گروه حوادث: تحقیقات پلیس نشان می‌دهد مرد کلاهبردار که به بهانه تهیه آب طلا برای پسرش دست به سرقت طلاهای افراد میانسال می‌زد، یک تبهکار حرفه‌ای است که تا‌کنون سر بیش از 50 نفر را کلاه گذاشته و میلیاردها تومان به جیب زده است.

متهم

چند روز پیش خبری در روزنامه‌ها منتشر شد که از فعالیت مجرمانه یک سارق تحت تعقیب حکایت داشت. مردی که با فریب افراد سالخورده و به بهانه اینکه پسرش نیاز به یک لیوان آب طلا دارد، دست به سرقت طلاهای زنان سالخورده می‌زد و پا به فرار می‌گذاشت. در حالی که تحقیقات برای دستگیری این مرد ادامه داشت، با ارسال پرونده‌های متعدد به اداره آگاهی، راز جرائم دیگر این تبهکار تحت تعقیب نیز فاش شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهم علاوه بر شگرد درخواست آب طلا و سرقت طلاهای زنان سالخورده، به بهانه تهیه وام 40میلیون تومانی برای بازنشستگان، از ده‌ها نفر کلاهبرداری کرده است.

در این روش، متهم با حضور در مکان‌های متعدد مثل پارک‌ها، اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسی، افراد سالخورده را شناسایی می‌کرد و با آنها طرح دوستی می‌ریخت. وی سپس خود را کارمند تأمین‌اجتماعی معرفی کرده و مدعی می‌شد که قرار است سازمان تأمین اجتماعی به زودی مبلغ 40میلیون تومان به‌عنوان پاداش به بازنشستگان پرداخت کند.

افراد سالخورده که با شنیدن این حرف خوشحال می‌شدند، از متهم درباره جزئیات دریافت پاداش میلیونی می‌پرسیدند و آنجا بود که وی مهم‌ترین مرحله از نقشه‌‌اش را اجرا می‌کرد. او به طعمه‌هایش می‌گفت که با توجه به نفوذی که در سازمان دارد، می‌تواند روند پرداخت پاداش به آنها را سریع‌تر کرده و کاری کند که ظرف چند ماه این مبلغ به آنها پرداخت شود.

سپس مدعی می‌شد که برای دریافت این پاداش باید ابتدا مبلغی به حساب متقاضی واریز شود و هر چه این مبلغ بیشتر باشد، زمان دریافت پاداش کمتر می‌شود. مالباختگان نیز که تصور می‌کردند به زودی با دریافت پاداش 40میلیون تومانی همه مشکلاتشان حل خواهد شد، فریب این مرد را خورده و با پرداخت مبالغی از 5 تا 25میلیون تومان به وی و دادن مدارک به او، از مرد کلاهبردار می‌خواستند که هر چه زودتر برای پرداخت پاداش به آنها اقدام کند. متهم نیز بعد از دریافت پول و مدارک این افراد، همراه آنها راهی بانک می‌شد اما در بین راه به بهانه گرفتن کپی از مدارک، متواری شده و ناپدید می‌شد. اطلاعات به دست آمده از سوی پلیس نشان می‌دهد که کلاهبردار تحت تعقیب با این شگرد از ده‌ها نفر از بازنشستگان کلاهبرداری کرده و مبالغ هنگفتی را به جیب زده است.

سرقت میلیاردی

کلاهبرداری از بازنشستگان تنها جزئیات تازه‌ای نیست که در چند روز گذشته از فعالیت مجرمانه تبهکار تحت تعقیب فاش شده است. بررسی‌ها نشان می‌د‌هد که او مدتی قبل و با شگرد درخواست آب‌طلا، بزرگ‌ترین سرقت خود را رقم زده است. سرقت صندوقچه پر از طلا از یک زوج سالخورده که گفته می‌شود بیش از یک میلیارد تومان ارزش داشته است.

طبق اطلاعات به دست آمده از سوی پلیس، این سرقت میلیاردی زمانی رقم خورد که مرد کلاهبردار برای اجرای نقشه‌‌اش به شمال تهران رفت و زنگ خانه‌ای ویلایی را به صدا درآورد. زوج سالخورده‌ای که در این خانه زندگی می‌کردند، وقتی از پشت آیفون صدای مردی را شنیدند که درخواست کمک می‌کرد، خودشان را به مقابل در رساندند. مرد کلاهبردار به آنها گفت: خانه‌ای در همسایگی شما خریده‌ام و دقایقی قبل در حال اثاث‌کشی بودیم که پسرم از بالای ماشین سقوط کرد و از شدت ترس بیهوش شد. شنیده‌ام که آب طلا باعث می‌شود که ترس بچه‌ها از بین برود. اگر ممکن است یک قطعه طلای کوچک داخل لیوان آب بیندازید تا پسرم آب را سربکشد و حالش خوب شود.

مرد کلاهبردار چنان خود را دستپاچه و نگران نشان می‌داد که زوج سالخورده حرف‌هایش را باور کردند و برای آوردن لیوان آب به خانه برگشتند. مرد کلاهبردار هم همراه آنها وارد خانه شد و دید که زوج سالخورده به سراغ صندوقچه‌ای کوچک رفتند. این زوج در صندوقچه را باز کردند تا یک سکه طلا از داخل آن بردارند و در لیوان آب بیندازند. در همین هنگام چشم مرد کلاهبردار به طلاها و جواهرات باارزشی افتاد که داخل صندوقچه بود. به همین دلیل با حرکتی سریع، زوج سالخورده را به کناری پرت کرد و بعد از قاپیدن صندوقچه به طرف در خروجی دوید. زوج میانسال که توان دویدن نداشتند، وقتی سراسیمه خود را به مقابل در رساندند، اثری از مرد کلاهبردار ندیدند و آنجا بود که متوجه شدند فریب یک تبهکار را خورده‌اند. برای همین نزد ماموران پلیس رفتند و با طرح شکایت از مرد کلاهبردار، مدعی شدند که داخل صندوقچه، پر از طلاهای قدیمی و باارزشی بود که چند سال قبل از سوی طلافروشان بیش از یک میلیارد تومان قیمت گذاری شده بودند.

در تعقیب متهم

با مشخص شدن ابعاد تازه از فعالیت مجرمانه تبهکار تحت تعقیب، ماموران موفق شدند در بررسی دوربین‌های مداربسته بانک‌هایی که متهم به آنجا رفته بود، تصاویر تازه‌ای از وی به دست بیاورند. سرهنگ رهبریان، معاون مبارزه با جرائم خاص پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تبهکار تحت تعقیب، همه طعمه‌های خود را از بین افراد سالخورده انتخاب کرده و با چرب زبانی سر آنها کلاه می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز پلیس ردی از این مرد به دست نیاورده، افزود: بازپرس شعبه هشتم دادسرای شمیرانات با صدور مجوز انتشار عکس بدون پوشش چهره متهم در روزنامه‌ها از کسانی که از مخفیگاه وی خبر دارند خواسته است اطلاعات خود را از طریق شماره تلفن‌های 51055514 و 51055431 در اختیار پلیس قرار دهند.

کد خبر 155054
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز