همشهری آنلاین: عضو هیات موسس بنیاد بیماری‌های نادر گفت: 40 تا 50 درصد کودکان با نقص عضو "لب شکری" در خانواده‌های سیگاری متولد می‌شوند.

کودکان لب‌شکری

دکتر "عبدالرضا معادی" در حاشیه برگزاری گردهمایی مهارت ترک سیگار در محیط‌های دندانپزشکی در جمع خبرنگاران افزود: مصرف سیگار در خانواده‌ها منجر به تولد کودکان با بیماری نادر می‌شود و ممکن است باعث ابتلای نسل‌های بعدی به بیماری‌های نادر شود.

وی با اشاره به این‌که مصرف دخانیات یکی از عوامل اصلی تغییرات کروموزومی است اظهار داشت: در شرایطی ممکن است پدر و مادر سیگار استعمال نکنند ولی به علت سیگاری بودن پدربزرگ و اطرافیان، دود حاصل اثر نامطلوب بر جنین گذارد و به بیماری‌های نادر مبتلا شود.

معادی در خصوص مراکز فعال ترک سیگار در کشور گفت: برای ترغیب افراد سیگاری به ترک سیگار باید مراکز ترک سیگار در سطح کشور افزایش یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فقط 150 مرکز ترک سیگار در کشور فعالیت می‌کنند و این در حالی است که نیازمند فعالیت 1000 مرکز ترک سیگار هستیم که باید آیین‌نامه راه‌اندازی مراکز ترک سیگار در وزارت بهداشت به تصویب برسد که این اقدام صورت نگرفته است.

عضو هیات موسس بنیاد بیماری‌های نادر اضافه کرد: ایران جزو 3 کشوری است که سامانه هوشمند تلفن گویای ترک سیگار را دارد که مسیر انتخاب ترک سیگار و بهترین روش را به سیگاری‌ها ارایه می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: برزیل، ایرلند و ایران کشورهایی هستند که با راه‌اندازی این سامانه خدمات خود را ارایه می‌دهند .

معادی درباره حمایت بنیاد بیماری‌های نادر از بیماران خاطر نشان کرد‌: بسته حمایتی بنیاد بیماری‌های نادر شناسایی خانواده‌های این بیماران و تخفیف در هزینه‌های دارویی آن‌هاست.

کد خبر 155027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز