌NBA مشکلات این تیم در نیم‌فصل دوم بیشتر هم خواهد شد.

صنایع پتروشیمی ماهشهر: نماینده شهر ماهشهر در نخستین فصل حضورش هم‌امتیاز با ملی حفاری با 5 برد و 6 باخت در جای هفتم ایستاد. با وجود بازیکنانی چون امیرامینی، ایمان زندی، فرید حقایقی و اسلاوکو وراندر به نظر می‌رسد که پتانسیل این تیم بیش از این عنوان باشد. دور برگشت فرصتی است که صنایع پتروشیمی در رقابت با تیم‌های متوسط جدول بتواند خود را در جمع 8 تیم راه یافته به مرحله پلی‌آف ببیند.

پویای تهران: یکی از تیم‌های جوان لیگ برتر و بدون حامی مالی که به‌‌رغم 4 پیروزی و 7 باخت، بازی‌هایش در این فصل سخت جلب نظر کرد. مجید صالحی تلاش دارد تا از این مجموعه جوان که یک بازیکن خارجی به‌نام اسلو بودان آگوچ هم در ترکیب آن است، پایه‌های یک تیم قدرتمند را برای سال‌های آینده تدارک ببیند.

لوله آ.اس شیراز: این تیم شیرازی پس از آن حضور پرسروصدای چند سال پیش و یک دوره غیبت در لیگ برتر دوباره قدم به این بازی‌ها گذاشت و در پایان نیم‌فصل با 4 برد و 7 شکست در مکان نهم جدول قرار گرفت.

شهرداری زنجان: نماینده زنجان هم شرایطی کاملا مشابه با نماینده شیراز دارد. این تیم با 3 برد و 8 باخت در نیم‌فصل اول نمایش چندان بدی نداشت و بازیکنانش اگر صاحب تجربه بیشتری بودند حتی می‌توانستند در یکی دو بازی نزدیک هم بازنده نباشند.

شهرداری گرگان: بسکتبال گرگان روزگاری در زمره مدعیان قهرمانی بود؛ شهری که هنوز بیشترین طرفدار بسکتبال را دارد، حالا با از دست دادن زمان دوباره به فکر پرورش بازیکن افتاده و به همین دلیل اسدالله کبیر با قبول مسئولیت این تیم کار دشواری در پیش دارد.از یک طرف نتایج این تیم جوان مورد رضایت علاقه‌مندان پرشمار بسکتبال گرگان نیست و از سوی دیگر هم با توجه به مشکلات مالی، جذب بازیکنان خوب داخلی و خارجی برای مسئولان این باشگاه چاره‌ای نمی‌ماند تا با مدارا و صبوری شاهد باتجربه شدن بازیکنان جوان شهرستان باشند.

جهش ترابر قم: قم پس از تبدیل‌شدن به استان، سخت به دنبال شرکت‌دادن نمایندگانش در لیگ‌های مختلف ورزشی است. آنها پس از یک سرمایه‌گذاری تقریبا خوب در سال گذشته، در این فصل با یک تیم معمولی چندان موفقیتی در لیگ برتر بسکتبال نداشته‌اند. اگر وضع به همین منوال در نیم‌فصل دوم هم برای این تیم ادامه یابد، احتمال سقوط زودهنگام این تیم به دسته پایین‌تر بسیار زیاد خواهد بود.

کد خبر 155145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز