مصطفی هاشمی بعد از یک سال دوری از مهرام دوباره به همان تیمی برگشت که به گفته خودش بهترین دوران عمر مربیگری‌اش را در آن سپری کرده است.

 دوری و کدورت یکساله مهرام و هاشمی به ضرر هر دو طرف تمام شد تا جایی که مهرام از کسب سومین قهرمانی پیاپی باشگاه‌های آسیا به‌رغم تکرار قهرمانی لیگ برتر بازماند و هاشمی نیز با پتروشیمی عنوانی بهتر از سومی به دست نیاورد. بازهم دست سرنوشت چنین مقرر کرد که سرمربی سابق مهرام دوباره سر از این تیم درآورد و شاهین طبع، جانشین او در مهرام هم راهی جنوب و پتروشیمی شود. قهرمانی نیم‌فصل مهرام بهانه‌ای بود تا پیرامون رقابت‌های این فصل لیگ برتر بسکتبال با هاشمی گفت‌وگو کنیم.

  • به نظر شما که سال‌ها به عنوان سرمربی در لیگ برتر بسکتبال حضور داشته‌اید، افت کیفی مسابقات امسال نسبت به دوره‌های قبل محسوس نبود؟

چرا ولی در مجموع باید یادآور شد که بخش بزرگی از مشکلات امسال هم مشابه مشکلات سال‌های پیش بود. عدم انجام بدنسازی مناسب، مشکلات مالی، جذب دیر هنگام بازیکنان خارجی، ‌بی‌مسئولیتی تیم‌ها و از همه مهم‌تر محدود کردن تیم‌ها در فصل جاری در به کارگیری بیش از یک بازیکن خارجی افت لیگ را تا حدود زیادی نسبت به گذشته به همراه داشته است.

  • ولی تا آنجایی که به یاد می‌آوریم در هیچ‌کدام از فصول قبلی تیم‌های شرکت‌کننده مثل امسال درگیر مشکلات مالی و بی‌ثباتی نبودند و خطر انحلال را اینچنین حس نکرده بودند.

برای اینکه در ورزش ایران مفهوم باشگاه را با تیمداری اشتباه گرفته‌اند و سرانجام به این نتیجه نرسیده‌ایم که فعالیت در این زمینه را باید به کدام بخش خصوصی یا دولتی واگذار کنیم و همین باعث سردرگمی و زمینه ساز تمامی مشکلات شده است. هنگامی که باشگاه قدیمی ذوب آهن با آن تشکیلات باسابقه دچار بلاتکلیفی و تردید می‌شود وای به حال تیم‌هایی که هیچ نشانی از باشگاه‌ بودن با خود ندارند.

  • بحث محدودیت تعداد بازیکن خارجی و ناکامی تیم ملی درجام ملت‌های آسیا را تا چه اندازه در افت کیفی لیگ موثر می‌دانید؟

من شخصا مخالف محدودیت استخدام بازیکن خارجی هستم و حضور 2بازیکن خارجی را بیشتر به سود بسکتبال می‌دانم. در گذشته هم از این بابت بسکتبال ما ضرر نکرد و معتقدم که اگر یک بازیکن جوان پتانسیل لازم را داشته باشد در هر شرایطی می‌تواند خودش را به تیم و مربی تحمیل کند.

  • آیا بحث محدود کردن حضور بازیکنان خارجی را مسئولان فدراسیون مطرح کردندیا با نظر مسئولان و مربیان تیم‌های شرکت کننده مطرح شد؟

این تصمیم ظاهرا در هیات رئیسه فدراسیون گرفته شد و ربطی هم به مربیان نداشت. این در حالی است که در اروپا و NBA و لیگ‌های اسپانیا و ترکیه همه به دنبال برچیدن محدودیت حضور بازیکنان خارجی هستند.

  • باتوجه به اینکه مهرام در نیم فصل راحت‌تر از همیشه قهرمان ‌شد، فکر نمی‌کنید آسان‌ترین قهرمانی این تیم در لیگ در حال اتفاق افتادن است؟

قبلا هم گفتم مهرام یک باشگاه نمونه است؛ باشگاهی که هرکس اعم از مدیر، سرپرست، بازیکن و مربی وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد. با وجود آنکه بودجه مهرام امسال نصف سال‌های گذشته شده بود و تصمیم گرفته شد با تیمی دگرگون شده در بازی‌ها حاضر شویم دیدید که با همدلی و یکرنگی بازیکنان باتجربه و جوان چگونه این تیم بر تمامی مشکلات غلبه کرد و صدرنشین شد. با این اوصاف همانگونه که قبل از شروع بازی‌ها گفتم، بازهم تکرار می‌کنم در این فصل 5تیم مهرام، ذوب‌آهن، فولاد ماهان سپاهان، دانشگاه آزاد و پتروشیمی، شانسی یکسان برای قهرمانی دارند.

کد خبر 155147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز