همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بستن تنگه هرمز برای ایران بسیار ساده است گفت: توانمندی کشورهای منطقه به اندازه توانمندی ایران نیست و ما ثابت کردیم که به تنهایی می‌توانیم امنیت منطقه را برقرار کنیم.

سیاری فرمانده نیروی دریایی

به گزارش ایسنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به برگزاری رزمایش ولایت 90، اظهار کرد: این رزمایش، هم در برابر تهدیدها و هم در برابر تحریم‌ها بود. ما هر سال یک رزمایش داریم که گسترده‌تر و با تجهیزات بیشتری انجام می‌شود.

 وی اضافه کرد: رزمایشی که انجام می‌دهیم برای کسانی است که علیه ما تهدید می‌کنند. سی‌وسه سال است که ما مورد تهدید قرار گرفته‌ایم و با این رزمایش می‌توانیم تهدیدهای آنها را دفع کنیم.

 وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف رزمایش، ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه بود، اظهار کرد: این رزمایش دقیقا جواب تحریم‌ها و تهدیدها بود که ضمن آن توان دفاعی‌مان را در رزمایش‌های دوره‌ای مورد ارزیابی قرار دادیم.

 سیاری با اشاره به برخی تحلیل‌های رسانه‌های غربی که رزمایش ولایت 90 را نوعی تهدید قلمداد کردند، گفت: برخی که حضور خودشان نامشروع است، سعی می‌کنند این رزمایش را برای کشورهای دیگر ترسناک جلوه دهند، ولی کشورهای منطقه باید بدانند که ما به اتفاق، دارای منابع و منافع هستیم و می‌توانیم امنیت منطقه را برقرار کنیم. برخی می‌خواهند این رزمایش را به نوعی تهدید برای کشورهای دیگر نشان دهند و تلاش می‌کنند، کشورهای دیگر را بترسانند.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین با اشاره به واکنش منفی برخی مقامات رژیم صهیونیستی در برابر رزمایش اخیر این نیرو گفت: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند پیشرفت ایران را بییند و همیشه شاهد هستیم که به هر بهانه‌ای می‌خواهد رزمایشی را که انجام می‌دهیم به چالش بکشاند.

 وی ادامه داد: به عنوان یک ایرانی اعلام می‌کنم رژیم صهیونیستی در مقامی نیست که علیه جمهوری اسلامی ایران حرفی بزند. آنها هیچ جراتی برای عملکرد علیه ایران نخواهند داشت.

 سیاری درباره فناوری‌های پیشرفته موشکی نیز اظهار کرد: ما در رزمایش ولایت 90، موشک‌ها و اژدرهای مختلف را از جمله موشک ساحل به دریای قادر، نصر و نور و موشک‌های سطح به سطح که از ناوها به سمت اهداف روی آب شلیک می‌شوند، مورد آزمایش قرار دادیم. اژدرهای زیر سطح به زیرسطح و زیر سطح به سطح نیز مورد آزمایش قرار گرفتند.

 وی با بیان اینکه "توانمندی ما براساس نیازمندی‌هایمان ارزیابی می‌شود"، افزود: استکبار جهانی خواهان سلطه بیشتر در منطقه است و ما برای حفظ و حراست و دفاع باید به توانمندی حداکثری دست یابیم. شاید کشورهای منطقه بسیار اسلحه بخرند، اما علم و دانش استفاده از آن را نخواهند داشت ولی ما به واسطه دانش استفاده از اسلحه و توانمندی‌مان در منطقه در جایگاه اول قرار داریم. ارتش جمهوری اسلامی ایران آنقدر توانمندی دارد که با اقتدار بتواند امنیت در خلیج فارس را حفظ کند.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه "تنگه هرمز ناحیه کوچکی از منطقه رزمایش منطقه ولایت 90 بود"، گفت: ما ضمن اینکه در حریم رزمایش خود به هیچ هواپیمای جنگی، شناسایی یا کشتی جنگی اجازه ندادیم به منطقه این رزمایش نزدیک شوند، در منطقه رزمایش اقتدار خودمان را نشان دادیم.

 سیاری با تاکید بر اینکه "بستن تنگه هرمز بسیار ساده است"، افزود: ما در عرصه آب‌های آزاد حضور پیدا کردیم و توانایی سلاح های موشکی خود را در این آبها آزمایش کردیم و تنگه هرمز جزو توانایی اولیه ما است. ما جلوتر از تنگه هرمز تا بخشی از منطقه اقیانوس هند را در رزمایش به اجرا گذاشته‌ایم، بنابراین تنگه هرمز هم بخشی از منطقه‌ای بود که رزمایش در آن انجام شد.

کد خبر 156555
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز