همشهری آنلاین: امیر دریادار حبیب الله سیاری در یک برنامه ویژه خبری با اشاره به برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 تاکید کرد: ما بر مبنای تهدیدات احتمالی در دریا، خود را در صحنه عملیاتی ارزیابی کرده و بر همین اساس رزمایش ها را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که تنها قسمتی از توان نیروی دریایی ارتش در بخش‌های سطحی، زیر سطحی و پروازی در رزمایش ولایت 90 به کار گرفته شده است، درباره اهداف این رزمایش گفت: نشان دادن عزم، اراده و اقتدار نیروهای مسلح و مردم جمهوری اسلامی ایران، نمایش قدرت دفاعی و توان بازدارندگی نیروی دریایی ارتش و ارسال پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و منطقه، مهمترین اهداف رزمایش ولایت 90 است.

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ما برای دستیابی به این اهداف، در طول سال رزمایش‌های مختلفی برگزار می‌کنیم و هر چه در سال جلوتر می‌رویم، رزمایش‌ها بزرگتر می‌شود. معمولاً در هر سال یک بار رزمایش بزرگ دریایی در منطقه آبهای جنوب شرقی کشور برگزار می‌کنیم که سال گذشته رزمایش ولایت 89 چند ماه زودتر از مدت مشابه امسال برگزار شد و ارزیابی، این بود که رزمایش امسال در زمان حاضر برگزار شود.

سیاری با بیان اینکه رزمایش ولایت 90 بزرگترین رزمایش نیروی دریایی ارتش است، گفت: ما باید بر مبنای تهدیدات احتمالی در دریا، خود را در صحنه عملیاتی ارزیابی کنیم و بر همین اساس رزمایش ها را برنامه‌ریزی می‌کنیم و در این مسیر، پرداختن به مسایل آموزشی نیز جزء اهداف فرعی رزمایش است. در حقیقت برگزاری چنین رزمایش‌هایی برای ارتقای توانمندی نیروی دریایی ارتش در دفاع از مرزهای آبی کشور به ویژه در آب‌های جنوب شرقی است.

وی همچنین با بیان این‌که تامین امنیت پایدار منطقه جزء تمرینات نیروی دریایی ارتش است، تاکید کرد: ما به طور مرتب منطقه دریایی عمان، تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند را رصد می کنیم و تمامی تحرکات منطقه را تحت کنترل داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به نجات یک نفت کش عربستانی توسط یگان‌های این نیرو در خلال اجرای رزمایش ولایت 90 اشاره کرد و افزود: در جریان اجرای مراحلی از رزمایش، یک نفتکش عربستانی مورد حمله چند فروند قایق ناشناس قرار گرفت و به محض این‌که درخواست کمک کرد، یگان‌های ما در محل حضور پیدا کردند و بدین ترتیتب قایق‌های مهاجم متواری شدند و این اتفاق نشان می‌دهد که توانمندی ما در منطقه بسیار بالا است.

سیاری در ادامه به تفاوت‌های رزمایش ولایت 90 با رزمایش‌های قبلی اشاره و اظهارکرد: رزمایش ولایت 90 در وسعت بیشتری اجرا می‌شود. رزمایش سال گذشته در بخش عملیاتی تا مدار 22 درجه اجرا شد، ولی رزمایش امسال در بخش عملیاتی تا مدار 20 درجه و در بخش اطلاعاتی نیز تا مدار 10 درجه پیش رفته است. در این رزمایش همچنین به طور کامل از تاکتیک های نوین که توسط نیروهای بومی طرح‌ریزی شده استفاده کرده‌ایم و بدین ترتیب تاکتیک و گسترش ما تغییر پیدا کرده است.

وی از افزایش حجم استفاده از موشک‌های ساحل به دریا و دیگر سلاح‌ها، تجهیزات و ادوات نیروی دریایی در رزمایش ولایت 90 خبر داد و افزود: حجم سلاح‌های ما در رزمایش اخیر توسعه بیشتری پیدا کرده است. در این رزمایش همچنین از موشک‌های ساحل به دریا استفاده خواهیم کرد به طوری که در سال‌های گذشته به این وسعت استفاده نمی‌کردیم.

در رزمایش ولایت 90 همچنین یگان‌های پروازی و هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری مورد استفاده و آزمایش قرار می‌گیرند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این‌که فرمانده کل قوا تدابیر ارزشمندی در رابطه با دریا دارند، گفت: ما در دریا منافع زیادی نظیر منابع انرژی و مواد غذایی داریم و از حدود سه هزار کیلومتر مرز دریایی برخوردار هستیم که استراتژیک‌ترین بخش آن مربوط به آب‌های جنوب شرقی کشور است، چرا که شمال اقیانوس هند برای همه‌ی دنیا حائز اهمیت است و بخش زیادی از تجارت دنیا به ویژه در نفت و گاز با عبور از این منطقه انجام می‌شود.

سیاری با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایرانی فواید کلان و راهبردی زیادی در منطقه شمال اقیانوس هند دارد، خاطرنشان کرد: برای دستیابی بر منافع خود در دریا باید در ماموریت خود تغییر رویکرد دهیم و این یعنی ساحل را رها کنیم و به عمق دریاها برویم.

وی اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش ظرف سه سال گذشته در مسیر اجرای تدبیر مقام معظم رهبری در بحث دریاها گام برداشته است. نیروی دریایی باید بتواند با اقتدار در منطقه حضور داشته باشد تا بتوانیم ازمنافع خود بیشترین بهره‌برداری را انجام دهیم. اهمیت و جایگاه دریا برای یک کشور بسیار زیاد است و بر همین اساس ما بیش از پیش در دریاهای آزاد حضور پیدا خواهیم کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، وجود نیروی انسانی متعهد و با انگیزه را برای دستیابی به این اهداف ضروری دانست و تاکید کرد: ما دارای نیروهای انسانی الهی محور هستیم که میزان تعهد، ایمان و علاقه آنها بسیار بالاست و همین مساله انگیزه ما را بیشتر می‌کند. امروز جوانان این کشور، شایسته و پای کار هستند و پای خود را جای پای کسانی گذاشته‌اند که هشت سال دفاع مقدس را با افتخار پشت سر گذاشتند.

سیاری در پایان، به جایگاه نیروی دریایی در دکترین دفاعی کشور اشاره کرد و با بیان این‌که دکترین ما دفاع از منافع، منابع و مرزهای کشور است، یادآورشد: با برگزاری رزمایش‌های خود همواره به کشورهای دنیا اعلام کرده‌ایم که ما به همراه دیگر کشورهای منطقه می‌توانیم امنیت منطقه را تامین کنیم و بدین ترتیب دیگران نمی‌توانند ادعا کنند برای برقراری امنیت در منطقه حضور دارند. در این رزمایش نیز نشان می‌دهیم که اگر دست به دست هم دهیم جایی برای حضور دیگران نخواهد بود و حضور آنها موجب ناامنی خواهد شد.

آغاز مرحله اجرای عملیات تاکتیکی رزمایش

 امیر دریادار دوم سیدمحمود موسوی در یک برنامه ویژه خبری اظهار کرد: کلیه برنامه‌های پیش‌بینی شده در سه روز اول رزمایش با موفقیت اجرا شد و کلیه اهداف در زمان مقرر محقق شده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای رزمایش ولایت 90 تاکنون گفت: در آغاز رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90، یگان‌های شناور سطحی، زیرسطحی، پروازی، یگان‌های نمونه تفنگدار و عملیات ویژه دریایی و تیم‌های غواصی همراه با تجهیزاتی نظیر سلاح‌های ساحل به دریا و سامانه‌های جنگ الکترونیک از پایگاه‌های اصلی خود به سمت منطقه عمومی رزمایش حرکت کردند و پس از استقرار کلیه یگان‌ها، جلسات توجیهی عمومی و تخصصی برگزار شد و سازمان‌های رزم، در جریان برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده قرار گرفتند.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش افزود: پس از برگزاری جلسات توجیهی، یگان‌های دشمن فرضی اقدام به خروج از بندر و گسترش در عمق دریا کردند و سپس شاهد استقرار یگان‌های خودی در ساحل و دریا بودیم و البته در طول مدت گسترش یگان‌ها، تمرینات متعدد و متنوعی با هدف ارتقاء کارکنان و نیروها اجرا شد که از جمله آنها می‌توان به تمرینات مشترک بین یگان‌های شناور، تمرینات مشترک یگان‌های پروازی با شناور و نیز بین یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی، تمرین عملیات غواصی و تامین و مراقبت در ساحل و عمق دریا اشاره کرد.

موسوی از آزمایش موفقیت‌آمیز شلیک اژدر توسط یک فروند زیردریایی در دومین روز رزمایش ولایت 90 خبر داد و گفت: در دومین روز از رزمایش ولایت 90 شاهد آزمایش موفق شلیک یک اژدر از یک فروند زیرسطحی ساخت داخل کشور بودیم. طی این آزمایش، یک فروند اژدر توسط یک زیرسطحی به سمت هدف تعیین شده‌ای شلیک شد که خوشبختانه هم اژدر و هم هدف پیش‌بینی شده به خوبی و با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفتند.

وی همچنین از آغاز مراحل عملیات تاکتیکی رزمایش از امروز (سه‌شنبه) خبر داد و افزود: از امروز مرحله ورود به اجرای عملیات تاکتیکی آغاز می‌شود و طی آن یگان‌های دشمن فرضی نسبت به نفوذ به محدوده تحت کنترل نیروهای خودی اقدام می‌کنند و با استفاده از شناورهای سطحی، زیرسطحی و انجام کار شناسایی، سعی در نفوذ به مناطق پیش‌بینی شده خواهند کرد که در مقابل نیروهای خودی موظف هستند کلیه اهداف سطحی، زیرسطحی و پروازی دشمن فرضی را شناسایی و نسبت به انهدام آنها پیش از ورود به محدوده تعیین شده اقدام کنند.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش در پایان با بیان اینکه "مقابله با دشمن و تاکتیک‌های آن، کار اصلی یگان‌های حاضر در رزمایش در مرحله اجرای عملیات تاکتیکی خواهد بود"، اظهار کرد: هرگونه تحرکی در دریا به منزله یک کار آموزشی است و بر این اساس، ایجاد شرایط واقعی برای کلیه پرسنل حاضر در رزمایش، جنبه‌ای آموزشی دارد تا نیروها خود را برای روز اصلی آماده کنند.

اعزام ناوشکن جماران به آمریکای جنوبی

امیر دریادار دوم رستگاری در نیز در این برنامه ویژه خبری گفت: برنامه ما این است که ناوشکن جماران به دریاهای دوردست وارد شود و حتی آن را به فراتر از اقیانوس اطلس و تا کشورهای دوست در آمریکای جنوبی اعزام کنیم که اخبار این اقدام را درسال‌های آتی خواهید شنید.

وی با بیان اینکه "ناوشکن جماران نماد خودباوری و اعتماد به نفس جوانان و کارکنان نیروی دریایی ارتش است"، افزود: این ناوشکن در ماموریت 70 روزه خود به دریای سرخ، هم ماموریت عملیاتی و هم ماموریت اطلاعاتی داشت و در عین حال حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در آن بخش از آب‌های بین‌المللی بود. این ناوشکن در مدت ماموریت خود سه مورد حمله مستقیم را خنثی و در سایر موارد به دیگر شناورها کمک‌رسانی کرد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: حضور ناوشکن جماران در آبهای آزاد، یک حضور الهام‌بخش برای کشورهای دوست و مسلمان بود، چرا‌که نشان می‌داد ایران توانسته است با ایمان به خدا و اتکا به جوانان خود این ناوشکن را درست کند، بنابراین به کشورهای دیگر این پیام را می‌دهد که اگر ملتی به جوانان خود تکیه و به خداوند توکل کند، هیچ‌گاه زمین نمی‌خورد.

نیروی دریایی ارتش در همه حوزه‌ها شاهد رشد و پیشرفت است

رستگاری با بیان اینکه "امروز نیروی دریایی ارتش در همه حوزه‌ها نظیر طراحی و ساخت سامانه‌ها و تجهیزات دریایی شاهد رشد، ترقی و پیشرفت است"، خاطرنشان کرد: امروز با وجود 33 سال تحریم علیه کشورمان، تمام سامانه‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید می‌کنیم و سطح این تولیدات به حدی از کیفیت رسیده است که نیروی دریایی ارتش بتواند در گستره شمال اقیانوس هند حضور پیدا کرده و مانور برگزار کند.

استفاده از تاکتیک‌های کاملا بومی در رزمایش ولایت 90

وی در ادامه به طراحی تاکتیک‌های جدید به صورت بومی اشاره کرد و گفت: در رزمایش‌های گذشته عمدتا از تاکتیک‌های غیربومی استفاده می‌شد ولی در رزمایش ولایت 90، تمام تاکتیک‌ها بومی هستند و در داخل کشور طرح‌ریزی شده‌اند.

مقابله راداری در برابر نیروهای فرامنطقه‌ای، همزمان با رزمایش

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش در حال حاضر عملا دو رزمایش را به صورت همزمان برگزار می‌کند که یکی، رزمایش اصلی ولایت 90 است و دیگری به حوزه الکترومغناطیس و راداری در برابر نیروهای فرامنطقه‌ای ـ که برای محک ما وارد منطقه عمومی رزمایش می‌شوند ـ مربوط می‌شود.

نیروی دریایی قادر است هر شناور یا پرنده متجاوزی را شناسایی کند

رستگاری به تلاش یک فروند بالگرد فرامنطقه‌ای برای ورود به منطقه عمومی رزمایش اشاره کرد و افزود: در حین برگزاری رزمایش یک فروند بالگرد متعلق به نیروهای فرامنطقه‌ای وارد حوزه رزمایش شد ولی به سرعت توسط سامانه‌های راداری ما کشف و شناسایی شد و نیروهای خودی فورا به آن اخطار دادند که وارد این محدوده نشود. خوشبختانه امروز نیروی دریایی ارتش قادر است هر شناور یا پرنده متجاوزی را شناسایی کند و به سرعت به آن اخطار دهد.

وی در پایان از میزان هماهنگی بین یگان‌های نیروی دریای ارتش با سایر نیروهای کمک‌رسان و پشتیبان نظیر نیروهای هوایی و پدافند هوایی ارتش ابراز رضایت کرد و گفت: یکی از سرفصل‌های ما در برگزاری رزمایش‌ها از جمله رزمایش ولایت 90، ایجاد هماهنگی بین نیروهاست و خوشبختانه نیروهای حاضر در رزمایش تاکنون از هماهنگی و همکاری بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند و امیدواریم تا پایان رزمایش نیز این هماهنگی مناسب وجود داشته باشد.

کد خبر 155139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز