شهردار تهران با تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: این موضوع امر بزرگ الهی و تنها دلیل برتری جامعه اسلامی از سایر جوامع است اما متأسفانه ما به جای آنکه برای توسعه معروف و امر به آن تلاش کنیم، در حوزه سلبی و برخورد با منکر حرکت کرده‌ایم.

محمد باقر قالیباف در همایش امر به معروف و نهی از منکر، بیداری اسلامی و اصلاح اجتماعی که در برج میلاد تهران برگزار شد با بیان اینکه حفظ اسلام در گرو امر به معروف و نهی از منکر است گفت: اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر و حدود الهی شکل گیرد، آن جامعه همیشه جوان و پیشرو خواهد بود.

وی افزود: به همین میزان که تقوا در حوزه فردی برای یکایک ما تاثیر‌گذار است، امر به معروف و نهی از منکر در حوزه اجتماعی و جامعه تاثیر‌گذار است و اگر جامعه‌ای بخواهد از بی‌تفاوتی و خمودگی به سمت حرکت و تحول برود باید امر به معروف و نهی از منکر در آن جاری شود.

به گزارش تهران سما، قالیباف تصریح کرد: در مقایسه با دهه 60 شاهدیم که بعضی ارزش‌ها و ضد‌ارزش‌ها در جامعه جا به جا شده و موضوعی که شر بوده امروز خیر و بعضی خیرها شر شده‌اند که این انفجار خطرناکی است و تنها موضوعی که می‌تواند جلوی این‌جا به جایی‌ها را بگیرد، امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: خدا مرا نیامرزد اگر بخواهم تلاش‌ها را نادیده بگیرم، من به‌عنوان شهردار هرگز از بحث امر به معروف و نهی از منکر در مجموعه شهرداری راضی نیستم و از خودم به‌عنوان شهردار در مقابل اهمیت چنین موضوعی رضایت ندارم. بخشی از کارهای ما شکلی و اداری است، درصورتی که کار امر به معروف و نهی از منکر، کار دل و محتواست.

قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه کارهای شکلی را باید به سمت محتوایی ببریم و کارهای اداری را کارهای دلی کنیم خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر با بخشنامه حل نمی‌شود؛ هرچند این کار لازم است اما کافی نیست.

وی افزود: در شهرداری و شورای شهر اعلام کردم که هر که نامه‌ای بنویسد و مشخصات خود را ننویسد آن را پیگیری نمی‌کنم و برای من ارزشی ندارد. این چه کاری است که زیر نامه‌ای می‌نویسند جمعی از دلسوزان و رونوشت آن را برای عالم و آدم می‌فرستند و می‌گویند اگر نام خود را بنویسیم روزی مان قطع می‌شود، اگر کسی احساس می‌کند که روزی ‌اش دست افراد است این حقش است که تا آخر عمر ذلیل باشد.

شهردار تهران تصریح کرد: در جامعه اسلامی حکم این است که اگر مدعی هستم که کسی مرتکب خلافی شده است من مدعی باید ثابت کنم، اما امروز شاهد هستیم که هرکس در تهمت زدن آزاد است و کسی که تهمت می‌خورد باید ثابت کند که مجرم نیست، آیا وقتی موضوعات مهمی چون دین، فرهنگ و اخلاق کاملا سیاسی می‌شود و مرز بین انقلاب و ضد‌انقلاب قرار می‌گیرد به جایی می‌رسیم ؟ و قطعا تا زمانی که بر این مدار حرکت می‌کنیم اتفاق بزرگی نمی‌افتد.

قالیباف خطاب به همه فعالان امر به معروف و نهی از منکر گفت: در شهرداری در خدمت این کار هستیم و خواستار آنیم تا بر این کار متمرکز شویم و با وجود آنکه مردم سابقه ذهنی تاریخی خوبی از بلدیه، نظمیه و عدلیه ندارند، این کار را در این بخش آغاز کنیم و این کار شکلی و اداری در شهرداری را به کاری دلی تبدیل کنیم و ببینیم این موضوع چه تاثیر مهمی در باور مردم به دین و انقلاب دارد.

وی افزود: هرچند در حوزه امر به معروف و نهی از منکر به شهرداری لوح تقدیر داده شده است اما فردای قیامت در پیشگاه خدا و همرزمانم جوابی ندارم چون قطعا بیش از این از دست ما بر می‌آید و این درد همه ماست.

قالیباف تصریح کرد: درباره موضوع حجاب در شهرداری باید بگویم اگرچه حجاب در شهرداری زیبنده نیست، اما اعلام کرده‌ام که اگر گروهی از حوزه‌های علمیه هرگاه سرزده و در هر وقتی به شهرداری بیایند و از حجاب گزارش تهیه کنند مطمئن هستم که شهرداری تهران در این حوزه بسیار بالاتر از دستگاه‌های دیگر است، با این حال معتقدم به‌رغم اینکه وضع بهتری در شهرداری نسبت به بسیاری از دستگاه‌ها هست اما هنوز درخور‌ شان نظام اسلامی نیست و حتی در کشورهایی که اسلامی نیستند و حجاب موضوعیتی ندارد، کارمندان ادارات حق ندارند آرایش کرده به سرکار بیایند و باید با ساده‌ترین لباس کار کنند اما در جامعه اسلامی ما اینطور نیست و اگر در این موضوع دچار مشکل هستیم به‌دلیل آن است که به جهت محتوایی به اصل موضوع نپرداخته‌ایم.

شهردار تهران در ادامه تصریح کرد: در جامعه همه به مجیزگویی و نان به هم قرض دادن عادت کرده‌اند و حاضرند حتی در روزنامه‌ها هر دروغی را علیه هم بگویند اما رودر روی یکدیگر و صادقانه با هم حرف نزنند.

وی در ادامه اظهار کرد: در شهرداری آمادگی داریم تا با این فرهنگ، امر به معروف و نهی از منکر را دنبال کنیم و قطعا با این روش کار مدیریتی نیز آسان‌تر می‌شود و شاهد خیر و برکات آن نیز خواهیم بود.

کد خبر 152491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز