گروه شهری: به گفته قالیباف دریاچه چیتگر در فصل بهار با بهره‌گیری از بارش بهاری و سیلاب‌های رودخانه‌ای آبگیری می‌شود.

پروژه

محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز شنبه در حاشیه مراسم افتتاح پل تقاطع غیرهمسطح ابوسعید - وحدت اسلامی خبر داد: «گرچه زمانبندی ساخت دریاچه چیتگر 30 ماهه بود اما 8 ماه زودتر از موعد زمانبندی شده کار ساخت این دریاچه به پایان می‌رسد.»

شهردار تهران با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک به 60 درصد کار ساخت این دریاچه پیشرفت داشته است و ما از برنامه زمانبندی جلوتر هستیم گفت: دریاچه چیتگر نه‌تنها به یکی از بهترین تفرجگاه‌های تهران تبدیل می‌شود که نقش مؤثری در کاهش آلودگی و تلطیف هوای شهر تهران نیز خواهد داشت.

به گزارش همشهری همچنین قالیباف در مراسم بهره‌برداری از پل تقاطع غیرهمسطح ابوسعید - وحدت اسلامی در باره تاثیرات ترافیکی این طرح عمرانی اظهار داشت: امروز برای من روز خوشحال‌کننده‌ای بود زیرا یکی از تقاطع‌های کوچک اما حساس شهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

حذف تقاطع پرترافیک

به گفته قالیباف از آنجایی که خیابان وحدت اسلامی انتقال‌دهنده بخشی از خودروهایی است که قصد خروج از تهران را دارند و از طرفی اکثر قریب به اتفاق اتوبوس‌های پایانه بیهقی واقع در میدان آرژانتین نیز از این خیابان می‌گذرند، می‌توان گفت با احداث این تقاطع یکی از پرترافیک‌ترین تقاطع‌های شهری حذف شده است.

وی ادامه داد: خیابان وحدت اسلامی مسیر حرکت شرق به غرب میدان منیریه به سمت بازار است به همین دلیل همیشه این نقطه به‌ویژه بعد از زیرگذر حسن آباد، یکی از نقاط پر ترافیک شهر بود که ظرف 5 ماه با وجود همه مشکلات بر سرراه این طرح ازجمله معارضان تاسیساتی و آب و برق و مخابرات به سرعت احداث شد.

شهردار تهران در عین حالی که از همه شهروندان بابت مزاحمت‌هایی که در طول ساخت این طرح عمرانی تقبل کردند عذرخواهی کرد به مردم اطمینان داد: حتما توقف ترافیکی به هر میزان در میدان حسنَ‌آباد و زیرگذر حسن‌آباد باشد این پل کشش لازم برای کاهش ترافیک حاصله را خواهد داشت؛ بنابراین با افتتاح این پل توقف ترافیکی در این مسیر نخواهیم داشت.

بنا بر این گزارش همچنین قالیباف با حضور در جمع اصحاب رسانه پاسخگوی سؤالات آنها در موضوعات مختلف شد.

بر همین اساس خبرنگار همشهری از شهردار تهران پرسید: آیا در خوش‌بینانه‌ترین شرایط یعنی زمانی که تمامی بزرگراه‌ها، خطوط مترو، اتوبوس، تقاطع‌ها و... تکمیل شود آیا دیگر معضل ترافیک شهر تهران برطرف خواهد شد یا اینکه مشکل رشد بی‌رویه جمعیت است که متناسب با زیرساخت‌های شهری نیست؟

قالیباف در پاسخ ضمن اشاره به اینکه همه شهرهای دنیا به‌خاطر جمعیت زیاد ترافیک دارند و هیچ شهر پیشرفته‌ای در دنیا وجود ندارد که در آن ترافیک وجود نداشته باشد گفت: اما با این همه می‌توان وضع را بهتر اداره کرد؛ مثلا در یک برنامه چهارساله اگر دولت و شهرداری بتوانند اعتبارات لازم برای ساخت بزرگراه‌ها، تکمیل خطوط مترو و تامین اتوبوس به میزان لازم را که نسبت به اهمیت شهر تهران هزینه زیادی ندارد بپردازند می‌توان آلودگی هوا و مشکلات ترافیک درون‌شهری را حل کرد.

به گفته قالیباف، درصورت تکمیل مترو، ناوگان اتوبوسرانی و تکمیل بزرگراه‌ها و... کسانی که قصد سفر به داخل شهر را داشته باشند می‌توانند به‌راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند که متعاقب آن ضمن کاسته‌شدن از حجم بالای سفرهای درون‌شهری تا اندازه زیادی نیز مشکل آلودگی هوا از بین خواهد رفت و شرایط به وضعیت نرمال خواهد رسید و اینجاست که ما می‌توانیم محدودیت‌های ترافیکی اعم از طرح ترافیک و زوج یا فرد و بالابردن هزینه استفاده از خودروهای شخصی را گسترش دهیم.

لزوم کنترل جمعیت اطراف تهران

وی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای جدی برای کنترل جمعیت تهران اعمال خواهد شد، اظهار داشت: بله برای نخستین‌بار براساس پیش‌بینی طرح جامع، شهر تهران باید 10‌میلیون جمعیت داشته باشد؛ به همین دلیل نیز وسعت شهر تهران از 700 به 600 کیلومتر کاهش یافت. بر این اساس برای کنترل جمعیت در محدوده شهر برنامه داریم اما خطر مربوط به عدم‌کنترل جمعیت در شهرهای اطراف تهران است.

قالیباف ادامه داد: تمام بار اقتصادی اجتماعی و جمعیتی و فرهنگی مناطق اطراف شهر تهران مثل چهاردانگه و شهرهای جدیدی که شکل گرفته، به شهر تهران وارد می‌شود؛ درواقع به جای محدوده شهر باید منظومه شهری و دشت تهران کنترل شود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره مشکل پرداخت اعتبارات مترو، گفت: تغییر خاصی در پرداخت‌های مترو اتفاق نیفتاده و هنوز در کش‌و‌قوس است اما وزیر اقتصاد جلسه‌ای گذاشتند و صورتجلسه‌ای هم تنظیم شد مبنی بر اینکه بانک‌ها به تعهدات خود در این باره عمل کنند که امیدواریم آن صورتجلسه به عمل بینجامد ولی در ارتباط با برداشت از صندوق توسعه ملی که هنوز اتفاقی نیفتاده و در واگذاری کمک‌های مربوط به یارانه‌ها نیز در ماه‌های پایانی سال به‌سر می‌بریم و درصد بسیار کمی از یارانه‌ها محقق شده است.

کد خبر 156466
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز