همشهری آنلاین: شهردار تهران تاکید کرد: جهان به تازگی در حال عبور از یک مرحله تاریخی بسیار مهم است و مجموعه تحولات شهرنشینی به پیدایش شهرهای متراکم از جمعیت و کالبد منجر شده است

ghalibaf

و بیشترین رشد شهرنشینی در دهه‌های آینده به کشورهای در حال توسعه مربوط است و این دگرگونی عظیم هم فرصت و هم تهدیدی بسیار جدی است.

به گزارش سایت تهران سما، دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم مراسم افتتاحیه نشست مشترک شورا و کمیته اجرایی سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه که در هتل اسپینانس تهران برگزار شد ضمن خوش آمد به سفرا و روسای هیئت های دیپلماتیک، شهرداران، اعضاء هیئت‌ها و میهمانان این اجلاس گفت: در ابتدا مایلم به نمایندگی از شهروندان تهرانی به همه شما میهمانان عزیز خوش آمد عرض نمایم و بسیار خرسندم که یک بار دیگر خود را در جمع شما همکاران پر تلاش می‌بینم و امید دارم با فرصت جدید ایجاد شده برای مشارکت و همکاری و از طریق تبادل نظرات و تجارب نه تنها بتوانیم به غنای پیوندها و ارتباطات گذشته میان شهروندان منطقه بیافزاییم بلکه فضای نوینی را برای فردای بهتر ملت‌های آسیای غربی و خاورمیانه از طریق پاسخگویی مشترک به چالش‌های جدید و روز افزون که کلان شهر‌ها با آن رو به رو می‌شویم فراهم سازیم .

 وی افزود: جهان به تازگی در حال عبور از یک مرحله تاریخی بسیار مهم است. مجموعه تحولات شهرنشینی به پیدایش شهرهای متراکم از جمعیت و کالبد منجر شده است. بیشترین رشد شهرنشینی در دهه‌های آینده به کشورهای در حال توسعه مربوط است و این دگرگونی عظیم هم فرصت و هم تهدیدی بسیار جدی است .

 دکتر قالیباف در ادامه اظهار کرد: انبوهی از چالش‌ها و مشکلات نظیر تدارک خدماتی ضروری، بهداشت و  آموزش، رفاه و سلامتی برای جمعیت شهری امر توسعه پایدار را به تدبیری جدید فرا می‌خواند . این چالش‌ها به همراه مسئله جهانی تغییرات آب و هوایی، دولت‌های محلی را با حساسیت‌های ویژه روبه رو ساخته است.

 شهردار تهران تصریح کرد: در سال‌های آینده ظهور و بروز نیروهای جدید اجتماعی و سیاسی در کشورهای در حال توسعه ، تمرکززدایی و مردم سالاری را به اشکال مختلفی مورد آزمون قرار خواهد داد به طوری که در کنار شهری شدن مجدد سکونت‌گاه‌های انسانی ، حکمرانی و دولت‌های محلی اهمیت بیشتری خواهند یافت.

 وی افزود : جهان ما در حال گذار از مرحله‌ای است تا با تجارب مفید و ارزشمند نیازهای جوامع بشری را در سطوح مختلف طبقه‌بندی کرده و به فراخور فضاهای زیست انسانی تدارک مناسبی ببیند . اینک در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا موج مردم سالاری محلی برخواسته از عقاید و اندیشه‌های بومی در حال نیرو گرفتن است، به نحوی که به عقیده بسیاری از کارشناسان موج بیداری اسلامی بیش از هر زمان معطوف به تامین نیازهای سطح محلی و در چارچوب دولت‌های محلی قرار گرفته است.

 شهردار تهران تصریح کرد: دولت محلی بیانگر حقوق و قابلیت نهادهای محلی در تنظیم و مدیریت بخش قابل توجهی از امور عمومی در چارچوب قوانین ملی همراه با مسئولیت‌پذیری و در جهت منافع جمعیت بومی ساکنان است.

 وی افزود: با چنین رویکردی، نیاز شهروندان در حوزه سرزمینی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. تردیدی نیست که ایفای مسئولیت مشترک همه ما که تدارک و تجهیز هوشمندانه برای تامین خواسته‌های شهروندانمان است، بیش از هر زمان دیگری به تبادل نظر و اندیشه بستگی دارد.

 قالیباف ادامه داد: شهر آینده در مقیاس عملکردی UCLG شهری تعاملی با رویکرد مثبت به تحولات جهانی است که در درون خود پیشرفت را با عدالت در می‌آمیزد تا توسعه پایدار و همه جانبه محقق شود.

 وی افزود: شهر آینده با رویکر معنوی فرهنگ محور ارزش‌های فرهنگ بومی را می‌ستاید و حفظ و توسعه باورهای فرهنگی ساکنان شهر بالندگی و فرهیختگی را در لایه های اجتماعی نهادینه‌تر می‌کند.

 وی تصریح کرد: هریک از شما به نمایندگی از شهری آمده‌اید که ساکنان آن به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی خود می‌بالند و این یکی از مزایای تعامل و همگرایی اعضای UCLG برای پرداختن به مسائل مشترک و دست‌یابی به راه کارهای مثبت و سازنده است.

 قالیباف گفت: ساکنان خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا بیش از دیگر نقاط دنیا شاهد بروز و ظهور نیروهای اجتماعی تحول خواه برای حفظ ارزش‌های تاریخی و فرهنگی خود هستند. جنبش‌های مردمی فراگیر در این منطقه نیز سکونت‌گاه‌های زیست انسانی به ویژه شهرها را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

 شهردار تهران خاطر نشان کرد: پاسخگویی به نیازهای جدید در چارچوب جنبش‌های مردمی، دولت‌های مردمی و به ویژه مدیریت شهری را به چالش کشیده است به گونه‌ای که می‌توانیم بگوییم ، بسیاری از خواسته‌ها از جنس تمرکز زدایی و توجه عمیق به نیازمندی‌های سطح محلی برای تدارک زندگی بهتر شهروندان مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و دینی است.

 وی افزود: در این میان مساله فقر شهر بسیار چشم گیر است زیرا اختلافات شدید در سطح برخورداری از حقوق و فرصت‌ها بسیاری از شهرهای جهان را در آستانه خطر قرار داده است. شایسته می‌دانم که بخش مهم در تبادل نظر و تجربیات خود را معطوف به راه‌های کاهش فقر شهری نمایم تا از این طریق چهره موفقی از حکمرانی خوب را به نمایش گذاریم.

 شهردار تهران تصریح کرد: پس از فقر شهری که مساله مشترک بین اکثر شهرها است، ایمنی و امنیت شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت بحران در مقیاس محلی اینک به اصل استراتژیک دولت‌های محلی در پاسخ هوشمندانه به تهدیدات پیش رو به شما می‌رود. تاکید من به تبادل نظر پیرامون آمادگی دولت‌های محلی برای پیشگیری و مقابله با بحران‌های احتمالی ناشی از مخاطرات محیطی و انسانی است. خوشبختانه تجربیات مفید تهران در این زمینه می‌تواند مبنای بحث کارشناسی ارزشمندی میان این تشکل باشد.

 دکتر قالیباف در ادامه اظهار کرد: تهران آینده خود را با تعامل مثبت، سازنده و اثر بخش با شهرهای UCLG تعریف می‌کند و معتقدیم بهترین شیوه برای موفقیت و کاهش چالش‌ها همکاری‌های منطقه‌ای است ، از این رو توسعه همکاری‌های منطقه ای در دستور کار ما و در این زمینه برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی مشترک ، تبادل تجربیات و پژوهش‌های مشترک در پروژه‌های شهری اساس رویکرد ما را تشکیل می‌دهد .

 وی در انتها بار دیگر از حضور و مشارکت میهمانان سپاسگزاری کرد و ضمن آرزوی اقامتی خوش و خاطره انگیز برای آنان در تهران ابراز امیدواری کرد تا برگزاری این اجلاس در تهران با موفقیت و اثر بخشی بیشتر همراه باشد.

کد خبر 154777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز