گروه شهری: مراسم بهره‌برداری از 6 قطار جدید مترو فرصتی بود تا مدیران شهری کاستی‌ها و دشواری‌های خدمت‌رسانی با این وسیله حمل‌ونقل عمومی را تشریح کنند.

مترو

به گزارش همشهری، دیروز در مراسم تحویل 42 دستگاه واگن مترو، درحالی‌که محمدباقر قالیباف شهردار تهران اعلام کرد که «به بانک‌ها دستور داده شده با شهرداری همکاری نکنند»، هابیل درویش گفت: درصورت پایبندی دولت به تعهداتش در قبال مترو هم‌اکنون به جای 2میلیون امکان جابه‌جایی بیش از 4 میلیون مسافر به وسیله مترو فراهم شده بود.مدیرعامل شرکت مترو در توضیح یکی از بی‌مهری‌های صورت گرفته در حق مترو گفت: در سه خط 3، 6و 7 مترو که قراراست با فاینانس محقق شود حدود 8 ماه است نزد هرکسی که فکر کنید از بالاترین مقامات تا کارمند بانک رفتم اما یک ریال فاینانس محقق نشد، در حالی که اگر این فاینانس و آن هزار میلیاردتومان اعتبار مصوب ازمحل صندوق توسعه ملی محقق می‌شد تاکنون می‌توانستیم 2 خط مترو را تکمیل کرده و 2 میلیون به ظرفیت جابه‌جایی مسافر با مترو اضافه کرده و بیش از 4 میلیون نفر را جابه‌جا کنیم.

هابیل درویش اظهار داشت: دولت و شهرداری تهران طبق قانون هر یک جداگانه باید 650 میلیارد تومان به مترو اعتبار اختصاص دهند، این درحالی است که دولت از این رقم تنها 137 میلیارد تومان - 20 درصد سهمش را - پرداخت ‌کرده اما شهرداری تهران تاکنون 60 درصد سهم خود را برابر با 360 میلیارد تومان پرداخت کرده است.درویش با اعلام اینکه امروز در خط 4 مترو ساخت 4 کیلومتر مترو تا 95 درصد انجام شده، در شمال خط2 نیز 2کیلومتر خط به همراه یک ایستگاه تا 90 درصد به پایان رسیده ودر خط3، 7 کیلومتر را باید به بهره‌برداری برسانیم که 60 درصد کارش انجام شده است، گفت: ما امسال موفق شدیم 70 درصد کارهای عمرانی مترو را به سرانجام برسانیم و 30 درصد باقیمانده را نیز چه دولت لطف کند چه نکند، بی‌مهری کند یا نه حتما تا پایان سال به پایان خواهیم رساند.

وی در بخشی از سخنرانی خود در جمع برخی از مسئولان ازجمله محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور به ذکر انواع بی‌مهری‌های صورت‌گرفته از سوی دولت در حق مترو پرداخت و خواستار آن شد تا بعد از ارائه توضیحات، مردم خود نسبت به شیوه رفتار با دست‌اندرکاران متروی تهران قضاوت کنند. وی توضیح داد: در سال 88 طبق مصوبه قانونی دولت باید هزار میلیارد تومان به متروی تهران از محل صندوق ذخیره کمک می‌کرد که تا‌کنون یک ریال پرداخت نکرده است.

مدیرعامل شرکت مترو در توضیح بی‌مهری دوم گفت: در سال 90 دولت باید 100میلیارد تومان پول یارانه بلیت به مترو می‌داد که امروز با گذشت 9 ماه از سال انصافا یک ریال نپرداخته است، این درحالی است که مترو 55 ایستگاه در دست ساخت دارد هرکدام به ارزش 35 میلیارد تومان، 4 دستگاه حفار اتوماتیک (تی بی‌ام) نیز در زیرزمین مشغول ساخت روزانه 15 تا 20 متر تونل است که ماهانه 50 میلیارد تومان هزینه دارد به‌علاوه پرداخت هزینه برق، تامین و نگهداری و ماهانه حقوق 20 هزار نیرویی که مستقیم و غیرمستقیم با مترو همکاری دارند، شما قضاوت کنید این پول‌ها از کجا تامین می‌شود؟به گفته درویش قیمت واقعی بلیت مترو هزار تا 2هزار تومان است. از سوی دیگر مردمی که از مترو استفاده می‌کنند اغلب از اقشار کم درآمد جامعه هستند، بنا براین پرداخت یارانه از سوی دولت برای بلیت مترو عین عدالت است، بنابراین به گفته درویش دود این بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌ها مستقیما به چشم مردم می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه قول می‌دهد تا پایان امسال 15 کیلومتر مترو تحویل شهروندان بدهد گفت: امروز من آماده‌ام ریال به ریال هزینه کرد مترو را توضیح بدهم که کجا و چگونه خرج شده است و بینی و بین‌الله نیز یک ریال از اعتبارات مترو را جایی دیگر هزینه نکرده‌ایم، اما در عوض روزنامه‌هایی که با پول بیت‌المال اداره می‌شوند به‌دلیل اینکه با کسی خرده حساب دارند حرف‌های من را در این باره پس و پیش کرده حتی دروغ می‌نویسند درحالی‌که اگر مرد باشند باید حسابشان را با آن فرد خودشان تصفیه کنند نه از طریق مترو.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در مراسم تحویل 42 دستگاه واگن مترو طی سخنانی ضمن اشاره به اینکه مصمم است وعده‌های خود را در قبال مترو عملی کند گفت: به‌عنوان مثال تا پایان سال باید 400 واگن تامین کنیم هر چند می‌دانیم که دستوراتی صادر شده که بانک‌ها با شهرداری تهران همکاری نکنند اما بانک‌ها موضوع خدمت به مردم را سیاسی نخواهند کرد.شهردار تهران تاکید کرد: بعضی اوقات از سرناچاری این موضوعات را با مردم در میان می‌گذاریم وگرنه بر این باورم که مدیران خودشان باید با مشکلات دست‌وپنجه نرم کنند اما وقتی بی‌محبتی‌ها و کم‌لطفی‌ها را می‌بینیم ناگزیریم برای اینکه افکار عمومی برداشت درستی از قضایا داشته باشد این حرف‌ها را با مردم نجیب در میان بگذاریم.

قالیباف با اشاره به اینکه به مردم شهر تهران قول می‌دهم براساس تعهدات خود همچنان انجام وظیفه کرده و وعده‌هایمان را مبنی بر افتتاح هر ماه یک ایستگاه عملی کنیم، ادامه داد: اگر درایت، پختگی و عقلانیت همراه با اخلاص داشته باشیم خدا گره از کار ما باز می‌کند کما اینکه تا امروز نیز گره‌ها باز شده‌اند.شهردار تهران اظهار داشت: علاوه بر برنامه‌های افزایش ظرفیت ناوگان مترو با افزایش تعداد واگن‌ها، در نظر داریم ناوگان اتوبوس های خطوط تندرو را نیز افزایش دهیم به همین منظور حدود 200دستگاه اتوبوس دوکابین تندرو اضافه شده است و ظرف یک ماه آینده نیز یکصد دستگاه اتوبوس دیگر به مجموعه شهر وارد می‌شود.این درحالی است که به گفته قالیباف ظرف 2 سال گذشته دولت حتی یک ریال هم در این‌باره به شهرداری تهران کمک نکرده است با این همه مدیریت شهری در تلاش است تا 70 درصد حمل و نقل شهری را به سمت حمل و نقل عمومی هدایت کند.
شهردار تهران از لزوم تحقق درآمدهای پایدار برای اداره شهر تهران

سخن گفت و افزود: ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم به موازات توسعه حمل‌ونقل عمومی و شبکه راه‌ها به سایر امور مانند نظافت، توسعه فضای سبز، پیاده رو‌سازی‌، ارتقای فرهنگ و تربیت و آسودگی خاطر شهروندان نیز بپردازیم.

بی احترامی به قانون بدعتی خطرناک است

قالیباف همچنین با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان در مورد عملکرد دولت در قبال متروی تهران پاسخ داد.شهردار تهران خواستار آن شد تا رسانه ملی با برگزاری میزگردو دعوت از مسئولان دولتی و مدیریت شهری شرایطی را فراهم سازد تا طرفین در حضور مردم مستندات و حرف‌های خود را مطرح کنند. وی افزود: از اول فروردین ماه ما به‌طور منظم نسبت به جابه‌جایی مسافران در مترو اقدام کرده‌ایم درحالی‌که با گذشت 9 ماه از سال هیچ یارانه‌ای از سوی دولت پرداخت نشده است این در حالی است که بحث یارانه‌ها مانند فعالیت‌های عمرانی نیست که بگوییم اگر اعتبارات پرداخت نشد پروژه را متوقف می‌کنیم زیرا ما حتی نمی‌توانیم یک لحظه قطارها را دیرتر اعزام کنیم زیرا مردم دچار مشکل می‌شوند.به گفته قالیباف، وقتی قانونی مصوب می‌شود همه باید قانون را اجرا کنیم اما مهم‌ترین معضل امروز این است که بعضی‌ها به قانون احترام نمی‌گذارند که این بدعتی خطرناک است.

تهران نیازمند بیش از 8 خط متروست

دیروز مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم تحویل 42 دستگاه واگن مترو شرکت داشت. وی در سخنانی ضمن تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به احداث 8 خط متروی طراحی شده برای شهر تهران گفت: این 8 خط از زمان قبل از انقلاب برای متروی تهران طراحی شده بود یعنی زمانی که جمعیت تهران 5 میلیون نفر بوده نه حالا که جمعیت تهران به 10 میلیون نفر رسیده است.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که قطعا برای تهران غیراز این 8 خط فعلی خطوط دیگری نیز باید طراحی و تعریف شود. وی سرمایه‌گذاری روی حمل‌ونقل عمومی و مترو را صرفا هزینه کرد ندانست و گفت: هرچه در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم چندبرابرش را بهره‌برداری می‌کنیم زیرا در حوزه حفظ سلامت مردم، صرفه جویی در مصرف سوخت و صرفه‌جویی در وقت ارزشمند مردم گام برداشته‌ایم.
به گفته چمران همه ما مسئولین چند روزی بر مسندهای زودگذر تکیه می‌زنیم و دنیا در مسیر طولانی خودش از این چیزها زیاد دیده است و خواهد دید اما مهم این است که آنچه باقی می‌ماند خدمت به مردم در راه رضای خداست و من نیز امیدوارم همه تلاش‌های صادقانه و مخلصانه مسئولان مترو به‌خوبی به ثمر برسد.

کد خبر 152264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار