همشهری آنلاین: فساد مالی 100 میلیون یورویی و رد پای خاوری، آزادی ملک زاده با عفو رهبری، انهدام باند قاچاق اسلحه، صدور کیفرخواست برای 12 متهم جدید پرونده فساد مالی، محاکمه غیابی خاوری، رسیدگی قاطع شکایت مجلس از دولت از مهمترین مسائل مطرح شده سخنگوی قوه قضائیه بود.

به گزارش همشهری آنلاین، امروز طبق روال هر دوشنبه، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای با خبرنگاران در ساختمان قوه قضائیه نشست خبری داشت. نشستی که همچون هفته‌های گذشته بیشترین مسائل مطرح شده در آن مربوط به فساد بزرگ مالی بود.

چکیده مهمترین سخنان سخنگوی قوه قضائیه به شرح زیر است:

  • در مورد اظهارات اخیر معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، اگر شخصی در این مورد شکایت کند قطعا به شکایتش رسیدگی می‌شود.
  • روز گذشته هم مواردی از تخلفات دولت از سوی مجلس ارائه شد که در حال رسیدگی است و مطمئن باشید هر وقت رسیدگی به پایان رسید اطلاع رسانی می‌کنیم.
  • در مورد پرونده ملک زاده و اظهارات محمد جعفر بهداد معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور مبنی بر اینکه وی شامل حال عفو رهبری نشده است پرونده وی در حال رسیدگی بود و موارد آن در دادسرا داشت طی می‌شد. در همین مسیر رسیدگی که هنوز پرونده به دادگاه نرفته بود گزارشات و نامه‌هایی به دفتر رهبری ارسال شد. مقام رهبری با عفو تعقیب این پرونده موافقت کردند و پرونده بسته شد.
  • کیفرخواست برای 12 متهم جدید پرونده فساد مالی بزرگ صادر شده است. همچنین تا کنون از 13 نفر از متهمان آخرین دفاع اخذ شده است و تلاش می‌کنیم جلسات به صورت هفته‌ای دو جلسه محاکمه برگزار شود حال امکان دارد این دو جلسه در یک روز به صورت صبح و عصر باشد و یا در دو روز جداگانه برگزار شود البته این کار سنگینی است و تلاش زیادی در این زمینه در حال انجام است.
  • در مورد پرونده فساد 100 میلیون یورویی باید بگویم متهم این پرونده با وثیقه 24 میلیارد تومانی آزاد است و چون فساد در بانک ملی رخ داده دنبال رد پای خاوری هستیم. این فساد از بانک ملی بوده است. این پرونده در بندرعباس تشکیل شده و بخشی از آن به تهران احاله شده است. هنوز مراحل دادسرایی خود را طی می کند. متهم اصلی با 24 میلیارد تومان وثیقه آزاد است. ولی تخلفات و نفوذ خاوری در این پرونده در حال بررسی است.
  • در مورد اقدام یکی از دیپلمات‌های ایرانی در برزیل و ورودش به استخر مختلط پیگیری نکردم ولی بعدا می‌گویم.
  • پرونده خاوری به زودی به دادگاه فرستاده می‌شود و او به صورت غیابی محاکمه خواهد شد؛ از طریق پلیس اینترپل و کشوری که در آن سکونت دارد در حال تعقیب او هستیم. خاوری اتهام فساد بزرگ متوجه است و همچنین متهم جدی دادسرا است. پلیس بین‌الملل و کشوری که در آن سکونت کرده هر چه مدارک خواسته است به آنها داده‌ایم تا هیچ بهانه‌ای دستشان نباشد اما آنها تاکنون اقدام موثری انجام نداده‌اند.
  • متهم اصلی پرونده نیز پس از دستگیری منکر این موضوع بود که شرکت اسپادانا متعلق به وی است حتی منکر وابستگی به این شرکت می‌شد. البته این موضوع طبیعی است زیرا متهمان سند سازی کرده بودند. فرد 19 ساله‌ای در این شرکت 19 میلیارد تومان سهام به نامش شده بود. او در جریان تحقیقات مدعی شد هیچ آورده‌ای نداشته و حتی اگر 19 میلیارد تومان را روی کاغذ بنویسید نمی‌توانم آن را بخوانم. متهمان اصلی حتی بدون اینکه وی متوجه شود از اووکات بلاعزل گرفته بودند تا مدعی این 19 میلیارد تومان سهام نشوند. به وکیلی گفتم قبول دارید این اسناد غیر واقعی است حتی یک کیلو جنس نیز فروخته و یا خریداری نشده اما در اسناد نوشته شده 500 تن شمش معامله شده است. این توجیهات انگیزه را برای پیگیری کم می‌کند.
  • امروز 9 نفر از قاچاقچیان شیشه به جوخه اعدام سپرده شدند. از این بابت متاثر هستیم و نمی‌خواهیم اعدام شوند اما این افراد 600 کیلو شیشه را در دست داشتند که می‌توانست تعداد زیادی افراد را آلوده کند.
  • یک باند نسبتا بزرگ قاچاق سلاح شناسایی و عناصر اصلی آن دستگیر شدند؛ عامل اصلی این باند یک وکیل دادگستری است که از متهمان تعدادی سلاح و مهمات ضبط شده است.
  • انتخابات روز جمعه در شرایطی خوب و با آرامشی مثال زدنی برگزار شد؛ حضور مردم در دور دوم انتخابات مجلس همانطور که پیش بینی می‌شد پرشور بود و همه شرایط برای برگزاری این انتخابات مناسب و با مشکلی در این زمینه روبرو نبودیم.
کد خبر 169525
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز