رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه متهمان پرونده فساد مالی اخیر تا مدت‌های زیادی مهر سکوت به دهانشان زده و هیچ سر نخی از ابعاد این فساد نشان نمی‌دادند گفت: خوشبختانه با عنایت خداوند متعال و تلاش مسئولین این پرونده خوشبختانه مطالب جدیدی به دست آورده‌ایم.

به گزارش فارس، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی امروز در جمع روسای کل دادگستری‌ها و دادستانهای کشور افزود: مفسده اخیر اقتصادی ضربه‌ای بود برای اعتبار نظام و ما ‌امیدواریم تمام نظام بسیج شود تا با این مفسده برخورد لازم صورت گیرد تا حیثیت نظام را حفظ کنیم و اموال برده شده به بیت‌المال بازگردد.

وی گفت: متاسفانه به دلیل بزرگی این فساد دلسوزان نظام ناراحت شدند و این پرسش را دارند که این فساد چگونه مجال وقوع پیدا کرد و امروز همه بار رسیدگی به این مفسده به دوش قوه قضاییه است.

آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که وسعت این فساد بسیار بزرگ است گفت: از آنجا که دستگاه قضایی باید کاری مستند و محکمه‌پسند ارائه دهد نمی‌توان با شعارهایی که روزنامه‌ها می‌دهند وظایف خود را به گونه دیگری انجام دهند بلکه باید با دقت نظر و صرف زمان لازم این پرونده را به سرمنزل مقصود برسانیم.

رئیس قوه قضائیه خطاب به روسای کل دادگستری‌ها با اشاره به اینکه اموال متهمان در گوشه و کنار کشور وجود دارد گفت: شنیده شده که این افراد در محاکم قضایی سطح کشور طرح دعوی کرده‌اند تا به این ترتیب روند پرونده رامتوقف کنند.

وی گفت: برای آنکه بتوان رسیدگی در تهران را به ابعاد مختلف این پرونده به درستی انجام داد از روسای دادگستری می‌خواهم تا هیچگونه شکایتی را نسبت به شرکتهایی که از سوی دادستانی کل کشور اعلام می‌شود در دادگاه‌ها مطرح نکنند و اجازه بدهند تا رسیدگی در تهران تکمیل شود.

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی و رسیدگی به جرائم احتمالی با حضور مسئولان عالی قضایی کشور و همچنین آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان برگزار شد، افزود: انتخابات یک بحث حیاتی برای کشور محسوب شده که از دو جنبه قابل بحث است.

وی گفت: بحث اول تجلی مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌شان است که زندگی خود را می‌سازند و در آن دخیل هستند. اما جنبه دوم بحث تجلی نشاط و حیات سیاسی مردم است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که در کشورهایی که سراغ داریم نظام انتخابات یک نظام تزئینی است، گفت: هر چند دراین کشورها انتخابات برگزار می‌شود اما آنچنان که باید رای مردم در حیات آن نظام دخیل نیست بالعکس آن در  کشور ما وجود دارد و رای مردم در سرنوشتان دخیل است.

آملی لاریجانی با بیان این مطلب که همه ما باید تلاش کنیم تا انتخابات در سراسر کشور پرشور برگزار شود و به سلامت انجام شود گفت: پرشور برگزار شدن انتخابات یک پیام نیز در بعد سیاست خارجی کشور به همراه خواهد داشت.

وی گفت: در طول چند سال گذشته کشور  و نظام ما دشمنان زیادی داشته  زیرا کسانی که سالیان طولانی بر کشور ما سلطه داشتند دست‌‌شان کوتاه شد و امروز کشور ما با قدرت به جلو می‌رود.

رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه‌های تبلیغاتی غرب برای ایجاد یاس در مردم سرمایه‌گذاری‌های کلانی می‌کنند و با اینگونه  تبلیغات قصدشان این است اقبال مردم نسبت به انتخابات را کم کنند در حالی که همیشه ناکام مانده‌اند و مردم با حضور پرشورشان نقشه‌های آنان را نقش بر آب کرده اند.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا انتخابات در نهایت صحت و سلامت و براساس قانون اساسی و قوانین موجود کشور برگزار شود گفت: براساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان گذاشته شده  و این در حالی است که اجرای انتخابات به عهده هیئت‌های اجرایی انتخاب شده از سوی وزارت کشور است.

وی گفت: البته برای قوه قضائیه هم در نص سریع قانون وظایفی در نظر گرفته شده که یکی از آن وظایف برخورد با جرائم و تخلفات انتخاباتی و در کنار آن بحث پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان این مطلب که من زمانی که در شورای نگهبان بودم احساس می‌کردم که در برخی از وظایف محوله به قوه قضاییه کم‌کاری و کاستی وجود دارد گفت: با حضور در قوه قضائیه تلاش کردیم تا نقشی که از سوی قاون به عهده‌مان گذاشته شده به درستی انجام دهیم و کم کاری نکنیم.

وی گفت: ما معتقدیم اگر همه دستگاه‌هایی که به حسب قانون وظیفه ای به عده‌ آنهاگذاشته شده به درستی عمل کنند کمتر شاهد تخلف خواهیم بود.

آملی لاریجانی تصریح کرد: بحث نظارت بر انتخابات صرفا و منحصرا به عهده شورای نگهبان است و این موضوعی که در برخی از روزنامه‌ها نقل قول می‌شود که دستگاه قضایی می‌خواهد بر انتخابات صیانت و نظارت داشته باشد غلط است. ما هیچ وقت بحث نظارت بر انتخابات را مطرح نکردیم.

وی خاطرنشان کرد : هر چند که نظارت  براساس قانون بر دستگاه‌هی  اجرایی و قانونی امری صحیح است گفت: به طور مثال سازمان بازرسی موظف شده تا  کار دستگاه‌های دولتی و اجرایی نظارت داشته باشد حال اگر در جریان این نظارت سازمان بازرسی کل کشور متوجه شود که برخی از کسانی که قرار است در انتخابات شرکت کنند از امکانات یک دستگاه دولتی استفاده کرده اند قطعا سازمان بازرسی می‌تواند ورود  و از آن به عنوان یک تخلف یاد کند.


رئیس قوه قضائیه خطاب به روسای کل دادگستری‌ها گفت: رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در محاکم ویژه و شعب خاص به عهده دستگاه قضایی گذاشته شده است و من از شما این انتظار را دارم که بدون طرفداری از هیچ کاندیدای خاصی این شعب را تشکیل داده و در رسیدگی به پرونده‌ها سرعت عمل لازم را داشته باشید زیرا سرعت عمل شما و عدم طرفداری‌تان از یک کاندیدای خاص باعث خواهد شد تا مردم به انتخابات خوشبین بوده و مشارکت حداکثری داشته باشند.

کد خبر 155143
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز