گروه حوادث: مرد کلاهبردار با استفاده از سرمایه 200‌هزار تومانی، نقشه کلاهبرداری 730‌میلیون تومانی از بانک را عملی کرد.

حوادث کلاهبرداری

این مرد که رحمت نام دارد، شهریور امسال به بانکی در تهران رفت و پس از افتتاح حساب، از آنجا خارج شد. او چند روز بعد، برای اجرای دومین مرحله از نقشه‌اش، به بانکی حوالی میدان هفت‌تیر رفت و درخواست صدور چک رمزدار به مبلغ 200‌هزار تومان و به شماره حسابی کرد که تازه آن را افتتاح کرد بود. زمانی که مراحل صدور چک رمزدار توسط کارمندان بانک انجام می‌شد، رحمت با دقت آنها را زیر نظر گرفت و همه مراحل را به خاطر سپرد. چند دقیقه بعد وقتی چک رمزدار آماده شد، آن را گرفت و با عجله از بانک خارج شد و این شروع مهم‌ترین مرحله از نقشه کلاهبرداری او بود.

رحمت که چک رمزدار را در اختیار داشت و مراحل تهیه چک را هم به خاطر سپرده بود، به خانه رفت و با تجهیزاتی که در اختیار داشت، 2‌چک رمزدار یکی به مبلغ 450‌میلیون تومان و دیگری به مبلغ 280‌میلیون تومان، با دقت تمام جعل کرد. او سپس امضا‌ها و مهرهایی که در مراحل مختلف تهیه چک در بانک استفاده می‌شد را هم روی چک‌های جعلی درج کرد و منتظر ماند تا صبح روز بعد، برای اجرای آخرین مرحله از نقشه‌‌اش راهی بانک شود. روز بعد، در حالی که بانک مورد نظر شلوغ‌ترین ساعات کاری را پشت سر می‌گذاشت، رحمت وارد بانک شد.

او کارمندی که آخرین مرحله از تهیه چک رمزدار را انجام می‌داد زیر نظر گرفت و درست زمانی که کارمند جوان برای انجام کاری میزش را ترک کرده بود، با سوءاستفاده از شلوغی جمعیت، خودش را به میز او رساند و چک‌های جعلی را روی میز گذاشت و در صف مشتریان قرار گرفت. چند دقیقه بعد وقتی کارمند جوان به پشت میزش برگشت و چک‌های رمزدار را دید، به تصور اینکه همکارانش مراحل اولیه را انجام داده و چک‌ها را روی میز او گذاشته‌اند، نگاهی به آنها انداخت و بعد از ثبت هر دو چک، آنها را برای امضای نهایی در اختیار رئیس شعبه قرار داد. رئیس شعبه هم هر دو چک را امضا کرد و لحظاتی بعد کارمند بانک با صدا کردن اسم رحمت، هر دو چک به ارزش 730‌میلیون تومان را به وی داد. رحمت که باورش نمی‌شد به این راحتی نقشه‌‌اش عملی شده، به سرعت از بانک خارج شد و با مراجعه به یک صرافی، همه 730‌میلیون تومان را تبدیل به ارز کرد و پس از آن ناپدید شد. چند روز بعد وقتی مسئولان بانک، هنگام بررسی اسناد، متوجه جعلی‌بودن چک‌ها شدند ماجرا را به پلیس اطلاع دادند. پرونده با صدور قضایی در اختیار کارآگاهان اداره 13 (‌مبازره با جعل‌) پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی جاعل و کلاهبردار حرفه‌ای شروع شد.

سرهنگ فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: از آنجا که پلیس ردی از متهم پیدا نکرده، قاضی پرونده مجوز چاپ عکس بدون پوشش چهره او را صادر کرده و از کسانی که از مخفیگاه وی خبر دارند خواسته است اطلاعات خود را از طریق شماره تلفن‌های 51055513 یا 51055127 در اختیار پلیس قرار دهند.

کد خبر 156711
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز