آرمن ساروخانیان: چند سال بعد از اینکه چلسی با سرمایه رومن آبراموویچ توانست وارد دایره محدود مدعیان قهرمانی در لیگ برتر انگلیس شود و 2بار به این عنوان برسد، حالا نوبت منچسترسیتی است که با الگویی مشابه رؤیای قهرمانی در جذاب‌ترین لیگ جهان را در سر داشته باشد.

فوتبال - انگلیس

این تیم به لطف سرمایه شیوخ ابوظبی فصل قبل به رتبه سوم رسید تا برای نخستین بار به لیگ قهرمانان اروپا صعود کند ولی این برای مالکان جاه‌طلب این باشگاه کافی نبود و آنها با خریدهای جدیدی که تابستان امسال داشتند توانستند در لیگ برتر به مدعی اصلی قهرمانی تبدیل شوند. مهم‌ترین خریدهای تابستانی این تیم آگرو، نصری و کلیشی بودند ولی تنها اولی توانسته به مهره ثابت تیم تبدیل شود. این مهاجم آرژانتینی خیلی زود استعدادش را نشان داد و حالا یکی از گلزنان برتر این لیگ محسوب می‌شود.

درخشش آگرو بود که مانچینی را متقاعد کرد توز جنجالی را در فهرست فروش قرار دهد و حتی ژکو را نیمکت‌نشین کند.سیتی در سایر خطوط هم بازیکنانی کلیدی دارد؛ جو هارت درون دروازه، کمپانی در خط دفاع، یحیی توره و داوید سیلوا در خط میانی و ماریو بالوتلی در خط حمله همگی در نتایج خوب چلسی سهیم بودند و در بازی‌های مختلف توانستند سرنوشت بازی را به سود تیمشان تغییر دهند. البته مانچینی که برای هر پست حداقل 2بازیکن خوب در اختیار دارد توانسته هماهنگی خوبی در تیمش به‌وجود آورد و با استفاده از سیستم چرخشی تقریبا از همه بازیکنانش به تناوب استفاده می‌کند. منچسترسیتی تا هفته پانزدهم بدون شکست بود و سرانجام این چلسی بود که به شکست‌ناپذیری این تیم پایان داد. با وجود این مردان مانچینی همچنان مدعی شماره یک قهرمانی هستند.

نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده سیتی در نیمه اول فصل، همشهری‌‌اش منچستریونایتد بود. تیم فرگوسن این توانایی را دارد که در روزهای بد هم امتیاز جمع کند و معمولا در نیمه دوم فصل اوج می‌گیرد، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود رقابت 2تیم منچستری در هفته‌های آتی نزدیک‌تر شود. بزرگ‌ترین ضعف این تیم در ماه‌های اخیر شکنندگی خط دفاعی‌‌اش بود. با خداحافظی فان درسار و مصدومیت‌های فردیناند و ویدیچ، منچستر مثلث دفاعی مطمئنش را در اختیار نداشت و غیاب این سه مهره با تجربه به قیمت از دست رفتن امتیازات در لیگ برتر و حذف از لیگ قهرمانان انجامید. با وجود این منچستریونایتد اجازه نداد فاصله‌‌اش با سیتی زیاد شود و امیدوار است با تجربه بیشتر در نیم فصل دوم از همشهری تازه به دوران رسیده‌‌اش عبور کند.

امید وار به اتفاقات

کمی دورتر از این دوتیم منچستری، 4تیم دیگر هم امیدوارند که در ادامه راه، اتفاقات به نفع آنها رقم بخورد و بتوانند به صدر جدول برسند، هرچند کار بسیار سختی دارند. چلسی، آرسنال و لیورپول در سال‌های اخیر جزو بالانشینان بوده‌اند و در 2فصل اخیر تاتنهام هم به این جمع اضافه شده است.

چلسی که فصل جدید را با ویلاس بواس شروع کرد، در مقطعی افت شدیدی داشت و در 5 بازی متوالی لیگ برتر 3 بار شکست خورد تا سرمربی جوان پرتغالی تا آستانه برکناری پیش برود ولی صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان نقش زیادی در بازیابی روحی چلسی داشت و این تیم در لیگ برتر هم نتایج بهتری گرفت تا به آرامش برسد.

آرسنال هم بعد از شروع فاجعه‌بارش که تا رتبه هفدهم هم سقوط کرده بود، با خرید بازیکنانی مثل آرتتا و مرته ساکر، بهبودی فرمالن و مهم‌تر از همه گل‌های فان پرسی اوج گرفت و با 7 پیروزی در 8 بازی به صدر جدول نزدیک شد. البته فاصله آرسنال با منچسترسیتی پس از شکست مقابل این تیم به 12 امتیاز رسید که جبران آن دشوار به‌نظر می‌رسد، ولی ونگر امیدوار است با بهبودی ویلشر و دیابی و خریدهای احتمالی در نیم فصل دوم بتواند به رتبه‌های بالاتری صعود کند. تاتنهام هم با استفاده از نزول آرسنال و چلسی در اکثر هفته‌های فصل در رتبه سوم قرار داشت. ردنپ مجموعه کاملی دارد و به لطف بازیکنانی مثل مودریچ، فان‌در فارت، بیل و آدبایور توانست برای اولین‌بار از سال1995، در این مقطع از فصل، بالاترین تیم لندنی در جدول باشد. لیورپول هم با دالگلیش شروع خوبی داشت، ولی مصدومیت مزمن جرارد و غیبت کاپیتان کلیدی سرخ‌ها به مرور زمان تأثیرش را نشان داد و این تیم از صدر جدول فاصله گرفت. لیورپول که در هفته‌های اخیر به رتبه ششم نزول کرده، باید با محرومیت نسبتا طولانی سوارز در بازی‌های آتی کنار بیاید و دالگلیش در غیاب بهترین مهاجمش قطعا روزهای سخت‌تری خواهد داشت.

لیگ برتر انگلیس بر خلاف دیگر لیگ‌های معتبر اروپا در تعطیلات سال نو میلادی هم ادامه دارد و هر 6 مدعی قهرمانی امیدوارند در بازی‌های فشرده روزهای آینده امتیازات زیادی از دست ندهند. در پایان این بازی‌ها، قطعا می‌توان در مورد مدعیان قهرمانی دقیق‌تر نظر داد.

کد خبر 155132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز